In een recent interview heeft creative director van Assassin’s Creed, Patrice Desilets, duidelijk gemaakt dat de Wii-hardware niet geschikt is om de game Assassin’s Creed te kunnen draaien. Het spel komt momenteel enkel naar de Xbox 360, PlayStation 3 en Dual Screen platforms. Vooral de processing power (CPU) en de grafische kracht (GPU) zouden niet voldoende zijn en zouden ruwweg hetzelfde zijn als die van de Xbox 1 en de PlayStation 2, zo zegt Desilets. Ubisoft toont groot respect voor wat Nintendo heeft gedaan met de Wii, maar is teleurgesteld in de sprong naar de casual gaming markt. Desilets denkt dan ook dat dit de beste stap voor beide partijen is door het spel enkel op de gekozen platforms uit te brengen.
The Wii is all about casual games. In terms of processing power and graphics capabilities the Wii is roughly equivalent to the PS2 and the first Xbox. On the team and at Ubisoft in general, we are big fans of the Nintendo approach. I like the controller and the fact that the Wii is bringing a new audience to games but Assassin’s creed would never run on the Wii hardware. There’s a big audience that’s looking for immersive gameplay and a cinematic entertainment experience with graphics that rival the best CG. It would be sad for everyone to jump on the casual games band wagon now because I think that we are very close to delivering the best of both worlds. A game with the very best production values that’s accessible enough for the mass market.
Het gehele interview kun je nalezen op de website van Guardian.