Two Worlds

thumbnail

Met aankomende rpg’s als Bioshock en Mass Effect zou je toch een aantal titels die veel potentie in zich hebben op de achtergrond laten of zelfs vergeten. Misschien komt het doordat er van die titels in beelden en screenshots weinig tot niets te zien is, zo ook van Two Worlds. Een rpg die op papier veelbelovend is, maar in praktijk is er nog weinig te bewonderen (er komen de laatste tijd echter wel steeds meer beelden uit). Alhoewel de twee zojuist genoemde titels ieder voor zich al een plekje heeft gereserveerd in de top 10 meest verwachte rpg’s van dit jaar, is Two Worlds toch nog een titel die uit een onverwachte hoek toe kan slaan. De wereld van Two Worlds, Antaloor, zou al 33 procent groter zijn dan de wereld van Oblivion. Dit betekend niet direct dat het spel een topper word, maar dit laat de gamers wel speculeren over hoe het spel ongeveer wordt in grootte en mogelijkheden. De game is al in haar eind fase en we kunnen hem dan ook op 11 mei aanstaande verwachten voor zowel de PC als Xbox360. Uiteraard werpen we er nu een blik op om te kijken of hij daadwerkelijk in de buurt kan komen van de inhoud die menig andere rpg al te bieden heeft.

Gemixte gevoelens bij het bespelen van de game.

Op het eerste gezicht leek het er voor velen van ons dat Two Worlds een volledige MMORPG zou gaan worden, dit is echter gedeeltelijk niet zo. Two Worlds blijft gewoon een rpg, en gaat dus de strijd aan met onder andere Oblivion. De game heeft echter toch wel de neiging om naar de MMORPG kant te gaan en dat als belangerijk punt te nemen, wat niet perse als een negatief punt gezien moet worden.

Als je aan rpg denkt, denk je meestal aan een ijzersterk verhaal, of Two Worlds die zal hebben is nog niet duidelijk, maar de game zou wel 20 uur aan main-storyline bevatten. Voor de mensen die zich ook nog eens bezig houden met side quests kun je makkelijk drie keer de speelduur van de main-storyline meerekenen. Two Worlds kent ten opzichte van vele ‘eenzijdige’ rpg’s ook een online modus tot maximaal 8 man. In de singleplayer modus ben je beperkt tot het creëren en customizen van enkel een mannelijk personage met al een standaard gezicht en dergelijke, er is overigens wel een mogelijkheid om zijn ras aan te passen. Online kun je gewoon een eigen personage maken en die volledig naar jou eigen smaak verzetten. Al is er niet veel informatie over de online modus beschikbaar, beloofd het wel een groot deel van Two Worlds te worden. Want de ontwikkelaar heeft belooft om telkens weer nieuwe content toe te voegen, waaronder enkele quests. Als je de game zo bekijkt is dit spel eigenlijk een combinatie van Oblivion en een MMORPG wat dus alleen kan betekenen dat er iets goeds voor ons te wachten staat op het gebied van singleplayer en multiplayer.

Gevochten wordt er in Two Worlds net als bij elke andere rpg, op de PC gewoon een keer klikken op een vijand met de muis en door op bepaalde momenten te klikken achter elkaar krijg je een combo. De vechtstijlen veranderen echter als je bijvoorbeeld een schild draagt, daardoor wijken ze een beetje af. Tijdens het spel zul je trouwens over 3 verschillende slots voor wapens beschikken waardoor je ongeacht welke strijd dan ook voorbereid kunt zijn. Tijdens dat vechten word je trouwens overladen door werkelijk schitterende motion-captured bewegingen. Alles ziet en klinkt er natuurlijk uit, waardoor de speler ook meer het gevoel krijgt dat hij in het spel zit. Dat gevoel zul je overigens ook een hele tijd houden. Want je zult tot mijn eigen verbazing tussendoor géén laadtijden hebben, wat voor een rpg met het formaat als deze ongekend is. We moeten echter de visuele kant ook niet vergeten, want al doet hij wat bescheiden mag hij er best zijn. De gebieden en personage’s zien er stuk voor stuk uniek en netjes uit, en door een leuk systeem wat voor realistische weersomstandigheden zorgt krijg je pas echt de geweldige effecten te zien als het gaat regenen.

Two Worlds kent ook een aantal ingesproken dialogen en het zal dan dus, gelukkig voor mij, geen ‘lees’ rpg worden waarbij je talloze gesprekken moet lezen. Zelf ben ik niet echt weg van dat soort teksten, ik hou meer van een bepaalde zin van emotie in een tekst. Dat als er iets staat wat droevig is de stem ook die emotie uitspreekt. Misschien iets persoonlijks van mijzelf, maar dat hoort naar mijn mening tegenwoordig wel in elke next-gen rpg. Daarnaast maakt die toevoeging de rpg ook wat toegankelijker voor analfabetische gamers (ja ik weet het, flauw excuus).

Frisse rpg elementen, fris genoeg?

Wat Two Worlds nou mede zo uniek maakt zijn de zogehete ‘open-ended character skill’ mogelijkheden. In het begin zul je gewoon een standaard klasse moeten uitkiezen, daarna kun je echter je personage in verschillende capiciteiten beter maken. Daardoor kan het personage vorderen op bepaalde punten en nieuwe skills leren zoals onder andere lockpicken, nieuwe soorten magie en je kunt zelfs speciale wapens hanteren. Er is ook de mogelijkheid om een soort van wapensmit te worden waardoor je dus goed wapens kunt combineren om zo grotere, vooral sterkere wapens te creëren. Dit is uiteraard niet alles waaraan Two Worlds rijk is, maar het is al aardig wat. Hoeveel verschillende klassen er zijn en dergelijke is overigens nog niet bekend.

We kunnen uiteraard nog geen uiteindelijke conclusie trekken, maar een voorlopige. Zelf heb ik nog geen speelsessie gehad met Two Worlds, en zou dat ook graag willen. Het spel biedt tegenover andere games aardig wat nieuwe dingen, en zoals het nu word gebracht klinkt het ook alsof alles goed is uitgewerkt, dat mogen we tenminste hopen. Al betwijfel ik zelf zeer of Two Worlds tegen titels als Fable 2 en Bioshock op kan, weet ik toch wel zeker dat hij een plekje zal weten te veroveren tussen die games in. We kunnen een review verwachten rond het eerste kwartaal van mei, daarin zal waarschijnlijk ook meer omtrend de online modus aan bod komen, want op het moment van schrijven is daar helaas weinig bekend over. Maar keep in mind; er is nog zat wat nog niet aan het daglicht is gekomen. Wat dat ook mag zijn, goed of slecht, het kan veranderingen brengen aan wat nu nog word gezien als een potentiele topper. Want dat is Two Worlds in mijn ogen.


  • Auteur: Eric Peter v/d Kooi | Genre: RPG | Release: 12-09-2007 | Uitgever: Zuxxez | Ontwikkelaar: Reality Pump
    Graphics: 6.6 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 8.4 | Besturing: 8.4 | Replay: 7.6
    7.4

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx