Transformers War for Cybertron

thumbnail

De spanningen op de planeet Cybertron lopen hoog op. Een strijd om de macht barst los tussen eeuwenoude rivalen, de Autobots en de Decepticons. Het zal niet veel uitmaken wie er gaat winnen, aangezien de Transformers uiteindelijk toch stranden op onze planeet en daar weer gewoon opnieuw beginnen. Desondanks zijn er vele mensen die willen weten wat er allemaal heeft plaatsgevonden op de mechanische wereld, welke de robots voor een lange tijd van onderdak voorzag. Deze mysteries zullen worden ontrafelt in de game Transformers: War for Cybertron, waarin je als speler midden in een burgeroorlog beland.

Het begint allemaal met de hebzucht van de maniakale Decepticon Megatron. Hij komt achter het bestaan van een krachtig goedje genaamd Dark Energon. Dit spul verspreid corruptie door alle systemen van de Transformers en het is nog nooit iemand gelukt om het onder controle te krijgen. Eigenwijs als Megatron is, besluit hij het ook te verkrijgen en op een miraculeuze wijze overleeft hij de aanraking ervan wel. Met Dark Energon is hij van plan om de gehele planeet over te nemen en af te rekenen met de Autobots. Natuurlijk zijn die het niet eens met hun destructie en daarom zullen de Autobots onder leiding van Optimus er alles aan doen om Cybertron te redden. Kort gezegd gaat War for Cybertron hierover en dit verhaal doorloop je in twee campaigns. Je mag zelf uitzoeken met welke je begint, maar chronologisch start het spektakel bij de Decepticons.

De oorlog barst los

Beide facties doorlopen elk vijf missies en de twee campaigns sluiten direct op elkaar aan. War for Cybertron biedt een behoorlijk vermakelijke ervaring in deze singleplayer. Je bekijkt je Transformer vanuit het derde persoons perspectief en wordt bijgestaan door twee computergestuurde teamgenoten. Je beweegt in hoog tempo van de ene locatie naar de andere, waarbij je grote hordes aan vijandelijke robots moet zien te verslaan. De actie knalt van je scherm af en daardoor verveelde ik me geen moment in de vijftien uurtjes die ongeveer nodig zijn om door beide campaigns heen te komen. Toch betekent dat niet dat het nou één van de beste ervaringen ooit is. War for Cybertron is namelijk grotendeels lineair te noemen en de aanvalsgolven zijn allemaal op specifieke momenten ingeprogrammeerd. Als het je in één keer lukt om door een checkpoint heen te komen, dan merk je er niet zoveel van, maar als je een paar keer bent omgebracht gaat het toch wel opvallen dat alle vijanden telkens vanaf dezelfde punten verschijnen. Dat maakt de campaign er echter niet heel veel minder om, want de Transformers hebben een belangrijk trucje achter de rug.

Zoals hun naam al een beetje aangeeft kunnen ze transformeren in verschillende voertuigen. Sommige personages veranderen in grote tanks, snelle bolides of krachtige trucks, terwijl anderen het luchtruim op kunnen zoeken door om te schakelen tot een jet. Het transformeren kost slechts iets meer dan een seconde om uit te voeren en is een kwestie van de linker analoge stick indrukken (L3). Je kunt het overal toepassen en het komt goed van pas wanneer je in wat benauwde situaties terecht komt. Is je levensbalk bijna leeg en wordt je nog steeds door spervuur belaagd, dan is het een slim idee om even wat afstand te creëren, door snel weg te scheuren in de voertuigmodus. Het is echter niet alleen als vluchtmiddel bedoeld en kan ook tactisch worden toegepast. Zo kun je als jet-personage snel om een tegenstander die op een verhoogd platform staat heen vliegen om hem vervolgens van achteren met raketten kapot te schieten. De mooiste momenten ontstaan wanneer je gaat combineren tussen de twee verschijningen. Als je bijvoorbeeld als auto snel de afstand tot een tegenstander wilt dichten en net voordat je aankomt gaat springen, waarna je in de lucht transformeert naar robotvorm en de vijand een klap verkoopt met een handwapen. De eenvoud waarmee je dit allemaal uit kunt voeren geeft War for Cybertron een geheel nieuwe ervaring voor een third-person shooter.

Escalation

Wel vallen er nog een aantal minpunten op, zoals de AI van je hulpjes. Zij staan regelmatig op lucht te schieten of blijven ergens achter, zodat je in je eentje komt te staan voor de vijanden in het volgende gebied. Gelukkig is er een coöp optie toegevoegd, waarin je de campaigns met twee andere mensen online kunt doorlopen. Zo omzeil je dus in ieder geval de gebrekkige kunstmatige intelligentie en kun je volop genieten van de heerlijk snelle gameplay van het spel. De campaign is echter maar een klein gedeelte van de mogelijkheden die je hebt in War for Cybertron en is veel interessanter om online mee aan de slag te gaan. Een andere, beter uitgewerkte spelmodus is Escalation. Hierin speel je met een groot aantal mensen samen om de ene na de andere vijandelijke golf af te slaan. Elke opeenvolgende groep bevat steeds krachtigere Transformers en het is aan jouw team om het zolang mogelijk uit te houden. Door vijanden te verslaan verdien je punten en die kun je gebruiken voor speciale apparaten, die door het level zijn verspreid om betere wapens, health en munitie te kopen. Je zult dus zuinig om moeten gaan met je kogels en strategisch met je team te werk gaan. Word je toch gedood, dan hoef je je nog niet echt zorgen te maken, want je vrienden hebben dan kort de tijd om je te reviven. Een leuke toevoeging is dat je gewoon door kunt blijven schieten als je Transformer neer wordt gehaald (totdat de tegenstander er genoeg van heeft en je alsnog kapot schiet). Zo kun je met een beetje geluk de vijand die jou heeft geraakt afmaken, zodat je teamgenoten je sneller te hulp kunnen schieten. Escalation is wat dat betreft echt een geweldige speltype, waar je vele uren mee kunt vullen.

Bovendien bevat War for Cybertron nog een uitgebreide competitieve multiplayer ervaring. In spellen als Deathmatch, Team Deathmatch en Code of Power (een soort Capture the Flag) kun je je vaardigheden uittesten tegen de rest van de wereld. Daarnaast zijn er nog drie andere speltypen, waaronder mijn persoonlijke favoriet: Countdown to Extinction. Hierin strijden twee teams tegen elkaar om een bom die in het midden van de kaart verschijnt te laten ontploffen in de basis van de tegenstander. Wanneer je de bom vasthoudt kun je echter niet meer je wapens gebruiken en dus zul je goed met je vrienden samen moeten werken om te overleven. Er is ook nog een levelsysteem toegevoegd, waarmee je zelfgemaakte personages kunt trainen. Voor elke van de vier klassen van personages krijg je apart experience toegediend en het is dus mogelijk om alle klassen naar eigen smaak aan te passen met speciale vaardigheden. Aan alles is af te lezen dat ontwikkelaar High Moon Studios goed heeft nagedacht om de Transformers tot hun recht te laten komen.

‘Autobots, roll out!’

Ook Cybertron zelf ziet er sterk uit. De planeet is redelijk donker vormgegeven met allerlei mechanische elementen die uit de wanden verschijnen, wat de sfeer van verdoemenis ten goede komt. Ondanks dat er niet heel erg veel variatie in het motief komt, past het toch goed bij de oorlogszone die Cybertron dankzij Megatron is geworden. De Transformers zelf zien er evenzo netjes uit. Ze hebben een wat futuristischer uiterlijk dan dat we gewend zijn, maar dat klopt verhaaltechnisch wel, aangezien ze nog niet op aarde zijn geweest. Bovendien herken je alsnog gelijk alle bekende personages, zoals Bumblebee en Soundwave. In hun robotvorm zie je tevens regelmatig een aantal onderdelen ronddraaien, waardoor de karakters nog geloofwaardiger overkomen. Het is dan ook jammer dat de tussenfilmpjes van mindere kwaliteit zijn. Deze zijn vaak een beetje onscherp, terwijl War for Cybertron er in-game wel gewoon netjes uitziet. Geluidstechnisch valt er niet zoveel op te merken. De muziek past er goed bij, de stemmen zijn mooi ingesproken en Peter Cullen heeft wederom zijn fantastische stem uitgeleend aan Optimus. Tijdens het spelen zullen de personages zo nu en dan elkaar een beetje afkraken, wat voor een beetje humor zorgt. Bij de Decepticons is dit wel iets leuker, aangezien zij niet terugdeinzen om elkaar flink te beledigen.

Kort gezegd is Transformers: War for Cybertron dan ook dé fangame bij uitstek. Het verhaal vertelt enkele belangrijke elementen van de Transformergeschiedenis en het is geweldig om Optimus zijn bekende strijdkreten te horen zeggen. Het grootste pluspunt is de eenvoud waarmee je wisselt tussen robot en voertuig, zodat een heerlijk vlotte ervaring ontstaat. Hierdoor is de campaign alsnog een aangename singleplayer ervaring geworden, ondanks de lineaire en gescripte opbouw ervan. Het spel is online echter beter uitgewerkt met een coöpmodus, de erg leuke Escalation mode en de zes competitieve modi. War for Cybertron heeft voor zowel fans van de Transformers, als voor liefhebbers van shooters veel te bieden.


  • Auteur: Robin Kooistra | Genre: Shooter | Release: 29-06-2010 | Uitgever: Activision | Ontwikkelaar: High Moon Studios
    Graphics: 7.4 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 8.2 | Besturing: 7.5 | Replay: 8.5
    8.4
    + Eenvoudig transformeren
    + Sterke multiplayer opties
    + Peter Cullen terug als Optimus
    - Lineaire en gescripte campaign
    - Kwaliteit tussenfilmpjes
    - Matige AI van teamgenoten

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx