Tony Hawk’s Pro Skater 5

thumbnail

Een nieuwe poging

De eerste game waar ik nog goede herinneringen aan heb is Tony Hawk’s Pro Skater 2. Het spel kwam uit voor de PlayStation en PC en was een groots succes. Natuurlijk ging er nog een grootse game aan vooraf, maar de multipliers, de uitpuilende tricks die je in één jump kon uitvoeren, het grinden, het was allemaal ontzettend genieten. Echter is de franchise niet meer wat het geweest is. Tony Hawk lijkt dan ook vooral zijn naam te lenen en zich verder totaal niet te willen bemoeien met de games. Hij zegt het tegenovergestelde, maar met RIDE en nog enkele andere mislukte games is het skaten niet meer van deze tijd. Na jarenlange stilte heeft Activision waarschijnlijk nagedacht welke richting de franchise op moest gaan om weer succesvol te worden. Geen fysieke skateboards meer, geen motion controls, gewoon de aloude gameplay terug brengen. Dat moet wel goed komen…

Niet dus. Tony Hawk heeft of geen verstand van games, leeft nog in de jaren 90 of heeft zich totaal niet bemoeid met deze nieuwe game. Het is namelijk beschamend hoe slecht Tony Hawk’s Pro Skater 5 uit de verf is gekomen. Wanneer je het spel opstart lijkt het nog best aardig te beginnen. Een mooi filmpje wordt opgevolgd door een aardige waslijst van een menu. Echter stelt het allemaal niet veel voor: Tutorial, Options, Character customization, Create… ‘Play’ dan maar. We kiezen Tony Hawk. Overigens kun je ook kiezen uit skaters als Riley Hawk, Lizzie Armanto en Chris Cole. Alles is gelockt, op één level na. De freemode wordt opgestart, terwijl je al teleurgesteld raakt over de kleine hoeveelheid skate omgevingen die er unlockt kunnen worden. In de singleplayer is het de bedoeling om opdrachten te voltooien. Ik moet zeggen, het is een erg vervelende manier van spelen. Het aloude concept was dan ook wat aantrekkelijker, waarin het meer draaide om highscores en multipliers. Je kunt zowel online als offline spelen, waarin je diverse modes kunt spelen, waaronder King of the Hill, Big Head en Combo Mambo. Tja, daar moet je het maar mee doen. Wat dat betreft is het spel zeer karig en niet meer van deze tijd. Daarnaast kun je eigen skate parken gaan ontwikkelen, iets wat gelukkig best aardig werkt en welke je direct kunt uitproberen. Wat dat betreft voelt dit als vanouds aan. De hoeveelheid van de 8 standaard levels is dan ook eigenlijk een soort van weggevertje, waarmee men aangeeft: Maak de levels zelf maar. We hebben er enkele snel in elkaar gezet… Met 250 ramps, rails en objecten heeft men keuzes te over, al lijkt zowel offline als online eigenlijk elk design weer op elkaar. Het draait om de ramps, om de rails en verder valt er maar weinig te beleven in de game. Zou je de missies uit de game schrappen, dan zou er eigenlijk niets meer over blijven van het spel. Het voelt als een game aan die in 5 dagen in Unity ontwikkeld is. Echt schaamteloos.

Het is schrikken

Als de gameplay dan nog aardig was, dan kon er nog potentie in zitten, maar dat zit hier niet in. Af en toe voel je nog die oude vluchten die je maakte in de klassieke toppers terug in deze game, maar het is allemaal zo onafgewerkt, waardoor de gameplay nog slechter is dan in de jaren 90. Je zou nog beter Tony Hawk’s Pro Skater 2 kunnen porten naar de PS4 en er een grafische schil overheen leggen. De game mechanics zijn zo houterig, zo slordig en zo gameplay technisch falend, dat je echt schrikt van het spel wanneer je voor het eerst ingame het spel beleeft. De physics zijn echt bagger en boos waardoor je karakter geregeld door objecten heen gaat of er juist aan blijft hangen. De glitches vliegen je om de oren. Het lijkt er eerder op alsof Activision dacht: launchen maar die handel en we zien wel wat ervan komt… Het budget leek op en de ontwikkelaar leek inspiratieloos. Totaal niets nieuws brengt de game en wat er is, is van een bedroevend laag niveau. Het lijkt alsof men de reeks heeft opgegeven en dat dit de erfenis is van een vooraf al vastgestelde mislukking.

En dan hebben we het nog niet over de controls, want ook die zijn dramatisch. Het is alsof men niet wist welke button layout men wilde. Het D-pad, de analoge stick, de R2, gebruik ze allemaal maar om je voort te bewegen. Je kunt ze daarnaast niet zelf assignen waarmee men de oude controls van bijna 20 jaren heeft gebruikt. Destijds prima, maar tegenwoordig toch echt niet meer logisch. Het lijkt soms alsof de besturing zo verwarrend en non-responsive is, dat het aan je controller ligt. Het is dan ook vooral in het begin met vallen en opstaan om deze onder de knie te krijgen. Vooral beginnelingen zullen hier niet mee om kunnen gaan. Daarnaast werkt het vierkantje ook niet wanneer je een challenge wilt doen. Volgens mij ontbrak het ook aan enige testing. Het is niet voor niets dat men nu al gehoord heeft gekregen dat de gameplay mechanics niet werkt. Maak je eenmaal wat mooie tricks, dan is het resultaat best wel eens bevredigend, maar lang niet zoals dat vroeger was. Heel, heel soms, voel je nog die aloude, lekkere en snelle gameplay, maar zelfs dat succesvolle speelgevoel kan in het jaar 2015 echt niet meer bevredigend zijn. Het is niet meer zoals vroeger, er wordt meer verlangd.

Het enige wat misschien nog vertaald kan worden naar enige acceptatie, zijn de soundtracks. Met hits als Ratatat, Death, The Orwells en Death from Above 1979 heeft men weer lekkere, bijpassende muziek gekozen. Datzelfde valt niet te zeggen van de graphics, want werkelijk, wat zijn deze bijzonder; Bijzonder Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Het is alsof we daadwerkelijk een decennium terug gaan naar het jaar 2005, en dat op de PlayStation 4. Men heeft het daarnaast ook nog eens klaar gekregen om de framerate geregeld in te laten zakken, en dat terwijl er slechts kartels en blur wordt gerendered. Bakstenen, ramps, beton en objecten zien er erg wazig uit. Enkel het hoofdmenu en het introfilmpje zien er nog enigszins modern uit, en daar blijft het ook bij. De overgang van online naar offline/freeskaten is daarnaast ook verre van lekker. Constant laadschermen wekken irritatie, waarmee je het online skaten eigenlijk weg forceert. De online modi lijken aantrekkelijker dan ze zijn, maar vervelen snel, net als de gameplay, die ook wel erg beperkt is gebleven. Met de ollie, grind, kickflip en noseside heb je het wel aardig gehad. Op elk vlak valt het spel erg tegen, met enige uitzondering dus op de audio.

Na een half uur weet je genoeg. Echter was het een martelgang van de nodige uren die ik moest ondergaan. Je voelt je echt bestolen als je meer dan 50 Euro neerlegt voor een game als deze. Zelfs in de budgetbakken zou Tony Hawk’s Pro Skater 5 niet toegestaan moeten worden. Het is een werkelijke mislukking die geannuleerd moest worden en waarbij Activision de eer aan zichzelf had moeten houden. Het altijd kwalitatief prima games afleverende concern laat hiermee zien dat het ook bereid is om misbaksels op de markt te zetten die iedereen als zodanig zal erkennen. Ik durf niet te twijfelen dat men zelf ook de indruk had dat dit vooraf niet zou gaan slagen en hard onderuit zou gaan. Een gerushte game om te kunnen voldoen aan de aflopende Tony Hawk licentie. Een resultaat waar ook Tony Hawk zelf zich diep voor moet schamen en zijn handen vanaf had moeten houden. Een ontwikkelaar die leeft in het verleden zonder enige inspiratie en besef. Dit moet je niet willen leveren en betekent waarschijnlijk ook echt het einde van het Tony Hawk-tijdperk. De echte fans zullen ongetwijfeld nooit de oude tijden vergeten die ze hebben beleefd. Het is slechts een nostalgische herinnering. Laat dat niet verpesten door het spelen van deze tragedie, want het doet bijna letterlijk pijn aan je vingers en ogen. Het is nog slechter dan we vreesden. De slechtste afsluiting van waarschijnlijk een reeks die we nooit meer terug zullen gaan zien.


  • Jeroen Janssen / Skate / 02-10-2015 / Activision / RoboModo
    Graphics: 2.0 Audio: 6.0 Gameplay: 3.0 Controls: 3.0 Replay: 3.5
    3.0
    + Aardige soundtracks
    + Level creator werkt simpel
    +
    - Dramatische physics, gameplay en graphics
    - Aanbod van content is beschamend
    - Kwalitatief Uitermate Teleurstellend

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx