Tomb Raider

thumbnail

Wie is toch dit mooie meisje?

Velen van ons zullen Lara Croft wel kennen. Het hoofdpersonage uit de Tomb Raider spellen. Lara Croft staat bekend als een zelfverzekerde, stoere en ruige vrouw. Lara heeft al tijden bovenaan de top gestaan als vrouwelijk game personage. Andere vrouwen als Samus (Metroid Prime) en Yuna (Final Fatasy) stonden ver onder haar. Deze groot borstige vrouw met 2 geweren in haar hand ontdekte allerlei verschillende tombes en gevaren. Maar binnenkort gaat onze mooie gamers vrouw onder het mes. Want in de nieuwe Tomb Raider zullen we met een Lara temaken gaan krijgen die nog nooit iemand eerder heeft gezien.

De titel van dit spel verraadt vrij weinig. Tot nu toe hebben we allerlei vervolgen gehad, Underworld, Legend, Anniversery. Maar deze Tomb Raider is vrijstaand en zal ook niet een vervolg zijn op de vorige delen. Sterker nog, deze Tomb Raider speelt zich voor de voorgaande delen uit de franchise af. Lara’s wedergeboorte maakt deel uit van een totale franchisereboot, te vergelijken met Batman Begins of Casino Royale. Getrouw aan de fundamenten van de reeks maar met genoeg vrijheid om een ander levenspad te bewandelen. Het alternatieve oorsprongsverhaal introduceert dan ook een pas afgestudeerde 21 jarige Lara Croft. Haar brandende ambitie als archeologe plaatst haar samen met mentor kapitein Roth aan boord van het bergingsschip Endurance. Ze zet koers richting de Japanse kust tot een tsunami daar anders over beslist en ze op een mysterieus eiland aanspoelt. Lara is een realistische en humane vrouw geworden. Niet alleen door de prachtige graphics maar ook door haar karakter. Lara jammert, huivert en sakkert zoals elke 21-jarige vrouw zou doen in deze situatie. Ook wordt het realisme versterkt door de gameplay zelf. Dit realisme trekt zich door naar de gameplay die een duidelijke survival/action insteek heeft; en een skill- en salvagesysteem en nieuwe cameraopties (wat altijd al ergernis gaf bij de vorige delen vanwege verkeerde hoeken).

Skill Systeem

Tomb Raider zal te maken gaan krijgen met een geheel nieuw skill systeem. Aangezien je nieuw bent met grote avonturen ben je atletisch gezien nog niet op z’n top. Deze skills zullen waarschijnlijk gaan over de sprongtechnieken, uithouding vermogen en pijngrens. Je zult gebieden tegen komen die bijvoorbeeld uit een klif bestaat. Als je niet genoeg skill punten in je sprong techniek hebt gestoken zal je de sprong naar de andere kant nooit halen. Hiervoor moet je dus eerst andere gebieden bezoeken en je skills opbouwen voordat je hier verder kan. Ook zal Backtracking interessant worden. Via de fast-travel optie kan je in een wip van kampvuur naar kampvuur reizen, op voorwaarde dat je het gebeid al eens ontdekt hebt natuurlijk. Tijdens je tochten zal je af en toe bijvoorbeeld voor een grote deur staan. Enkele levels later vind je pas een sleutel en pas dan kan je weer verder.

Life’s a bitch!

Verwondingen vormen een groot onderdeel van de survival gameplay. Als Lara gewond raakt, heeft dit invloed op het spelgedrag. Ze zal hinken, strompelen en angstvallig het bloeden proberen te stoppen. Medipacks helpen je genezen maar er zijn ook drastische oplossingen zoals bloedzuigers. Ook dien je te eten en drinken op bepaalde tijdstippen om te overleven, maar op een actievriendelijke manier zoals op jacht gaan. Je lichaam beplakken met bloedzuigers mag dan een drastische manier zijn om jezelf te genezen, het zal ook ongewenste effecten met zich meebrengen. Langzaam zal je uithoudingsvermogen leeg gezogen worden waardoor haar sprongen en renkracht afneemt. Gelukkig kan je deze smerige ondingen met enkele lucifers van je met bloed besmeurde huid afbranden.

Tomb Raider zal nieuw leven blazen in de franchise ten opzichte van alle vorige delen en zal hoogst waarschijnlijk een mooi succes worden. Een grote wereld om te ontdekken is een droom voor elk Lara fan. De skill points hebben nog een klein beetje mijn twijfel hoe dit uit gaat pakken maar dat zal ongetwijfeld wel goed komen. Het werd tijd voor een nieuw vrouwelijk gamers icoon. En ook al is het niet een geheel nieuw personage geworden. Het is wel een uiterst realistische vrouw geworden die nog vele harten gaat veroveren.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie/Survival | Release: 04-03-2013 | Uitgever: Square-Enix | Ontwikkelaar: Crystal Dynamics
    Graphics: 9.7 | Geluid: 9.5 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 9.7 | Replay: 8.5
    9.6
    + Ongekende graphics en voice acting
    + Gameplay blijft constant gevarieerd
    + Verslavend om door te blijven spelen
    - Multiplayer is vrij overbodig (maar geen kritiekpunt)
    -
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx