Op herhaling, maar nu next-gen
Het is misschien wel droevig gesteld met de launch van de nieuwe consoles. Weinig exclusieve titels die echt uitblinken, en een console die de Benelux nog even over heeft geslagen. Het is nog even wachten tot de gamesindustrie echt op zal gaan leven. Het zijn rustige maanden dus, daar waar we 2 jaren geleden nog knalden met veel games in het voorjaar. Nu is het langzaam op gang komen. Een game die in 2013 een groot succes boekte was Tomb Raider. De franchise is weer volledig terug en hoopt harder terug te slaan dan ooit. Het spel was een geweldig avontuur dat niet lang genoeg kon duren. Niet gek dus dat Square Enix besloten heeft om de game ook naar de next-gen consoles te brengen. En als je dacht dat de game er niet beter uit zou kunnen zien, blijkt men het spel grafisch opgekalefaterd te hebben. Alsof de game er nog niet goed genoeg uit zag.
Het mogen duidelijk zijn dat het spel niet alleen grafisch een uitblinker was. Ook qua gameplay en verhaallijn waren we vorig jaar erg enthousiast. En dat is nu ook zo met de Definitive Edition. Tomb Raider is een third person actie survival game. Ren, spring, duik en beweeg je vrij door de weliswaar beperkte, maar toch best wel grootse omgevingen. Gedurende het spel leer je nieuwe skills en dat gaat op een zeer geleidelijke manier. Wanneer je de pracht van het scherm in je hebt opgenomen zul je zien dat je van het ene in het andere avontuur geworpen wordt. Het spel combineert platformen met (schiet)gevechten, maar ook andere componenten zijn van belang. Zo heeft het spel een tikkeltje stealth, zijn er zo nu en dan ook quick-time events en zul je van tijd tot tijd moeten nadenken hoe je omgevingen kunt doorkruisen. De actie wordt prima ondersteund door cinematics waarin je soms ook moet reageren, waarmee het spel erg filmisch overkomt en wat weg lijkt te hebben van Uncharted. Gedurende het spel kom je kampen tegen, kleine kampvuren waar je even kunt gaan zitten om je inventory op orde te brengen en je skills te verbeteren. Zo zijn er onder andere survival upgrades, maar ook vechters upgrades die je kunt aanschaffen middels je skill points. Wanneer je bepaalde doelen bereikt of vijanden verslaat krijg je deze skill points. Wanneer je een bepaalde hoeveelheid behaalt krijg je een punt om in te leveren voor een bepaalde skill. Verkrijg meer resources, of leer vette tricks zoals het gooien van zand in het gezicht van de tegenstander wanneer je van hem weg duikt. Tegenstanders kun je dus ook ontwijken met de springkracht van Lara, en van dichtbij kun je zelfs slaags geraken met opponenten. Met je boog kun je verder erg veel. Van tegenstanders wegvagen met je brandende pijl, tot het maken van een soort van zip-lijn waar je vervolgens overheen kunt glijden… Er is van alles mogelijk. En als je er even niet meer uit komt kun je de L2-toets even indrukken om te kijken wat belangrijke objecten zijn waar je gebruik van moet maken.
Geweldige ervaring
Daar waar in het verleden de franchise nogal veel van hetzelfde bleef, is dat nu veranderd. Wat Tomb Raider zo goed maakt is de constante variatie. Je wordt niet constant in shoot-outs gegooid maar zult ook veel moeten platformen. De omgevingen zijn tevens gevarieerd en soms word je zelfs voor de keuze gezet of je een bepaalde omgeving in gaat of niet, ook al hoef je die niet te ontdekken. Je kunt bij kampen terug reizen naar eerdere kampen, waardoor je diverse omgevingen kunt herontdekken. Je tegenstanders bestaan veelal uit menselijke tegenstanders maar zo nu en dan kom je ook dierlijke opponenten tegen, waaronder de schrikopwekkende wolven die op je af springen. Gedurende het spel kom je ook logboeken tegen en materialen. Met dit laatste kun je je wapens, waaronder shotguns, machine geweren en je boog upgraden. Ook dit zorgt voor de kleine strategische keuzes die je moet maken in de game. Omdat je niet altijd ammo zult hebben voor elk wapen zul je moeten bepalen voor welk wapen je de meeste upgrades over zult hebben, maar ook welke upgrades.
De game is op de next-gen consoles de definitie van survival geworden, maar dan nu echt. Deze game overtreft de epische storytelling van Uncharted bij vlagen. De singleplayer campaign is niet alleen lang, maar blijft ook constant boeiend. Vooral in het begin zul je de epische actie kwijlend volgen en beleven, maar ook tot het einde blijft de game een voldoening die je nog niet eerder hebt beleefd. Je zou willen dat je de game continu door kunt spelen. Als je stopt verlang je alweer naar de continuering van het avontuur een dag later, en dat is knap werk van ontwikkelaar Crystal Dynamics. Je mag het spel niet te veel vergelijken met Uncharted maar gezien de gameplay lijkt dit een beetje op een flinke upgrade van diens concurrent. In positieve zin brengen de upgrade-mogelijkheden zeer vette mini-strategische componenten naar de game, maar ook de steeds weer creatieve momenten zorgen ervoor dat dit een specialere game is geworden. Van skydiven tot springen over diverse obstakels in de afgrond staren, je komt overal wel langs.
De definitieve versie?
Waar het de Definitive Edition om gaat, zijn de graphics. En daar blonk de game vorig jaar al in uit. En dat is niet minder geworden. Vooral het haar, de gezichtsuitdrukkingen en de scherpte van de omgevingen zijn een verbetering. Ook het gezichtje van Lara is licht gewijzigd, met kleine aanpassingen aan de gezichtsstructuur. Alles is natuurlijk in full high definition uitgebeeld en draait als een zonnetje. De game neemt verder eigenlijk alle positieve als negatieve punten met zich mee. De multiplayer is in deze game hetzelfde en is vooral overbodig. Echter wil ik de game niet minder waarderen omdat deze versie nu later uit komt en eigenlijk de perfectie van de eerdere versies overneemt, ervan uitgaande dat nieuwe spelers met het spel om zullen gaan.
Tomb Raider Definitive Edition is een geval apart… Heb je de game al gespeeld? Dan kan het spel je alsnog amuseren op de next-gen consoles. Echter, alles is en blijft exact hetzelfde als de standaard game op de Xbox 360 en PlayStation 3. Enkel grafisch is er een en ander verbeterd. Heb je de game echter gemist, tja, dan heb je ook echt wat gemist, wat ik me bijna niet kan voorstellen. Het is dus moeilijk te definiëren voor wie het spel dan ook bedoeld is. Toch heeft de game een voordeel; Er zijn namelijk nog maar barweinig echt goede games verschenen op de PlayStation 4. De instappende gamers die dan ook weinig kaas hebben gegeten van console games zullen dan ook direct zien waartoe Tomb Raider in staat is. Het zal zeker nog niet het neusje van de zalm zijn deze generatie, maar het is wel een geweldig begin dat je niet mag missen. Om het spel nu minder te waarderen dan de Xbox360- en PS3-versie lijkt me dan ook vrij ongeloofwaardig. Het is en blijft een topper, zoals ook klassiekers nu nog altijd als toppers worden gezien. Dat geldt voor Tomb Raider dan ook niet anders, of het nu een verbeterde port is of niet. Je moet deze game dan ook zien als een ‘nieuwe’ PS4-game op zichzelf. Niet als een aftreksel dat iedereen nogmaals in huis zal halen, al zou dat niet misstaan.