Het tijdelijk exclusief houden van Rise of the Tomb Raider voor de Xbox One kostte Microsoft zo’n 100 miljoen Dollars. Dat lezen we via het LinkedIn-profiel van een voormalig medewerker van Square-Enix, uitgever van de game. Developer director Fabien Rossini zou betrokken zijn geweest bij de deal. Via de VGC lezen we dat de deal in lijn staat met diverse andere deals, waaronder het brengen van Borderlands 3 naar de Epic Game Store. Epic betaalde toen zo’n 115 miljoen Dollar voor de exclusiviteit voor haar store. Tomb Raider zou binnen 2 maanden zo’n 1 miljoen maal verkocht zijn voor de PC en Xbox One. In 2017 stond de teller op 7 miljoen eenheden, waartoe ook de PS4-versie behoort. Deze kwam uiteindelijk in 2016 uit. Het spel was een groot succes voor Square-Enix. De review van het spel was dan ook indrukwekkend.
Het blijft voor mij ook een van de beste games ooit. Maar ik denk niet dat het grote publiek echt warm heeft gelopen voor deze deal. Je kunt dan beter een FIFA of Call of Duty exclusief maken, maar dat zal ongetwijfeld nog meer kosten. Mensen slaan dit soort games dan wel over als het niet anders is denk ik.
Vind het wel jammer als ze bepaalde games exclusief maken.Ben benieuwd of ze erdoor ook extra mee hebben weten maken.
Fun fact: deze game kwam ook uit voor de xbox 360 en niet voor de PS3.