Thief Simulator 2

thumbnail

Spanning van het inbreken

Iedereen zal ongetwijfeld wel eens betrapt zijn bij diefstal. Hoe klein het soms ook mogen zijn. Ik weet het zelf ook nog goed. M’n ouders waren nog niet beneden, dus duik je stiekem de snoepkast in om een stukje chocolade af te breken van een toch al afgebroken reep. “Ze merken het toch niet”, om vervolgens toch betrapt te worden. Het brengt altijd spanning met zich mee. Inbraken zijn tegenwoordig steeds lastiger te realiseren, met alarmsystemen, camera-deurbellen en noem maar op. In deze simulator kun je echter proberen met de meest moderne technieken, de meest moderne technieken te omzeilen.

In de eerste missie van de game leer je direct kennis maken met de spanning van het spel, en daarmee heb je ook direct het grootste pluspunt te pakken. Het spel brengt namelijk de constante stress met zich mee. Je moet ontsnappen bij een inbraak terwijl er gepatrouilleerd wordt in het huis waar je bezig bent. Het is aan jou om weg te sneaken en om vervolgens terug naar de stad te reizen met je auto. Vervolgens ga je naar een verlaten pand om daar wat spullen van weinig waarden te vergaren om ze vervolgens te verkopen bij een lokale pawn shop. Toch, hoe verlaten ook; Je hebt nooit garanties dat de politie of bewoners van het huis alsnog thuis komen en je op heterdaad betrappen. Dat maakt het spel eigenlijk op zichzelf al een briljant concept en simulator. Verder betaal je huur voor je hideout waardoor je verplicht wordt om geld te roven en gejatte objecten te verkopen.

De game biedt de mogelijkheid om een gehele buurt te beroven, ongeveer 15 huizen, maar biedt lineaire missies waarin je toch nog best wel wat vrijheid krijgt toebedeeld. Huizen zijn verschillend; Het ene is verlaten, het ander heeft honden en alarmen die bewaken en weer anderen hebben meerdere inwoners die verschillende dagritme aannemen. Ook buurtbewoners spotten ongebruikelijke acties als je niet voorzichtig bent. Het spel voelt een klein beetje als GTA in het klein aan met een stuk minder audiovisuele kwaliteit en natuurlijk een stuk minder verhaal en features. Zie het vooral qua concept een beetje als vergelijkingsmateriaal. Je kunt namelijk rond rijden in de kleine stad, je kunt huizen van voren, achteren en de zijkant binnen treden en je kunt allerlei jobs aannemen, gadgets kopen (drones, lockpicks bijvoorbeeld) en upgrades/skills kopen. Maar je kunt ook de politie afschudden en naar verschillende gebieden afreizen zoals je hideout. Het lockpicken van deuren heeft men ‘n klein beetje gejat van Fallout 3, maar werkt ook erg leuk qua interactie. In huizen kun je stroom uitschakelen, alarmen disablen en bepaalde objecten forceren waar nodig, maar soms wordt je nogal gelimiteerd door je beperkte skill-set die je moet uitbreiden. Wel irritant zijn de constante belletjes die je krijgt van je maat, die je begeleid door de game. Het eerste waar je niet op zit te wachten tijdens een inbraak, is toch wel dat je gestoord wordt door constante belletjes!

Genoeg te overvallen

Op de Zwarte Markt kun je allerlei nieuwe hardware kopen, tips ontvangen voor je volgende roof, je drone verbeteren, geld stallen en je huis renoveren, en daar blijft het niet bij. Het spel biedt naast de vele missies die je kunt spelen, ook nog een vrije modus waarin je lekker zelf aan je gang kunt gaan. Leuk is vooral het tracken van de persoon des huizes, en dat wordt steeds lastiger. Wanneer is persoon A thuis, en komt persoon B thuis, en hoe sneak ik voorbij bepaalde mensen zonder dat ze mij in de gaten hebben? Je moet dan ook genoeg onderzoek doen voordat je simpelweg een raam ingooit of forceert. Het zijn leuke elementen van de game die het spannend maken, zonder heel realistisch over te komen. Het spel ziet er namelijk grafisch ook niet geweldig uit, met soms een wat rommelige UI in combinatie met de controls, fletse looks, vooral als het donker is en textures die verre van scherp en gedetailleerd zijn uitgewerkt. Vooral regen en gras zien er niet uit. Niets ziet er indrukwekkend uit, maar de Unity-engine leent zich ook niet heel direct voor een game die wat sommige elementen betreft een beetje wil lijken op Grand Theft Auto (met de minimap, HUD en Black Bay-market die je op je PC kunt benaderen.

Thief Simulator 2 is een grappige game die vooral qua atmosfeer en spanning uitblinkt. Het spel biedt daarnaast best wel wat gameplay-features en uren aan gameplay, aangezien je met zo’n 15 uren aan spelen wellicht nog niet alles vrijgespeeld zult hebben. De laadtijden zijn kort, de adaptive trigger-effecten bij het lockpicken zijn grappig en ook enkele andere details zijn leuk uitgewerkt zoals de rood-blauwe verlichting van de touchpad als politie je achterna zit. Thief Simulator 2 is dan ook een vermakelijke game voor iedereen die wel eens in het leven van een inbreker zou willen stappen.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Actie | Release: 12-07-2024 | Uitgever: PlayWay | Ontwikkelaar: Ultimate Games S.A., CookieDev
    Graphics: 6.0 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 7.5 | Besturing: 7.0 | Replay: 8.0
    7.0
    + Constante spanning van betrapt worden
    + Briljant concept
    + Best wel wat uren aan gameplay
    - Kappen met dat gebel!
    - Audiovisueel wat minder
    -

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Griever
    Lid
    1 maand geleden

    De eerste heb ik over het hoofd gezien.Ben benieuwd naar de scenario’s waarin je geplaatst word.Wel grappig dat je ook je eigen huis kan renoveren door de buit in de game.


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx