The Legend of Zelda: Skyward Sword

thumbnail

Zelda is de Final Fantasy van Nintendo. Met alweer het 16e deel uit de reeks is het nu de buurt aan The Legend of Zelda: Skyward Sword. Dit wordt de tweede Zelda game op de Wii en, in tegenstelling tot Twilight Princess, is dit deel geheel voor de Wii gemaakt. De controls en de graphics krijgen een flinke poetsbeurt en laten we hopen dat dit allemaal goed lukt.

The Legend of Zelda: Skyward Sword werd voor het eerst getoond op de E3 waar Shigeru Miyamoto een beetje stond te stuntelen op het toneel. Hij vroeg het publiek hun draadloze apparaten af te sluiten want dat zou de Wii verstoren, natuurlijk Miyamoto. Gelukkig ging backstage wel alles goed en werkten de controls wel mee. In de trailer werd meteen al duidelijk dat Nintendo de fans probeert aan te spreken. Met meerdere Link’s uit oudere games die allemaal naar een groot wit licht in de verte rennen (op de Wind Waker versie na die vaart) om uiteindelijk bij de nieuwste look van Zelda aan te komen in Skyward Sword. Kort daarna is Link druk bezig met het afslachten van monsterachtige eiland bewoners en bekende figuren zoals de vleesetende planten en Deku scrubs.

Cel Shading for the win

Over het verhaal is nog niet veel bekend, wel kan ik al vertellen dat er waarschijnlijk een Master Sword in komt te zitten, een vrouw die opeens Zelda blijkt te zijn en dat er een boze tovenaar de wereld (of werelden) dreigt te vernietigen. Wat wel bekend is, is de wereld waarin het zich afspeelt. Deze versie speelt zich af voor het verhaal van Ocarina of Time en Link woont in de wolken waarin hij een normaal leventje leidt. Dit doet hij totdat hij een mysterieus zwaard vindt dat hem naar een andere wereld kan brengen, namelijk de wereld die zich onder de wolken bevindt. Het zwaard kan de vorm aannemen van een vrouw die tevens de gids is om het ultieme kwaad de wereld uit te drijven.

De graphics zien er uit als een mix van Wind Waker en Twilight Princess en dit is zeker geen slechte keuze. De Wii heeft gewoon niet de grafische kracht van een PS3 en dit is ook echt niet nodig voor een Zelda game. De Zelda reeks is wereldberoemd geworden door het wereldje waarin de speler zich bevindt en de geweldige avonturen die de speler moet doorstaan. Elk detail op het zwaard is niet nodig als het zwaard licht geeft. Het Cel Shaded stijltje past perfect in deze serie en zorgt voor leuke effecten met explosies en rook. Zelda en Cel Shaded zijn een perfect koppeltje en laten we hopen dat dit nog jaren zo blijft.

Twilight Princess was eigenlijk voor de Gamecube gemaakt en om het ook leuk voor de Wii te maken werden er een paar grappige controls in gestopt. Zo moest de speler een lichte zwieper maken om op vijanden in te hakken en moest er op het beeld gewezen worden om pijlen af te schieten op spinnen. Nu is Skyward Sword speciaal voor de Wii gemaakt en geven de developers wel de benodigde aandacht aan de motion controls. Zo is het zwaard geheel in eigen controle, wil je het zwaard van boven naar beneden zwaaien, dan is dat mogelijk. Ook zagen wij in de trailer dat Link kan bowlen met bommen, insecten kan laten vliegen en kan balanceren op een grote steen dat zich voort beweegt in een groot lava meer. Ook moeten sommige vijanden niet alleen getimed geblokkeerd worden, ook moeten ze soms op bepaalde plekken geraakt worden voor ‘Massive Damage!’

Music to my ears!

Qua geluid hoop ik persoonlijk dat het team van Mario Galaxy weer aan het werk kan met de bekende Zelda melodietjes, want man wat hebben zij de sfeer in Mario Galaxy goed neergezet! Zij kunnen hele mooie dingen gaan doen met de Zelda muziek en niets klinkt mooier dan een heel orkest! En wat is er laatst bekend gemaakt? Juist! Er zijn onderhandelingen bezig met ditzelfde orkest. Veel van de oude crew ziet wel wat zitten in het maken van muziek voor Skyward Sword. Weer genoeg reden om de Collectors Edition te kopen mits deze een cd bevat met de muziek.

Een paar kleine valkuilen echter zijn de controls die niet helemaal bij de Zelda spelende groep hoort. Niet iedereen wilt heftig met zijn/haar nunchuck en Wiimote heen en weer bewegen om te verdedigen en aan te vallen. Af en toe is dit niet erg, maar het verliest zijn magie snel als je bezig bent met alweer een water tempel en dan zou het toch wel handig zijn als je arm niet al te moe is geworden van het in elkaar hakken van duizenden kleine monsters.

Afgezien van het gestuntel van Miyamoto kijk ik erg uit naar de nieuwe Zelda. Zelf kan ik echt niet wachten op de muziek die voor deze game gemaakt gaat worden. De Mario Galaxy muziek was episch en ditzelfde orkest achter Zelda muziek, ‘that’s beyond epic’. De nieuwe gadgets zien er erg interessant uit en laten we hopen dat het verhaal niet al te voorspelbaar gaat worden. Helaas moeten we nog even wachten, want de release zou ergens in 2011 zijn. Ik zou zeggen, laat maar doorkomen want ik kan niet wachten om de wereld weer te redden van het ultieme kwaad.


  • Auteur: Robin Kooistra | Genre: Adventure | Release: 04-12-2011 | Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Nintendo
    Graphics: 10.0 | Geluid: 10.0 | Gameplay: 10.0 | Besturing: 9.5 | Replay: 10.0
    9.9
    + Fantastisch werkende besturing
    + Multifunctioneel arsenaal
    + Prachtige grafische stijl
    - Sommige gadgets regelmatig niet gecentreerd op het scherm
    -
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx