The Legend of Zelda Ocarina of Time 3D

thumbnail

Na 12 jaar is er eindelijk een goed vervolg op 1 van de beste spellen ooit gemaakt. Na een paar oninteressante ports naar de GameCube en Wii waar geen extra moeite in is gestoken krijgen wij gamers eindelijk wat we verdienen. Het is en blijft een remake en zal zelf dus weinig originaliteit toevoegen. Maar bij een spel als deze is dat eigenlijk ook niet meer nodig.

Er was eens

Zelda is een prinses in het prachtige land Hyrule. Hyrule is een groot land dat bestaat uit verschillende vlaktes, van vulkanen tot een gigantisch meer, en van een bos tot een verlaten woestijn. Iedereen leeft in vrede samen in Hyrule onder gezag van de koning. Maar daar komt verandering in. Ganondorf, de leider van het Gerudu volk zweert zich trouw aan de koning. Hij krijgt de positie van een belangrijk oorlogsleider in naam van de koning. Helaas is hij niet uit op deze functie, Ganondorf wilt namelijk de koning van de troon stoten. De Koninklijke familie waakt over een zekere kracht. Dit is de Triforce, een driehoek die bestaat uit drie driehoeken. Deze hoeken staan voor moed, wijsheid en kracht. De persoon die deze krachten bezit zal heerser zijn over alles. Iets wat Ganondorf zeker aanspreekt. Zelda heeft deze dingen al lichtelijk in de gaten en krijgt visioenen over een held in het groen die hem moet stoppen. Wanneer de belangrijke ontmoeting van Zelda en Link (de speler) plaatsvindt word alles duidelijk. Jij bent de held en jij moet Ganondorf stoppen.

Ik ga op reis en neem mee

De speler wordt gelijk in het diepe gegooid met deze grote taak die rust op zijn schouders. Je bent een trotse en eervolle jongen die nog maar 12 jaar oud is. Link zal zich uitrusten met geschut om zichzelf te kunnen verdedigen in de gevaarlijke wereld die Ganondorf aan het creëren is . Met de B knop zwaai je met je zwaard in het rond en met je rechter bumper verdedig je met je schild. Dit zijn de 2 items die je in elk gevecht gaat gebruiken. Maar er worden veel meer voorwerpen gebruikt dan alleen dit. En het is heerlijk hoe dit is georganiseerd. Op je touch screen kan je voor maximaal 4 verschillende wapens kiezen. Deze vallen onder de Y en X knop en 2 touch screen knoppen. Wat in het origineel op de N64 maar 3 items waren. Wisselen tussen uitrustingen is nog nooit zo makkelijk geweest. Nog een belangrijk item die je altijd en overal kan pakken is je Ocarina, deze Ocarina gebruikt link om melodieën te spelen om omgevingen te beïnvloeden, dit kan zijn het ontwaken van een storm in de lucht, of het openmaken van een geheime deur.

Hoe mooi Zelda er ook uitziet, het is niet perfect gemaakt voor de 3DS. De graphics zijn in 1 woord subliem. Dit spel laat duidelijk zien wat de 3DS allemaal aankan. Maar dit is niet het soort spel wat je in 3D gaat spelen. Het eerste uur valt het nog wel mee, en eerlijk waar het is wonderschoon. Maar Nintendo heeft een manier om je erg snel hoofdpijn te bezorgen. Wanneer de speler namelijk naar een First Person view schakelt is het zicht van Link jou 3DS. Dit houdt in dat wanneer je naar rechts gaat met je 3DS je ook in het spel naar rechts kijkt. Zodra je dit hebt geactiveerd zal het scherm gaan flikkeren en zullen je ogen dit niet waarderen, en dat laten ze merken met een aardige pijn. Het mikken van wapens en rond kijken op deze manier werkt wel maar dan moet je de optie om 3D te spelen uitzetten, wat ook weer zonde is. Ook kan je met behulp van je stick om je heen kijken, maar dit wordt verstoord met elke beweging die je maakt met je 3DS, wat mikken weer aardig moeilijk maakt. Zo had ik een leuk momentje in de bus. Heel toevallig zat ik net over mijn pijl en boog heen te kijken terwijl de bus een bocht naar links maakte, wat inhield dat mijn beeld met de bocht mee ging naar links terwijl ik praktisch stil zat.

Een waardig avontuur in een nieuw jasje

The Ocarina of Time 3D nodigt nieuwe en oude spelers uit in het Zelda universum. Zelda games staan bekend om hun ingewikkelde puzzels, epische eindbazen en grote kerkers. Dit alles kan voor een beginnende gamer die Zelda voor het eerst vast heeft te veel zijn. Er valt zoveel informatie te vinden in veel te moeilijke plekken wat sommige gamers niet helemaal kunnen waarderen. Na een aantal pogingen zijn we er wel klaar mee en pakken we een ander spel, puur omdat het niet lukt. Om de beginnende Zelda gamer uit te nodigen is er echter een hint systeem ontwikkeld. Wanneer de speler dood gaat en het “game Over” schermpje tegenkomt dan zie je de optie “Hint”. Deze bestaat uit de hele game in verschillende tapjes afhangend hoe ver je bent. Wanneer je in gevecht met de eerste eindbaas steeds dood gaat zul je zien hoe je hem beter kunt verslaan. Maar je zult niet zien hoe je de 2e eindbaas kan verslaan omdat je nog niet zover bent. Dit systeem laat dus precies genoeg zien zonder aankomende uitdagingen prijs te gaan geven. Je kan ook een Steen bezoeken die je deze informatie schenkt, je hoeft dus niet Game Over te zijn om hints te bekijken.

Een speler die dit spel van top tot teen kent hoeft waarschijnlijk nooit naar deze steen te gaan, waarschijnlijk ga je niet eens Game Over en wist je niet eens dat deze mogelijkheid bestond. Die speler zal een kleine prijs moeten betalen voor zijn echte uitdaging begint. Namelijk een kleine plus minus 10 uur spelen om de Master Quest te ontgrendelen. De speler die niet bekend is met Ocarina of Time zal echter rond de 25 uur zitten.
Master Quest is het spel opnieuw spelen maar dan in spiegelbeeld. De vijanden zullen moeilijker zijn en puzzels zullen je brein vertrappen. Dit is om de trouwe Zelda fans weer een extra uitdaging te geven van heb ik jou daar. Iets wat ook de Replay waarde erg hoog maakt.

Als leuke extra hebben we als laatst nog een “Boss Battle Mode”. Hierin kan je elke eindbaas die je in het verhaal hebt verslagen achter elkaar bevechten met een bepaald aantal levens. Dit houdt een score bij en tijd. Zo zit er uiteindelijk toch een kleine Multiplayer in dit spel, namelijk de scores vergelijken met vrienden, helaas zal dit niet online kunnen worden gezet. Maar om tegen je vrienden op te scheppen dat jij die boss al in 1 minuut neer kreeg is een leuk gevoel als hij er wel 5 minuten over deed.

The Legend of Zelda Ocarina of Time is altijd al een mooi verhaal geweest. En nu is niet alleen het verhaal mooi maar ook alles wat je ziet. Het spel heeft meer sfeer en expressie. Waar je in 1998 alleen maar van kon dromen is nu werkelijkheid geworden. Dit is het beste spel wat je tot nu toe voor je 3DS kan halen en ook eigenlijk moet hebben. Maar hoe mooi en fijn alles ook is, het zal niet het hoogste cijfer verdienen wat je kan halen. Daarvoor mist het net de originaliteit die ze eigenlijk wel toe hadden mogen voegen. Als Nintendo verder gaat met wat ze hier gepresteerd hebben en volledig nieuwe games kunnen creëren, dan is jouw 3DS een goudmijn aan prachtige spellen. Dus Zelda fan of niet, ga als een gek naar de winkel want dit exemplaar gaat je nog veel plezier geven.

  • 0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx