Sword Art Online: Fatal Bullet

thumbnail

Op naar de volgende

Het is niet de eerste Sword Art game die we onder de loep nemen nadat Sword Art Online: Hollow Realization. De game was geen meesterwerk en viel zelfs lichtelijk een beetje tegen. Tijd dus voor wraak om een hogere score binnen te hengelen. Inmiddels is Sword Art Online: Fatal Bullet uitgekomen, en daarmee lijkt de mogelijkheid om verbetering een uitgelezen kans.

Sword Art Online: Fatal Bullet is een third person shooter met veel role playing game elementen. Het is een pure Japanse game met ook echt de look van de Japanse anime-achtige series. Het spel volgt het verhaal van Sword Art Online: Hollow Realization, waarbij Gun Gale werd vrijgelaten door Zaskar na de komst van de Seed. Het Death Gun-incident vindt plaats in het spel, waardoor enkele nieuwe elementen beschikbaar komen in de game. De game is een mix van actie in third person en vele uitgebreide role playing elementen, waarmee het spel voelt als een soort van MMORPG, maar dat is het niet. Het verhaal is niet uiterst boeiend, en is dan ook lastig te volgen, mede door de vele ongestructureerde events die plaats kunnen vinden. Het spel brengt enkele nieuwe karakters, waaronder de protagonist Kirito, die een flinke rol op zich heeft genomen. Nieuw in deze game is de verandering van combat, waarbij een afslag is genomen die alles anders maakt. Daar waar je voorheen met zwaarden vocht, daar ga je nu met geweren aan de gang. Het concept echter is niet heel erg veranderd. De basiselementen van de eerste Sword Art blijven daarmee aardig in takt. Je kunt missies spelen met daarbij natuurlijk ook de nodige side-quests. Meestal zijn de missies redelijk recht voor z’n raap; Ga naar dit bepaalde waypoint en versla wat vijanden, en doe dat nog dozijnen keren. Dat is op zich niet erg, maar wat meer variatie in de missies was best welkom geweest. Hoewel Japanse games vaak wat statisch aanvoelen, heeft het nieuwe schietsysteem wel z’n toegevoegde waarde. Het voelt allemaal net wat soepeler en toegankelijker aan om je gun te gebruiken. Er zijn natuurlijk tal van geweren beschikbaar, welke je gedurende je avontuur zult vinden. Maar je kunt ze ook kopen.

Team! Welk team?

In Fatal Bullet ga je natuurlijk ook weer aan de gang met je team. Samen ben je tenslotte sterker dan alleen, maar soms gaat dat niet helemaal op. Je teammaten zijn vaak namelijk nogal klunzig, en werken lang niet altijd mee zoals je zou willen. Je kunt zeggen wat ze moeten doen met commando’s, zoals jouw gezondheid op peil houden, of juist de focus op de aanval houden, maar dat werkt lang niet even prettig. Zo lijkt het geregeld alsof je meermaals deze commando’s moet geven voor ze het doen. Daarmee krijg je een beetje het gevoel dat je net zo goed geen teammembers kunt hebben, en dat ze soms alleen maar in de weg lopen of goed zijn voor de afleiding voor de tegenstander. Echter kun je ook online aan de gang met de game via co-op, wat veel ergernissen van de AI weg weet te nemen. Qua techniek valt er dus nog wel wat werk te verrichten, en dan vooral op het gebied van artificial intelligence, al is gelukkig de gameplay wel wat verbeterd.

Op het gebied van visuele kwaliteit mag de game ook niet ontevreden zijn. Het spel ziet er prima uit, al zijn de details van objecten vaak wat korrelig en zijn de textures vaak eerder wazig dan scherp. Ook de laserachtige kogels van de guns zorgen voor de nodige chaos in je beeld. De user interface is dan wel weer lekker overzichtelijk, en goed gepositioneerd. Daarnaast moet je een beetje houden van de futuristische look van de game, iets wat mij persoonlijk niet zo trekt. Ook de anime-stijl moet je natuurlijk interessant vinden, iets wat vrij persoonlijk is. Toch trekt de cell-shaded look me wel, en heeft het spel op de een of andere manier zelfs wel wat weg van het Borderlands-universum. De stalen gebouwen, de cell-shaded look, de het strakke kleurgebruik. De soundtracks zijn daarnaast ook wel redelijk goed, en passen prima bij de sfeer van de spelwereld en characters.

Fatal Bullet doet dingen goed die de eerdere Sword Art Online niet goed deed, waarmee men dus de betere kant op gaat. Het schieten is wat betreft combat een verbetering, maar veel elementen, zeg maar gerucht 80% zijn wel hetzelfde gebleven. De AI kan hier en daar nog zeker verbeterd worden, vooral van teamgenoten, en daarnaast kunnen de online missies ook wel wat meer diepgang krijgen om het spel wat langer aantrekkelijk te kunnen houden. Wellicht dat in een toekomstige game dit allemaal nog meer aangepakt zal worden. De liefhebber zal echter niet genoeg kunnen krijgen van deze game, en zal dan ook zeer content zijn met de vele uren aan gameplay die dit spel te bieden heeft.


  • Evilgamerz redactie / RPG / 02-03-2018 / Namco Bandai Games / Namco Bandai Games
    Graphics: 8.0 Audio: 6.5 Gameplay: 7.0 Controls: 7.0 Replay: 6.5
    6.9
    + Vernieuwde combat
    + Goede graphics
    + Kan heel veel uren in beslag nemen
    - A.I. kan beter
    - Mist wat vernieuwing en variatie
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx