Super Smash Bros Brawl

thumbnail

Na maanden, dagen, uren, minuten en secondes te hebben afgestreept op mijn kalender is het dan eindelijk zover. De game die bij mij al jaren op nummer één staat op het lijstje games waar ik met smart op zit te wachten. Zelfs het maandenlange uitstel van deze game in Europa kon de pret niet drukken. Eindelijk een game voor de ‘echte’ gamers voor op de Nintendo Wii. Een game overvol met content, een game die mogelijk de perfectie nadert. Ik heb het dan natuurlijk over Super Smash Bros. Brawl, de nieuwste fighting game van Nintendo. Een game die enorme verwachtingen van duizenden gamers moet waarmaken, maar kan deze game de torenhoge hype eigenlijk wel waarmaken? De game heeft onderhand al tientallen uren opgeslurpt en het antwoord is toch zeker een volmondige ja!

Het derde deeltje alweer

In de Super Smash bros. Serie is dit alweer het derde deel en borduurt verder op het concept van de eerste game. Voor de mensen die nog niet bekend zijn met deze serie hier eerst een korte beschrijving. Super Smash Bros. is een 2d fighting game, waarbij het de bedoeling is om niet je tegenstander KO te slaan, maar om je tegenstander(s) het speelveld uit te slaan. Door je tegenstander te slaan of te schoppen, begint zijn percentage aan schade op te lopen. Dit percentage gaat van 0 tot 999 procent en hoe hoger het percentage des te makkelijker wordt die persoon eruit geslagen. Gooi dan nog eens een lading bekende Nintendo figuren bij elkaar die elkaar hun hersens in willen slaan en je hebt een geweldig concept. Bovendien zijn er nog een lading speciale voorwerpen die je kunt gebruiken, wat resulteert in een geweldige chaotische fighting game. In dit derde deel is er eigenlijk weinig verandering ten opzichte met de andere twee delen. De gameplay is gewoonweg identiek gebleven, behalve dat de personages nu wat langer in de lucht blijven hangen in vergelijking met Super Smash Bros. Melee. Dit zorgt ervoor dat je meer acties kunt uitvoeren in de lucht dan we eigenlijk gewend zijn. Daarnaast zijn er een lading items aan toegevoegd, 35 nieuwe en oude personages samengesteld, honderden trofeeën en stickers om te verzamelen en wat extra modi.

In de solo modus zijn er twee grote modi. Ten eerste hebben we de classic modus. In deze modus zal je net zoals vanouds verschillende vijanden moeten verslaan in verschillende stages om zo verder te komen en om extra content te unlocken. Maar er is nu ook een nieuwe adventure modus bijgekomen. In deze modus loop je in je eentje of met zijn tweeën een verhaallijn af en moet je met diverse personages diverse vijanden verslaan. Het verhaal is niet ijzersterk, maar om de wrede filmpjes vol met humor te bekijken en tussendoor lekker te brawlen, maakt dit een erg leuke modus. Deze modus kun je in ongeveer tien uurtjes doorlopen en is een goede mogelijkheid om lekker te oefenen. Daarnaast vinden we nog een aantal kleine modi die we kunnen spelen in ons eentje. Ten eerste zijn er events, opdrachten die je achter elkaar kunt proberen te voltooien. Dit begint gemakkelijk maar wordt op een bepaald moment enorm moeilijk. Ook kun je met personages oefenen in een training modus en vinden we homerun en Multi-man brawl in de stadium modus. En dit is nog maar het solo gedeelte. Dit geeft wederom goed aan dat deze game overvol zit met content. Ook is er voor elke groep een moeilijkheidsgraad. Zo kunnen we van easy tot en met extra hard gaan, waardoor de nieuwkomers en fans genoeg uitdaging zullen hebben.

Net zoals vroeger

De besturing is, als je met een Gamecube controller speelt, niet verandert. Dus de mensen die al bekend zijn met deze serie op de Gamecube kunnen hem meteen oppakken en meteen spelen. Maar niet iedereen zal een Gamecube controller hebben, maar gelukkig heeft Nintendo nog drie andere besturingsmogelijkheden eraan toegevoegd. Ten eerste is de game speelbaar met de losse Wii-remote en dan dwars gehouden. Ik vond persoonlijk dit de minst lekkere speelmogelijkheid omdat de meeste knoppen te ver of op moeilijk bereikbare plekken zitten. Het is natuurlijk wel mogelijk om mee te spelen, maar ik als ervaren Super Smash Bros. speler vond deze besturing niet echt lekker. De tweede mogelijkheid was al beter. De Wii-remote met Nunchuk, deze speelt erg goed, maar het was nog wel een beetje wennen aan de knoppen. De laatste mogelijkheid is de classic controller. Ik heb deze niet kunnen proberen, maar als ik het zo schat is dit ook een erg goede manier om de game mee te spelen. De controller lijkt veel op een Gamecube controller en ligt goed in je handen. Een uitstekende keuze als je deze controller hebt liggen. De Gamecube controller is wel mijn favoriet gebleven, maar dit heeft er gewoonweg mee te maken dat ik al uren en uren met deze controller deze game heb gespeeld en mogelijk zullen vele andere fans zullen ook voor deze mogelijkheid kiezen.

Op het gebied van unlockbare items is er een nieuwe toevoeging, de stickers. Deze stickers vind je gedurende je gevechten en vallen zomaar in beeld. Dus pak deze stickers dus ook op als je ze in beeld ziet verschijnen! Deze stickers kun je op een personage plakken om een personage sterker, beter of sneller te maken. Dit is erg handig als je met een bepaald personage net niet goed genoeg bent en bovendien is stickers sparen altijd leuk. Ook de hoeveelheid trofeeën is enorm toegenomen. Ik zit nu alweer over de honderd en de informatie bij deze trofeeën is erg leuk om te lezen. Deze trofeeën kun je op ruwweg vier manieren bij elkaar sparen. De eerste mogelijkheid is de simpelste en dat is als je ze gewoon vind in een level of een gevecht, ook kun je ze verkrijgen door bepaalde prestaties te halen. Bijvoorbeeld speel met Mario op easy de classic modus uit of spaar 100 stickers. De een makkelijker dan de ander en zorgt er goed voor dat je bezig blijft. De derde mogelijkheid is door ze te maken tijdens een gevecht. Dit gebeurt met een item en als je deze tegen een vijand aangooit verandert die in een trofee . En tot slot kun je ze verkrijgen door een minigame te spelen. Je zult de trofeeën meerdere malen moeten raken met de muntjes die je wegschiet met je coinlauncher. Maar dit is niet zo gemakkelijk als het lijkt. Er vliegen allerlei obstakels door het beeld en vliegen er af en toe raketten naar je toe die muntjes van je afpikken. Tenslotte zijn er nog tal van muzieknummers om te unlocken, waarmee deze game echt moeilijk op 100 procent is uit te spelen.

Oneindige multiplayer

Maar de grootste kracht van deze game moet toch wel de multiplayer zijn. Met vier man op de bank is dit een geweldige partygame. Ook door de items hebben minder ervaren spelers meer kans om te winnen en door de gekke levels valt er ook nog wel eens een ervaren speler er vanaf. In de multiplayer modus vinden we tal van opties die je kunt instellen. Er zijn tientallen levels waar je in kunt strijden. Tournament mogelijkheden, waarmee deze game ook met meerdere mensen oneindig lang te spelen is. Er zijn zelfs nog diverse levels uit Super Smash Bros. Melee aan deze game toegevoegd. En om het nog maar eens af te maken kunnen we nu ook onze eigen levels bouwen. Deze game is echt tot het einde van de wereld te spelen. Maar voor vele misschien is de mogelijkheid om nu ook online tegen elkaar te spelen een grote toevoeging. Het werkt en doet zijn ding, maar de kracht van deze game is gewoon met zijn vieren op de bank. Wel is het jammer dat er geen mogelijkheid is om je eigen levels online te verspreiden.

Op het gebied van graphics en muziek is deze game ook geweldig. De Nintendo Wii wordt to zijn maximum gedreven en de muziek is geweldig in deze game. Het is episch, geweldig, mooi en past elke keer weer geweldig bij het level waar het nummer aan verbonden is. Bovendien zijn de filmpjes enorm mooi vormgegeven en is het leveldesign enorm goed. We kunnen hiermee gewoonweg concluderen dat dit de Wii game is van het jaar, zo niet van de eeuw. Deze game is enorm verslavend en heeft alleen maar positieve kanten. De muziek, de graphics, de gameplay, de items, de multiplayer, allemaal geweldig uitgewerkt. Alleen jammer dat het online gedeelte beetje minder is door de friendcodes en dat je de levels niet kunt delen. Maar dit zijn zeker niet de belangrijkste aspecten van de game en ik moet zeggen een onderdeel wat je mogelijk niet eens gaat gebruiken. Super Smash Bros. Brawl kun je blind aanschaffen en je hebt dan een waar pareltje binnengehaald.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Fighting | Release: 01-07-2008 | Uitgever: Nintendo | Ontwikkelaar: Nintendo
    Graphics: 9.5 | Geluid: 10 | Gameplay: 9.9 | Besturing: 9.5 | Replay: 9.7
    9.7

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx