Super Monkey Ball: Banana Blitz

thumbnail

Velen die een Gamecube hebben of hebben gehad, hebben vast wel eens gehoord van Monkey Ball of zelfs gespeeld. Ik behoor tot de mensen die de vorige titels op de Gamecube kapot gespeeld hebben, maar veel mensen haakten af door de hoge moeilijkheidsgraad of gewoon omdat het idee niet normaal te noemen is. Maar SEGA trekt zich daar gelukkig niks van aan en zie hier het volgende deel in de reeks: Super Monkey Ball: Banana Blitz. Nu is natuurlijk de vraag; Zal het nu net zo lekker spelen als voorheen met de nieuwe controller? En zal het net zo leuk worden als de vorige titels? Zie hier de vooruitblik.

Voor de mensen die deze game helemaal niet kennen (shame on you!!) zal ik het concept nog maar eens uitleggen. Zoals de titel al zegt zal jij een aap in een doorzichtige bal spelen en hiermee de vreselijkste banen afmoeten leggen met de vreselijkste hindernissen. Je zult je met je apenbal met een beperkt aantal levens verschillende ‘stages’ afmoeten leggen die elke keer steeds moeilijker worden. In dit deel hebben ze het concept ietsjes aangepast, want het is nu ook mogelijk om te kunnen springen wat natuurlijk voor veel nieuwe banen, mogelijkheden en ergernis zal gaan zorgen.

Whaaaaaaaaa, één en al frustratie!

Waar het voor namelijk omdraait in een Monkey Ball game is de main game, want dat blijft gewoon het wreedste onderdeel in Monkey Ball. Deze game zal je 8 werelden bieden en 2 unlockable werelden, wat je uiteindelijk 100 banen oplevert. Helaas niet zoveel als de vorige delen, maar 100 blijft alsnog een leuk aantal om je mee te vermaken. De banen zijn op zo’n manier ontworpen dat er een ‘normale’ weg is en een shortcut. Deze shortcut is meestal veel moeilijker dan de ‘normale’ weg, maar de diehards zullen toch uiteindelijk voor de shortcut kiezen, omdat dit toch seconden of zelfs minuten kan schelen. Dit maakt de replay factor iets hoger en is natuurlijk mooi. Waarschijnlijk zal de main game natuurlijk voor de meeste ergernis gaan zorgen, want in de vorige delen was het soms zo moeilijk dat je van frustratie gewoon je controller door de tv heen flikkerde. Maar dit zal ik toch zeker niet doen want de controller is toch wel het duurste onderdeel van Wii. Dus wees voorzichtig met die controller! Maar nu we het toch over de controller hebben, brengt ons dat gelijk op het volgende onderdeel: de besturing.

De game zal nu niet gebruik maken van de gewone controller maar van de revolutionaire controller, waarvoor je de Wii toch gaat aanschaffen. Het principe is erg simpel als je de controller gecentreerd houdt dan blijft de bal stil liggen, maar als je hem naar voren beweegt dat zal de bal naar voren rollen en als je hem naar achteren beweegt zal de bal naar achteren bewegen. Dit geldt dan ook voor alle andere kanten die mogelijk zijn en dit is dus in principe erg simpel. Met de A-knop zal je kunnen springen en dat is de besturing dan in vogelvlucht. Deze besturing zal eerst wel erg wennen zijn, maar zou exacter moeten zijn. Natuurlijk zal je door deze manier van besturing meer de game in worden gezogen, omdat je je hele arm beweegt en niet alleen je duim. Waarschijnlijk zal deze game wel minder lang achter elkaar speelbaar zijn, omdat je de controller steeds in het midden moet houden wat toch meer inspanning vereist. Maar wat de besturing helemaal afmaakt is toch wel de force feedback en de geluidjes die je controller te bieden zal hebben. Ohhhh, yessss!!!

Niet 10, maar 50!!!

Wat de vorige deeltjes ook erg leuk maakte met je familie waren de minigames. In de eerste delen waren er maar een paar minigames te vinden, maar dit keer hebben de makers 50 grappige en leuke minigames verzonnen. Sommige zal je niet meer dan één keer spelen, omdat deze gewoon te simpel zijn om leuk te noemen. Dit komt meestal doordat de makers de controller willen gebruiken en dan iets simpels als met je controller schudden verzinnen. Maar natuurlijk zullen er ook leuke games aanwezig zijn. Zoals bowling, wat erg leuk is met de nieuwe controller, Monkey Wars, een first-person shooter, wat natuurlijk erg vet is en ook de oude minigames, zoals Monkey target en Monkey Golf, welke ik zeker uren en uren gespeeld heb met mijn vrienden. Het lijkt wel door de hoeveelheid minigames dat de makers hier meer de nadruk op hebben gelegd. Dit is helaas erg jammer, want de main game had van mijn part wel wat meer banen kunnen krijgen. Hopelijk maken de minigames dit nadeeltje het goed.

Super Monkey Ball: Banana Blitz is in mijn ogen de mooiste Monkey Ball tot nu toe. Hoewel de game er cartoony en er erg simpel uitziet, zien de levels er erg strak en vrolijk uit, wat volgens mij gewoon hoort bij de Monkey Ball games. Anderen zullen het er lelijk uitzien, maar deze game heeft zoveel leuks te bieden, dat je je oordeel niet moet af laten hangen van de graphics.

Wat te doen?

Dit is één van de launchtitels die je gewoon meteen moet aanschaffen, want oh wat een lol zal je gaan beleven. De besturing zal wennen worden, maar zal uiteindelijk exacter zijn. De gameplay is fantastisch en er zijn genoeg minigames om je uren te vermaken. Dus gewoonweg kopen die hap!!! Ik heb dus het volste vertrouwen in deze titel, echt een Wii game zoals we ze mogen verwachten.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Puzzle/Adventure | Release: 08-12-2006 | Uitgever: SEGA | Ontwikkelaar: SEGA
    Graphics: 7.0 | Geluid: 7.5 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.5 | Replay: 8.0
    7.9

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx