Star Wars: The Clone Wars Republic Heroes

thumbnail

Het is alweer een gehele tijd geleden dat de laatste drie films in de bioscopen te zien waren, maar toch zijn ze bij Lucasarts niet klaar met Star Wars. Ten eerste hebben we een animatie serie voorgeschoteld gekregen die de onvertelde verhalen verteld tijdens de Clone Wars. En vervolgens is er hier ook een film in de bioscoop van verschenen. Zoals met elke Star Wars film worden er hier ook games van gemaakt en zie hier Star Wars: The Clone Wars Republic Heroes voor de PSP. Sinds de eerste Star Wars film kijken we er al naar uit om met de krachten van een Jedi het kwaad te verslaan, maar dit resulteerde meestal in een grote teleurstelling. De vraag is dan ook, hoe zit het met Republic Heroes op de PSP.

Versla de Dark Side

In Republic Heroes hebben we te maken met een verhaal wat speciaal geschreven is voor de game en dit moet het gat tussen het eerste seizoen en tweede seizoen van de animatie serie verduidelijken. In het kort komt het er eigenlijk op neer dat jij met een aantal verschillende hoofdpersonen de vijand moet uitschakelen om zo een voordeel te verkrijgen in de Clone Wars. Het verhaal wordt verteld in cutscenes en dit is het onderdeel waar deze game het hoogst op scoort. De filmpjes zien er erg goed uit, de voice-acting is erg goed en de beelden die we te zien krijgen zijn interessant en spectaculair. Het is dus echt te merken dat dit op animatie serie gebaseerd is. Helaas wordt, als eenmaal de eerste cutscenes voorbij zijn, de ervaring van de game alleen maar slechter en dit is echt een gemiste kans, want de eerste indruk was erg goed.

Republic Heroes is een platform game met enkele hack en slash, RPG en shooter invloeden. Het personage waarmee je speelt zal bepalen welke invloeden het meest naar voren komen. Zo zal jij met een Jedi aan de ene kant veel platformactie voorgeschoteld krijgen en aan de andere kant de droids een kopje kleiner moeten maken. Het platform gedeelte van deze game is een waar drama. Ze hebben geprobeerd om het voor de speler gemakkelijker te maken, het personage zou automatisch naar het juiste punt moeten springen. Zoals je waarschijnlijk al kunt raden werkt dit totaal niet en stort jij vele malen ongewild in een afgrond. Dit is soms zelfs zo erg dat de game enorm frustrerend wordt, omdat je er gewoonweg niks aan kunt doen. Bovendien helpt het level design er ook niet bij, want soms is het gewoon erg slecht te zien waar je nou wel op kunt springen en waar niet. Zo zijn soms platformen niet te zien, zitten muren te ver weg of lukt een sprong alleen als je heel veel geluk hebt.

Zwaaien met een lightsaber en knallen met een blaster

Naast deze slecht uitgewerkte platformactie is ook het vecht gedeelte erg zwakjes gedaan. Zo zul je gedurende de gehele game zo goed als geen combo’s kunnen maken en zul je alleen maar gebruik kunnen maken van één knop. Ze hebben dit wat leuker proberen te maken door de mogelijkheid te geven om de controle van een droid over te nemen. De eerste twee keer is dit leuk, maar als je dit voor de tweehonderdste keer doet, is de lol er toch echt vanaf. Het schietgedeelte tijdens deze game zijn een stuk beter, de automatische lock werkt beter en het speelt soepeler. Het is alleen dan weer jammer dat de game dan weer erg gemakkelijk is. De gameplay van Republic Heroes is hiermee te herhalend en al helemaal niet leuk.

Naast de andere elementen hebben ze ook een aantal RPG elementen aan deze game toegevoegd. Zo zul je gedurende de game punten verzamelen die je kunt gebruiken om upgrades aan te schaffen. Dit werkt goed en maakt de game wat langer houdbaar. Maar als jij afgaat verlies jij een deel van deze punten. Dit betekende dat ik meestal gedurende de platform gedeeltes haast al mijn punten verloor, omdat de spring detectie gewoonweg niet werkte. Grafisch gezien is de game op de PSP goed. Dit is dan weer een meevaller, maar de omgevingen ogen soms wat saai en ik had wat meer afwisseling willen zien.

Star Wars: The Clone Wars Republic Heroes voor de PSP is hiermee een game dat haast op alle vlakken slecht scoort. Zeker als je nagaat dat er veel betere games te vinden zijn, waarin al deze elementen terugkomen. De platformactie werkt niet, de besturing is erg frustrerend en de RPG elementen werken niet doordat jij de punten die je kunt besteden elke keer verliest door die platformactie. Bovendien is het vechtsysteem erg repetitief en saai en ogen de omgevingen soms iets te kaal. Enige voordeel van deze game zijn de erg scherpe en mooie tussenfilmpjes, maar daar koop jij geen PSP spel voor. Kijk de serie en sla deze game over.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Adventure/Action | Release: 28-11-2009 | Uitgever: Lucasarts | Ontwikkelaar: Krome Studios
    Graphics: 5.0 | Geluid: 6.0 | Gameplay: 4.0 | Besturing: 5.0 | Replay: 5.0
    5.0
    + Mooie cutscenes
    +
    +
    - Slechte platformactie
    - Saai vechtsysteem
    - Herhalende gameplay

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx