Let op!!! Deze review bevat spoilers over het eerste deel. Heb je die niet gespeeld, of afgerond, wees dan gewaarschuwd. Gespeeld op de Xbox Series X.
Star Wars is al decennia een groot begrip in de wereld van films, boeken, series en de laatste twintig jaar ook games. Met name de Knights of the Old Republic games hebben het ongeveer twintig jaar geleden erg goed gedaan. Enkel in de recente jaren, toen EA de licentie verkreeg van de franchise, waren er flinke dips. Vooral het toevoegen van micro transacties in games als Battlefront waren veel mensen een doorn in het oog. Toen de studio Respawn Entertainment zich meldde met ideeën, had EA natuurlijk ook zo zijn eisen wat betreft het geld dat besteed moest worden aan de ontwikkeling van een nieuwe game. Er werd gesproken over online kunnen spelen, maar daar wou eerstgenoemde niets van weten uiteindelijk. Een aantal jaren later was daar dan eindelijk Fallen Order, een eerste game in een nieuwe reeks. Een verhaal wat grotendeels verteld werd door de ogen van Cal, een overlevende van Order 66, waarbij het gros van de legendarische orde Jedi werden uitgemoord. Cal is een Jedi, of ten tijde van de genocide op de Jedi, een Padawan, een leerling Jedi. Hij slaat na de dood van zijn meester op de vlucht en vliegt uiteindelijk in een lange reis door het hele stelsel heen op zoek naar vragen, antwoorden en een uitweg uit zijn situatie. Uiteindelijk doet hij dat met een team die hij gaandeweg door de game bij elkaar krijgt. Alleen met het afronden van de eerste game, was je nog niet klaar met het verhaal en dat is waar de tweede game zo ongeveer begint.
Enige tijd later…
Jedi Survivor, zoals de subtitel luidt van dit tweede deel over Jedi Cal, speelt zich een aantal jaren na Fallen Order af. Cal is nog steeds op zoek naar antwoorden op zijn vragen, maar is daarvoor eerst op zichzelf aangewezen. Om spoilers te vermijden over deze nieuwe game, zal ik daarom ook niet verder dan deze specifieke dingen zeggen over het verhaal. Het enige wat nog goed is om te vermelden, is dat het verhaal, net als een aantal andere zaken waar ik later meer over vertel, groots opgezet zijn. Met andere woorden: Je zult soms wel en soms niet blij verrast worden door bepaalde momenten die het verhaal je voorschotelt, maar daarvoor moet je wel de nodige uurtjes spelen met de game. Het mooie is dat een aantal dingen ook gewoon veel prettiger zijn dan het eerste deel, dus de ervaring met dit vervolg zal voor de meeste mensen dan ook beter zijn. Voor mij althans wel!
Het meest bijzondere is dat Respawn Entertainment goed geluisterd heeft naar de kritieken over hun eerste game in deze serie. Met name de schaal van de game is enorm veel groter geworden en verschilt sterk per wereld waarop je landt. De werelden waarin je rondloopt, springt, klautert, ploegt en klimt zijn groter, gevarieerder, gedetailleerder en er valt meer te ontdekken. Soms is meer niet beter, maar het werk wat de developer heeft gedaan aan deze game, laat wel zien dat ze de focus hadden om het oude concept gewoon sterk te verbeteren. Dat is ze dan ook goed gelukt. Op grafisch vlak zijn er zo krankzinnig veel details, dat deze game zich kan meten met een God of War: Ragnarok en een The Last of Us 1 en 2. Over elk klein detail in visueel opzicht lijkt te zijn nagedacht en dat is een mooie gedachte. De belichting vanaf de eerste minuten zorgt er al meteen voor dat je het gevoel krijgt echt in dat Star Wars universum te zitten. Dat is een enorm pluspunt op grafisch vlak en een hele grote verbetering ten opzichte van de eerste game. Zoveel voorwerpen, machines, ruimteschepen, personages en meer hebben deze behandeling gekregen. Ik moet er wel bijzeggen dat de personages nog het minste zijn, maar zelfs die zien er nog uitstekend uit. Het zijn slechts kleine details, maar die nemen het plezier en de ervaring niet weg. Ook de schaduwen, de texturen van de game en de bewegingen die de camera volgt werken over het algemeen bijzonder goed mee op grafisch vlak.
Het enige grote nadeel is dat, en dat is een oplosbaar technisch detail, het beeld wat stottert bij het overgaan of uitgaan van tussenfilmpjes rond het verhaal. Dit kan soms behoorlijk heftig zijn. Dit probleem met het stotterende beeld, en soms ook bij het opstarten van de game, valt echter wel op te lossen verwacht ik. Respawn Entertainment heeft er echter wel een zware game van gemaakt, die op mijn Xbox Series X maar liefst 134 gigabyte weegt en dat is erg veel voor een game die enkel door één speler gespeeld kan worden. Dit betekent dan ook dat als er een update komt om de technische dingen aan te pakken; met name de PC versie heeft problemen. Hier gaat nog wel enige tijd en veel werk inzitten omdat allemaal te repareren. Maar niet getreurd!
Technische zaken niet altijd op orde en gameplay details vallen in goede aarde!
Los van het feit dat het beeld nog wel eens stottert, zijn er nog wel een aantal dingen die niet helemaal goed werken. Eén van die dingen is het opslagsysteem van je voortgang. Daarbij bedoel ik vooral dat je nog best wel eens een stukje overnieuw mag doen als je net iets te vroeg afsluit, voor de nacht bijvoorbeeld, of de game dat uit zichzelf al doet. Wat betreft gameplay is het wel in orde allemaal, maar daar hebben we het later wel over. Technisch is het wel afwachten wanneer er weer iets vervelends optreedt, al ben ik dat tijdens het testen van de game nog niet veel tegengekomen. Het opslaan van de game moet echter wel flink verbeterd worden. Ik zou zelf graag, wat ik het liefst heb in elke game, gewoon een simpele, maar duidelijke, opslaan en laden willen hebben. Dat is hier niet aanwezig en de game maakt op technisch vlak dan ook gebruik van punten waarop de game dat automatisch zou moeten doen. Die zijn er in het begin van de game te weinig aanwezig en wetende dat de game later nog een stuk groter wordt, is dan geen prettig vooruitzicht. Raadzaam zou dan ook zijn om dit zo snel mogelijk te verbeteren, want grote vooruitgangen wil je niet om deze reden verliezen voor, tijdens of na het automatisch opslaan, dan wel laden van de game.
Wat betreft andere technische zaken, hapert het beeld ook wel eens tijdens de actie en het klimmen en klauteren en dat is in de zogeheten prestatie modus, dus een stapje lager dan de kwaliteit modus. Het is niet vreselijk erg, maar moet wel aangepakt worden. Jammer is dan ook dat er op technisch vlak het nodige rammelt, maar dat het wel te repareren valt. Er zijn wel positieve dingen te melden op technisch vlak en dat zijn de opties. Je kunt namelijk uit een aantal toegankelijkheidsopties kiezen, maar verwacht geen The Last of Us op dit gebied. Er zijn opties voor doven, slechtzienden en een paar kleine opties voor mensen met een fysieke beperking en die steken op technisch vlak best goed in elkaar. Enkel hadden het er wel iets meer mogen zijn, maar de game is net uit en het polijsten is nog maar net begonnen. RE is nou niet zo’n studio waar ik, in tegenstelling tot de mensen achter Halo, flink aan twijfel. Het gaat goed komen, want de eerste game kon je uiteindelijk ook prima spelen. Andere opties zijn er op audio vlak, grafisch vlak en er zijn ook opties voor tekst. Het mooie is dat je die tegenwoordig steeds meer ziet in games, met name de AAA titels, en dat is hier wat betreft Jedi Survivor dan ook niet veel anders. Over het algemeen dus een gunstige ontwikkeling, maar nadenken over uitbreiding van dit soort opties vind ik wel aanbevolen voor het technische deel van de game. De gameplay is dan weer iets wat wel flink verbeterd is ten opzichte van de vorige game.
Neem bijvoorbeeld de zogeheten stances, of houdingen, die Cal aanneemt vlak voor en tijdens gevechten. Je kunt daarbij onder andere kiezen voor een light saber in enkele vorm en soms is een duo vorm, zoals het personage Darth Maul had, vereist. Dit biedt zeker kansen op de hogere standen van moeilijkheid, maar heeft in het begin van de game nog niet vreselijk veel effect. Je vaardigheden speel je gaandeweg pas vrij en als je dat koppelt aan de punten die je daaraan kan toewijzen, neemt dat wel wat plezier weg met het bouwen aan de krachten van Cal. Echter is er dan weer de mini map die het tempo van de game vergroot, omdat die gewoon veel overzichtelijker is dan in de vorige game. Daarnaast valt er veel te vinden op het gebied van voorwerpen, al is dat in het begin van de game nog erg beperkt. Daarnaast heb je vooral kleine verbeteringen in de gameplay waarbij je plezier zou moeten ervaren. Bijvoorbeeld even kijken waar op de kaart je bent, en dan sneller of via de lange weg naar je doel toewerken. Dat is wat deze game beter maakt, die hoeveelheid kleine details die in grote getalen verbeterd zijn. Het zou echter het plezier voor veel mensen wegnemen als ik alles zou opnoemen. Sommige details in de gameplay zijn subtiel, andere zoals de mini map zijn dan weer sterk verbeterd ten opzichte van Fallen Order. Waarom zou je het concept dan ook radicaal omgooien, als een meer plastische ingreep soms veel beter werkt… Dat is dus precies wat de game doet op gameplay-gebied en het geluid is daar niet veel anders in.
Prachtig geluid zorgt voor prettige ervaring
De audio in de game, alsmede ook de muziek, is van een erg hoog niveau. De bekende stukken muziek zitten erin uit de franchise, maar ook de kwaliteit van het geluid is erop vooruit gegaan. Vooral de doffe dreunen die Cal soms met zijn Force krachten uitdeelt, voelen als een realistische Jedi-ervaring. Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit zeker meehelpt aan de ervaring met de game, als je dat naast de grafische pracht en praal legt. De hoge kwaliteit van het geluid en de muziek zijn prettig om naar te luisteren en staan overwegend zacht, wat gewoon prettig is voor je oren. Alle wapens in de game klinken goed, maar ook de stemmen van de acteurs, dichtbij en veraf, voelen best goed aan. Enkel op een klein detail na, waarbij een Jet Pack werd gebruikt door een vriend van Cal, zorgde dit voor wat irritatie. De stem bleef veraf precies hetzelfde klinken, als dichtbij, in beide gevallen zonder helm. De muziek past zich goed aan, aan de momenten in de game, maar het kan soms wat overweldigend zijn. In vrijwel alles voelt het op audio-vlak dan ook als een echt grote titel. De kleine ongemakken op muzikaal en verbaal vlak neem ik in dit geval dan ook voor lief. Op het gebied van de besturing kan er echter wel weer iets groots verbeterd worden.
Besturing iets minder…
De besturing van de game kan soms ondermaats zijn. In veel gevallen reageert de besturing niet bepaald adequaat. Het zijn niet de meest frustrerende momenten, maar best wel veel kleine momenten. Soms gaat het dan traag, de andere keren reageert de besturing te laat en dat is best storend af en toe. Ik moet in mijn eindbeoordeling dan ook realistisch zijn. Wel is de besturing ten opzicht van de vorige game een stuk sneller, kan de besturing ook best vaak goed reageren en heeft Cal over het algemeen geen moeite met zijn conditie als je de actie moet besturen. Het is dus niet een onafgemaakt rommeltje, maar vergeleken met de grafische pracht en praal en het geluid, is dit toch wel van een ander kaliber. Dat is best jammer, want je merkt dan wel dat Respawn Entertainment in een aantal zaken teveel ambities had en misschien wel te gretig was in een zoektocht naar succes. Het klimmen in de game werkt over het algemeen wel goed met de besturing, maar soms gaat ook dat te snel of te traag. Wanneer het bijvoorbeeld te snel gaat, nadat je je al met moeite hebt vastgegrepen, dan is het lastig om bochten te maken en daarna naar boven of beneden te klimmen. Dit zijn zaken die verbeterd kunnen worden en dat zou dan ook moeten. Wanneer je besturing niet helemaal op orde is, dan moet je als studio ook in de technische malenmolen duiken en mijn hoop en gedachten zijn dan ook dat ze dat wel doen. Het mag allemaal wel iets trager, zodat je console of PC ook meer tijd krijgt om te reageren op je commando’s die je invoert op je toetsenbord of controller.
Dit heeft liefde en aandacht nodig om goed te komen!
Star Wars: Jedi Survivor blinkt in sommige zaken fenomenaal uit, maar schiet tekort op andere vlakken. Grafisch is de game dik in orde en ook het geluid is een groot pluspunt. Toch vraag ik mijzelf af of Respawn Entertainment niet te ambitieus is geweest tijdens het opzetten van de ontwikkeling van deze game. Technische tekortkomingen kunnen de ervaring met de game dan ook flink verlagen, iets wat ik ook nog even wil benadrukken in deze conclusie. Ben je iemand die veel heeft met grafische en audiovisuele aspecten, dan zou ik je deze game van harte aanbevelen. Echter; Als je iemand bent die het belangrijk vindt dat de game op technisch vlak ook goed presteert, dan raad ik je aan nog even een aantal maanden te wachten tot ze daar de juiste aandacht aan gegeven hebben. Jedi Survivor is een game geworden met sterk gemengde gevoelens. Een beetje zoals lauwe soep, een heerlijk heet stuk vlees en een te klein nagerecht. Het is niet helemaal verkeerd, maar er is over het algemeen nog veel werk te verzetten. Ook de grootte van de game op je console is zorgelijk voor een game die maar door één speler gespeeld kan worden. 134 gigabyte op de Xbox Series X, dus mijn advies zou dan ook zijn om daar ook nog even naar te kijken voor de mensen die geen of geen externe harde schijf met meer inhoud hebben of kunnen betalen. Al met al zou het misschien het beste zijn om de studio in gaten te houden en te wachten tot er een lijst met verbeteringen aangekondigd of onverwacht uitgebracht wordt. Kopen of niet kopen? Ditmaal durf ik mij daar even niet aan te wagen, want de game heeft wel zeer veel potentie, ondanks zijn gebreken. Past het in het Star Wars universum? Dat zeker; dus als je fan van de franchise bent is deze game echt voor jou!
Veel problemen helaas, ik wacht nog even op wat patches. Wel erg slecht en jammer dit hoor, vooral PC blijkt drama te zijn
Wat een prachtige review, tot tranen toe geroerd
Mafkees. :p
Mooi toch 🙂
Hij is niet serieus te nemen, geloof me maar. 😉
Deze is ook wat meer op God of War gaan lijken met zijn grote open gebieden.Dat is natuurlijk wel mooi,Maar dan moet het wel soepel lopen.Heb wel zin in deze en zal hem spelen zodra er wat patches voor zijn.
Als ik de review zo lees lijkt het alsof er een lagere score terecht is dan een 8.
Als ik het zo lees is het meer een 7,5. Zal de redactie wel niet goed hebben gevonden gok ik
Hallo, onze redactie is altijd onafhankelijk. Er is nooit en te nimmer dan ook sprake van omkoping of wat dan ook. Zie ook de lage scores van de afgelopen tijd voor andere AAA-games. Het is inderdaad een discussie geweest of het spel een 7.5 of 8 moest krijgen. Maar uiteindelijk hebben we gezien de toch ook wel fors positieve punten en de positieve punten voor de graphics/controls/gameplay etc. besloten om de game een 8 te geven, gebaseerd op de positieve en negatieve aspecten van de game. Het is niet dat de game onspeelbaar bleek oid. zoals bijvoorbeeld een Postal of… Lees verder »
MEER
Meer of minder… oh nee.