Square Enix wil zich gaan focussen op het maken van multiplatform AAA-games en wil zo min mogelijk games voor exclusieve platformen. Dat lezen we via de VGC. Er is een drie-jaren visie neergelegd om lange-termijn groei te kunnen realiseren. Het gaat om het verbeteren van het contact met de consument en een shift naar multiplatform-games. Deze moeten dus verschijnen op de PC, Xbox Series, PS5 en Switch. Om welke franchises het gaat is niet bekend. Verder laat men weten dat er een shift komt van kwantiteit naar kwaliteit en dat zoveel mogelijk mensen moeten, kunnen genieten van games.
Over het afgelopen fiscale jaar boekte het concern 2,12 miljard Euro aan omzet. Daarvan was slechts 88,77 miljoen winst. Het is dus slechts een klein percentage van de totale omzet. De winst daalde met zo’n 70% ten opzichte van het jaar ervoor, daar waar de omzet juist steeg met zo’n 4%. Met de nieuwe koers hoopt men het winstpercentage te kunnen verhogen.
Square Enix is een bekend Japans videogamebedrijf dat wereldwijd erkenning heeft gekregen voor zijn iconische franchises en games. Het werd opgericht in 1986 als Square, vooral bekend vanwege de Final Fantasy-serie, die een enorme invloed heeft gehad op de RPG (Role-Playing Game) -wereld. Enix, een ander Japans bedrijf, stond bekend om zijn Dragon Quest-serie. De fusie van Square en Enix in 2003 resulteerde in Square Enix, waardoor het bedrijf een nog grotere impact kreeg in de gamingindustrie. Naast Final Fantasy en Dragon Quest heeft Square Enix veel andere populaire franchises zoals Kingdom Hearts, Tomb Raider en NieR uitgebracht. Ze staan bekend om hun verbluffende graphics, diepgaande verhalen en innovatieve gameplay.
Final Fantasy doet het ook niet altijd even goed.Deel 16 was meer een film met hier en daar wat gameplay en dat spreekt natuurlijk niet iedereen aan.