Publishers en ontwikkelaars kunnen zich niet langer focussen op een enkel platform als de PlayStation 3 of de Xbox 360, zo zegt tenminste de heer Yoichi Wada, chief executive van Square-Enix, op de website van Computerandvideogames. Vroeger konden ontwikkelaars zich nog richten op exclusief de GameBoy of de PlayStation, maar de omgeving is geheel veranderd, zo zegt de man:
“In the old days, we could just focus on the PlayStation or the GameBoy, but the environment has changed completely, a new breed of gamers”.
De reden dat Square-Enix met Dragon Quest voorlopig kiest voor de Dual Screen mogen duidelijk zijn: de meeste mensen bezitten simpelweg de Dual Screen handheld, waardoor de meeste gamers bereikt kunnen worden. Ook zullen gamers die nog nooit met Dragon Quest te maken hebben gehad aangetrokken worden door de titels die men uitbrengt bij Square-Enix, zo denkt Wada.
De huidige generatie is verder nog niet geschikt om een groots publiek te kunnen bereiken, zo legt Wada uit. Er zijn te veel specificaties waar je, je aan dient te houden en je hebt ook nog eens een high-definition TV nodig om van alle voordelen te kunnen genieten, met daarbij een breedband connectie van dien die betaald moet worden. De consoles zijn nog niet geschikt voor deze tijd, en zullen pas over enkele jaren echt uit de toon gaan springen in positieve zin, aldus de woordvoerder.