Split/Second: Velocity

thumbnail

Zoals ook al in de review van Blur naar voren kwam, is er een stevige strijd omtrent het genre party racer. Een genre wat altijd gedomineerd werd door de Burnout en Mario Kart serie en eigenlijk verder weinig concurrentie had te verduren. Zo dachten blijkbaar menig ontwikkelaar en zo ook Black Rock Studio, de makers van onder andere de racegame Pure. Met Split/Second: Velocity willen ze de concurrentie verslaan en ze hebben een flinke troef in hun handen met deze game. De game biedt namelijk iets totaal unieks en origineels: In plaats van het afvuren van wapens naar je tegenstanders heb jij de mogelijkheid om de baan te beïnvloeden, op te blazen of aan te passen. En dit werkt als een trein!

Een twaalfdelige televisieserie

Split/Second:Velocity wordt gepresenteerd als een twaalfdelige televisieserie waarin diverse auto’s rond rijden terwijl ze spectaculaire explosies ontwijken in een stad die gebouwd is door de special effect mensen. Dit is zoal te zien elke keer aan het begin van een nieuwe episode waarin een vooruitblik gegeven wordt naar wat er gaat komen in de episode. Maar ook aan het eind waarin de episode wordt afgesloten inclusief credits en al. Dit zorgt ervoor dat er een lekker tempo in het spel zit en er toch nog enigszins een context is gegeven aan deze race game. Dat het om een televisie serie draait, is niet terug te vinden tijdens de races en dat is een gemiste kans, dit had mogelijk het gevoel van spanning en sensatie vergroot. De singleplayer heeft twaalf episodes, die elk zes verschillende races hebben die je kunt spelen. Hierdoor is er een enorme sloot aan races te spelen en heeft de game minimaal 15 uur aan gameplay te bieden. Elke episode bevat een aantal gewone races, een paar speciale races, één bonus ronde en één elite race, waarin jij de volgende episode kunt vrijspelen. Tijdens het spelen verdien jij credits die je kunt zien als ervaringspunten. Als deze punten een bepaald getal hebben bereikt, speel jij een nieuwe auto vrij en deze nieuwe auto’s zijn cruciaal om verder te komen in het spel. Want je zult al snel merken dat de game erg pittig te noemen is en de AI flink huishoudt. Wel lijkt het soms alsof de computer vele malen sneller gaat dan jij en dit is soms wel erg vreemd als jij op je maximale snelheid rijdt.

Dit is geen realistische race simulatie waarin bekende auto’s zitten en alles op het moertje is nagemaakt. Alle auto’s die in deze game te vinden zijn, zijn fictief en zien er hierdoor erg stijlvol uit in deze arcade racer. De auto’s zijn ruwweg in drie groepen te verdelen. Je hebt trucks die niet gevoelig zijn voor schokgolven, de muscle cars die veel grip hebben en een hoge topsnelheid kunnen bereiken en de sportcars die een hoge acceleratie hebben en lekker makkelijk kunnen driften. Ook de stad is niet gebaseerd op een bekende stad of op een bekende baan, maar ze hebben de gehele stad zo ingericht dat ze de meest gekke dingen er mee konden uithalen. Complete water torens, cruiseschepen en flatgebouwen ontploffen in beeld en maken het jouw moeilijk om niet te crashen. Doordat de game in één stad afspeelt heb je op het begin het gevoel alsof er veel herhaling in de omgevingen zitten. Dit wordt verderop in de game minder met vliegvelden, kerncentrales en bergen, maar de game had toch wel iets meer variatie in de omgevingen kunnen gebruiken. Visueel is de game dik in orde en de flitsende soundtrack versterkt dit alleen maar. Gameplay technisch zorgt deze herhaling er wel voor dat je de instort gevaren gaat herkennen en er een leercurve ontstaat in deze game die erg welkom is.

Gewoon op A drukken

De interface van deze game is geweldig strak en minimaal gehouden, waardoor er genoeg ruimte is om de explosies in beeld te krijgen. Op je auto worden er stickers geplakt die voor de behaalde achievements staan en staat het nummer voor je progressie in de singleplayer. Dit is een leuke manier, want als jij dus een persoon in de multiplayer tegenkomt en zijn auto zit volgeplakt met stickers dan weet jij dat hij waarschijnlijk veel uurtjes in de game heeft gestoken. Je vindt achter je auto een power bar die vult als jij drift, jumps maakt of net niet geraakt wordt door een explosie. Als er een vakje gevuld is dan kan jij een explosie veroorzaken als er boven de tegenstanders een blauw icoon tevoorschijn komt. Heb jij ook de achterste rode balk gevuld dan heb jij de mogelijkheid om level 2 explosies te starten die nog spectaculairder zijn en de mogelijkheid geven om de baan te veranderen. Deze explosies kun je dus niet altijd starten en het timen is een belangrijk onderdeel van het spel. Zo moet jij leren waar op welke baan de mogelijkheden zitten waar iets kan exploderen en op welk moment dat het beste zou uitkomen. Daarnaast kan je ook shortcuts starten die ook weer dichtvallen. Hierdoor bevat de game nog redelijk wat strategie en is het belangrijk om te kijken of jij voor die grote explosie gaat of voor drie kleintjes. Er zijn naast de gewone races en de eliminatie modus ook nog een paar originele modi in deze game te vinden. Bij survival moet je vrachtwagens inhalen die blauwe en rode tonnen op je gooien. Bij rode tonnen explodeer je meteen en door blauwe kan je twee keer geraakt worden. Deze modi is lekker fris en is heel erg leuk in splitscreen. In Air Attack moet je raketten ontwijken die een helikopter op je afschiet en bij Air Revenge moet jij raketten ontwijken om vervolgens de helikopter neer te halen. Wederom een erg originele modi die erg spectaculair oogt. Online heb je ook al deze mogelijkheden en het loopt allemaal lekker soepel. Je zult alleen wel merken dat er veel meer explodeert doordat iedereen geheel losgaat.

Split/Second: Velocity is hiermee een erg leuke en originele arcade race game, die toch wat anders doet dan Blur of Modnation Racers. De explosies zijn lekker spectaculair en het is daarom zeker niet saai om met iemand mee te kijken die deze game speelt. Er komt regelmatig een “oooooh” of “ahhhhh” voorbij en dit maakt deze game zo leuk. Het klopt natuurlijk dat er een deel geluk bij komt kijken, maar de game bevat genoeg strategie en diepgang om de game voor uren leuk te houden. Daarnaast is de AI lekker uitdagend en zorgen de diverse modi voor de nodige afwisseling. Een game die daarom een net cijfer verdiend.


Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Race | Release: 28-05-2010 | Uitgever: Disney Interactive Studios | Ontwikkelaar: Black Rock Studio
Graphics: 8.5 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 9.0 | Replay: 8.5
8.9
+ Unieke draai aan het race genre
+ Leuke en diverse modi
+ Diepgang en leercurve
- AI is soms extreem snel
- Omgevingen iets teveel hetzelfde
-

guest
0 Reacties
Inline feedback
Bekijk alle reacties

Naar boven