Gamers houden van geweld en bloed!
Tegenwoordig ben ik helemaal niet meer gefocust op de normale dingen in het leven. Geweld heeft de boventoon gekregen (hopelijk krijgt Jack Thompson hier niets van mee), ik houd me tot op zekere hoogte meer bezig met het bestuderen van bepaalde wapens en oorlogen die zich hebben plaats gevonden. Het dagelijkse leven eventjes op zij en af en toe plaats laten maken voor hetgeen wat me interesseert. Ik ga namelijk liever in discussie over de kwaliteit van een M16 dan dat ik over mijn liefdesleven ga praten, niet dat dat zo interessant is trouwens. Het begon eigenlijk tijdens Counter Strike Source, schitterende wapens als de AWP, M16 (Colt) en de Kalashnikov (AK47). Dit alles boeit me op de een of andere manier, na het bekijken van films als Lord of War werd dit enthousiasme alleen maar meer. Feit blijft, de wapens zorgen niet voor het geweld en de oorlogen in deze wereld, de man of vrouw erachter moet toch de hendel overhalen.
Wat ’n intro, boeiend? Nee, misschien niet. Maar ook de games beginnen langzamerhand een wat gewelddadiger toontje te krijgen. Men houdt niet meer van simpele games zonder enig verhaal en het ontbreken van geweld. Ook Sam Fisher gaat zich maar eens bemoeien met het serieuze geweld en zal dan ook wederom de boventoon vormen in dit 4e deel alweer in de Splinter Cell-reeks. Op zich vind ik het wel wat hebben, games als F.E.A.R. bijvoorbeeld die een soort van horrorsfeertje bezitten gemengd met grof geweld, beter kan toch niet? Lekker ’s nachts in het donker Condemned spelen zoals onze vriend Ipz0r graag doet, daar ben ik ook zeker niet te beroerd voor. Mensen houden steeds meer van angst, geweld en wraak. Dat is nu eenmaal niet meer uit onze gedachtegang te slaan.
Een dubbel leven?
In Splinter Cell Double Agent neem je 2 verschillende persoonlijkheden met je mee, afgezien van het feit dat je nu qua uiterlijk kort gewiekst bent. Het is een soort van spy action game waarin we zullen verkeren zoals we gewend zijn van deel 1, 2 en 3 dat in een nieuw jasje is gestoken. Je zult soms moeilijke keuzes moeten maken. Zo zul je regelmatig gepakt worden als je onbewust ontdekt wordt, daarnaast zul je soms ook moeilijkere keuzes moeten maken en mensen van een terroristische organisatie moeten infiltreren. Waarom dan Double Agent? Je staat in feite aan de kant van 2 organisaties. Opdrachten en bevelen komen van zowel de NSA (National Security Agency) als de wit met zwart geklede terroristen, de missies die je kiest en vervolgens uitvoert hebben zeker invloed op het lopende verhaal dat je gaat vervolgen en kan dus afwijken van de normale speelwijze. Uiteraard blijft je belangrijkste missie het in leven blijven en het schoonhouden van je gezicht voor beide organisaties want kwade gezichten van beide kanten kun je je natuurlijk niet veroorloven. Uiteraard zullen niet alle missies op dezelfde plek plaatsvinden. Je zult naar verschillende gebieden in Azië, Afrika en Amerika moeten reizen om daar verscheidene (gevarieerde) opdrachten succesvol te volbrengen. Dit kan onder water zijn, in zandstormen en zelfs skydiving behoort tot de traktaties van het spel. Veel gadgets zul je gaan krijgen van de NSA en deze zullen dan ook regelmatig erg van pas komen.
Bepaalde features als Nightvision kende we al wat langer maar het vernieuwde ‘Wave Vision’ is iets waar we nog niet mee te maken hebben gehad. Dit zal in deze versie wel aanwezig zijn. Met Wave Vision is het mogelijk om geluiden op te vangen en gadgets zoals glazensnijders snel en handig op te sporen. Daarnaast zal Sam’s mes ook weer een rol spelen. Hij is namelijk vertrouwd met zijn mes en de developer van de game (Ubisoft) vond het zonde om het succesvolle mesje uit Chaos Theory in dit deel te laten ontbreken. Zelfs tijdens het zitten in de gevangenis houdt Sam zich geregeld bezig met zijn kleine scherpe speeltje dat hij altijd bij zich draagt.
We mogen heel wat verwachten al is nog lang niet alles verklapt over deze game. De consoleversies en de PC versie zullen onderling de nodige verschillen kenmerkend naar voren laten komen. Zo gaat het weldegelijk niet om slechts ports van de pc naar de console maar houdt elke developer zich onafhankelijk bezig met zijn eigen versie. De plaatsen, het verhaal en de gameplay zijn dus niet zomaar overgenomen van gelijknamige consoleversies die gaan komen. Over de graphics en het geluid is verder nog niet veel ingegaan. Het zal dan ook vooral om de gameplay en de storyline gaan verwacht ik. De mooie screens die we tot op zekere hoogte hebben mogen bekijken willen we je echter zeker niet onthouden. Splinter Cell Double Agent zal op de PC, Xbox, Xbox 360, PlayStation 2 en GameCube gaan verschijnen in het tweede kwartaal van 2006.