Een brawler zoals Super Smash Bros maar dan met spinnen die lichtzwaarden kunnen vasthouden? Ja graag! Ontwikkelaar Neverjam komt met hun nieuwe spel SpiderHeck op de proppen waarbij je in de huid kruipt van een spin en door middel van gevechten in een arena als winnaar moet overblijven. Dit in combinatie met futuristische neon graphics en je hebt een gouden concept in handen, toch?
Genadeloos
Hoewel SpiderHeck zeker niet de uitgebreide content heeft van Super Smash Bros (en ook niet het prijskaartje) is het zeker een game waar je een hoop uren kan steken. Je kan dit spel offline spelen om allerlei challenges te doen of online om tegen andere spelers te strijden. Het offline gedeelte bestaat eigenlijk alleen maar uit game modi waarin je een aantal waves van vijanden moet overleven. De mode Tiers of Heck bestaat uit 27 challenges waarbij elke keer je vast zit aan één soort wapen of je een andere regel hebt waar je aan moet voldoen. Wat eigenlijk direct opvalt is dat er geen tutorial bestaat, het menu is eigenlijk de tutorial. Je valt gelijk met jouw spin in een level en moet jouw game mode kiezen door middel van het slingeren wat je tijdens een match ook zou doen. Op deze manier kan je al snel de knoppen een beetje leren voordat je aan het echte werk begint. En geloof me wanneer ik zeg dat je deze oefening goed kan gebruiken. SpiderHeck is genadeloos moeilijk. Ten eerste zijn er de controls. Je kan met jouw spin springen en webslingeren door de arena heen, terwijl je intussen ook nog de wapens moet oppakken om te gebruiken tegen je opponenten. Vooral het slingeren kost de nodige tijd om een beetje onder de knie te krijgen. Vervolgens moet je het ook nog voor elkaar krijgen met je sticks om met de wapens de juiste kant op te richten zodat je vijanden kan raken. Bovenstaand is al een hele klus om onder de knie te krijgen, komt er ook nog bij dat je niet geraakt mag worden want je bent direct af. SpiderHeck is qua concept niet ingewikkeld maar het onder de knie krijgen ervan wel. Gelukkig merk je na een paar potjes dat het webslingeren een stuk beter gaat en ook het richten met de wapens ergens op begint te lijken. Maar zelfs dan zal je regelmatig het “game over” schermpje voorbij zien komen.
Om de vijanden te kunnen verslaan kom je gaandeweg allerlei soorten wapens tegen, de één nog leuker dan de andere. Zo heb je, zoals hierboven al beschrijven, het lichtwaard waar je mee kan zwaaien. Maar je hebt ook stokken, raketlanceerders en allerlei andere futuristische geweren. Allemaal hebben ze een andere manier van schieten waardoor het nooit als hetzelfde wapen voelt. Sommige sterkere wapens zorgen er zelfs voor dat na het schieten jouw spin door de terugslag enkele meter achteruit vliegt. Vooral de challenge waarbij je alleen maar gebruik kan maken van de raketlanceerder is een pittige. Als je deze afschiet veroorzaakt dat een grote explosie en daar mag je niet door geraakt worden. Doordat je na het lanceren zelf achteruit vliegt heb je ook kans om het lava onderaan de arena te raken, waardoor je ook af bent. Dan komen er ook nog eens verschillende tegenstanders naar je toe die je niet van dichtbij kan afschieten want dan en je zelf ook dood. Kortom met zwetende handjes ben je eerst naar een veilig plek aan het slingeren tot je op veilige afstand bent om te schieten. In alle haast moet je dan ook nog eens goed richten en niet per ongeluk jezelf opblazen. Gelukkig is al deze stress niet voor niks en behaal je steeds meer opties om jouw spin naar eigen smaak vorm te geven. Zo kan je hem verschillende kleuren geven en speel je ook meerdere hoedjes vrij zodat je deze zo idioot mogelijk kan maken.
Gefrustreerd genieten
Buiten de fraaie graphics verdient de soundtrack ook een eervolle vermelding. Met een soort jaren 80 beat vlieg je door de levels heen en dit voegt zeker een hoop toe aan de sfeer. Voor een slordige €15 haal je met SpiderHeck een leuke maar ongelooflijk lastige game in huis. Het gebrek aan content wordt ruimschoots goedgemaakt door de moeilijkheidsgraad. Voordat je kan zeggen dat je alle 27 challenges hebt voltooid ben je wel heel wat uren (en depressies) verder. Natuurlijk kan je online ook nog genoeg vlieguren maken om zowel random mensen als je vrienden weg te blazen met een goed geplaatste raket. Voor die paar euro is er geen enkele reden om deze nieuwe game van Neverjam niet in huis te halen, complimenten!
Wellicht eens proberen! Niet gedacht dat ie zo goed zou zijn.