Soul Calibur V

thumbnail

De Soul Calibur serie heeft altijd een eigen plekje gehad in mijn hart. Ik kwam in aanraking met de serie op de Gamecube met Soul Calibur 2, in mijn ogen het beste deel van de serie. De tijden toen waren anders, want ik heb de game voornamelijk offline tegen vrienden gespeeld. Zo konden we in deeltje vier voor het eerst mensen online uitdagen in een Soul Calibur game. Dit is alweer drie jaar geleden en het werd toch echt eens tijd voor een nieuw deel. Soul Calibur V gaat verder met de unieke formule die we van de voorgaande games kennen. Een 3D fighting game waarbij de personages elkaar met diverse verschillende wapens proberen te verslaan. De balans tussen de karakters en de verschillende wapens is wat serie zo groot heeft gemaakt. Het is moeilijk om te vernieuwen in een fighting game en dat is in Soul Calibur V helaas ook het geval. Het is helaas/gelukkig meer van hetzelfde.

Story modus is om te huilen

Veel mensen zullen de singleplayer modus niet aanraken in een fighting game, maar het is voor mij altijd een goede manier geweest om in aanraking te komen met nieuwe karakters, speelstijlen en langzamerhand te wennen aan de veranderingen die ze hebben toegepast. Maar Soul Calibur V heeft een Story modus die belachelijk slecht is. Het bestaat uit 21 episodes totaal, elk met ruwweg één gevecht. Je zult door de eerste 15 gevechten heen vliegen, zelfs als je nog nooit een Soul Calibur game hebt aangeraakt. De moeilijkheidscurve knalt dan omhoog, waardoor het wat langer duurt om de laatste paar gevechten succesvol te voltooien. In totaal zul je er ongeveer drie uurtjes in moeten steken om hem uit te spelen. Dit is gewoonweg te kort voor een game van dit formaat. Daarnaast focust de game zich op het nieuwe personage Petroklos, waardoor je voor het grootste gedeelte de game met hem zal spelen. Er wordt een paar keer afgewisseld, maar daar houdt het dan ook mee op. Dit is nog niet eens het ergste, het verhaal wordt voornamelijk door middel van storyboards verteld terwijl iemand de tekst opleest. Je zult al snel de neiging hebben om de boel door te klikken. Voor de conclusie zul je het helaas ook niet moeten doen. Het lijkt wel of een twaalfjarige het einde heeft bedacht.

De andere singleplayer modi die aanwezig zijn, zijn een arcade modus waarin je met alle karakters een reeks vijanden moet verslaan. De quick battle modus laat je kiezen uit verschillende gevechten om zo diverse titels te verdienen voor je online profiel. De Legendary soul modus wordt unlocked wanneer je de story modus uitspeelt en is een veel moeilijkere versie van de arcade modus. Verwacht geen modus waarin jij met elk karakter een kort verhaaltje speelt of waar jij apart een verhaal moet doorlopen en dit is toch wel een gemiste kans. Daarnaast mist de game een uitgebreide challenge modus. Er is wel een training modus aanwezig, maar daar wordt je totaal niet geholpen hoe jij bepaalde tactieken kunt toepassen en moet je maar een beetje aanrommelen. Het aanbod is redelijk karig en ik had eigenlijk veel meer verwacht op dit gebied. Het is dan weer wel erg leuk dat de game gebruik maakt van een levelsysteem. Elke keer dat je een gevecht speelt zul je punten verdienen en vervolgens in level stijgen. Hiermee unlock je kledingstukken, titels, nieuwe karakters en omgevingen. Die dan weer te gebruiken in de enorm uitgebreide character creator. De character creator is een erg leuke toevoeging met name als je de game heel veel speelt. Je kiest namelijk een karakter of speelstijl en je kunt het gehele uiterlijk aanpassen. Hier is dan weer goed te zien dat dit geen Europese titel is. Je kunt kiezen uit de meest gekke outfits, accessoires of decoraties. Het is allemaal lekker makkelijk in gebruik en er is op het begin al lekker veel keus. Als je verder komt zul je veel meer unlocken, waarmee dit een erg goede toevoeging is.

Critical Edges en Gauges

De game heeft enkele vernieuwingen op het gebied van het vechtsysteem. Tijdens de gevechten kun je een Critical Gauge vullen door aan te vallen of geraakt te worden. Als je eenmaal de meter gevuld hebt, kun je een Critical Edge uitvoeren, een sterke en moeilijk te blokken aanval. Dit systeem kennen we natuurlijk uit de Street Fighter serie en dit is een strategische en tactische toevoeging, omdat je met een achterstand weer snel terug kunt komen. De Critical Gauge meter wordt ook gebruikt voor Guard Impacts. Dit zijn perfect uitgevoerde blocks, waarmee je de tegenstander open zet voor een aanval. Je gebruikt het niet vaak, maar als je het onder de knie krijgt, kun je hier zeker een voordeel uit behalen. Voor de rest vinden we hier het vechtsysteem waar we zo van zijn gaan houden. Een combinatie van hoge, middel en lage aanvallen, waarmee het een tactische steen, papier en schaar spelletje wordt om je tegenstander uit te schakelen. De 32 karakters zijn een mix van herkenbare en nieuwe karakters met erg diverse speelstijlen en wapens. De nieuwe karakters zijn wel vaak variaties op oude karakters of andere karakters. Een bekende is Ezio Auditore van de Assassins Creed serie, die een erg goede toevoeging is met zijn mix van gadgets en wapens. Ik vond dit zeker één van de leukere nieuwe karakters om mee te spelen.

De multiplayer is toch echt waar de game het van moet hebben en dat is nog steeds geweldig. Online kunnen we tegen de gehele wereld spelen en de diverse modi zijn interessant. Je kunt namelijk met een grotere of nog grotere poel mensen spelen. Je zult dan wel moeten wachten, maar het huidige gevecht is te bekijken en dit is toch wel erg mooi gedaan. De beperkte tijd dat ik de game online heb kunnen spelen, liep het als een zonnetje, wat je verwacht van een game waarbij lag voor een onspeelbare ervaring zorgt. Grafisch gezien is de game erg netjes. De game ziet er op zijn best uit als je eenmaal in de arena’s aan het vechten bent. De omgevingen zien er divers en gedetailleerd uit en de karakters zien er ook allemaal erg mooi ontworpen uit. De storyboards bij de story modus zijn toch echt minder en de menu’s zijn erg kaal. De tussenfilmpjes daarentegen zien er wel weer erg gelikt uit. De audio is goed, er zijn erg veel achtergrond muziek tracks te vinden in de game en de karakters zijn allemaal voorzien van een eigen stem.

Soul Calibur V is een game die toch moeite heeft om een goede ervaring af te leveren. De story modus en de overige solo modi zijn erg matig en daar had veel meer moeite in gestoken mogen worden. Het levelsysteem is daarentegen een erg leuke toevoeging en je zult hierdoor de game veel langer blijven spelen om voorwerpen te unlocken. De game schijnt echt op het multiplayer gebied. De balans is erg goed tussen de personages en het Critical Gauge systeem is een goede toevoeging aan dit vechtsysteem. Grafisch is de game ook in orde. Het is daarom zo jammer dat de singleplayer een donkere schaduw legt over de multiplayer ervaring en voor veel mensen een afhaker wordt om deze titel aan te schaffen. Het is helaas niet het beste deel in de serie.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Fighting | Release: 01-02-2012 | Uitgever: Namco Bandai | Ontwikkelaar: Project Soul
    Graphics: 8.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 8.0 | Replay: 7.0
    7.3
    + Multiplayer is geweldig
    + Critical Edge is goede toevoeging
    + Grafisch weer uitstekend
    - Story modus is om te huilen
    - Geen challenge modus aanwezig
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx