Sony maakte gisteren bekend dat het Housemarque overneemt, de studio bekend van Returnal. Het concern benadrukt echter dat ze niet willekeurige overnames doen, maar men zeer gerichte aankopen zal doen. Via de GQ lezen we dat Hermen Hulst, studio baas bij Sony, zegt dat Sony alleen maar overnames doet van studio’s die ze goed kennen en die een toegevoegde waarde vormen.
We zijn zeer selectief over welke developers we binnen brengen. In 2019 namen we Insomniac Games over bijvoorbeeld. We kijken of de mensen dezelfde waarden hebben en dezelfde creatieve ambities als ons. We werken erg goed met ons team en we zullen zeker ook verder investeren in het helpen en groeien van ons development. We gaan echter geen willekeurige overnames doen. Het zijn echt zeer gerichte aankopen van teams die we goed kennen.
Je ziet wel vaak dat het echt goede overnames zijn die Sony doet. Die van Microsoft zijn soms wat minder succesvol, gezien de games die er uit de first party studios komen. Of ze hebben ontzettend veel ontwikkeltijd nodig, bv. Fable. Ik denk dat Microsoft het meer op afstand doet, en dat Sony echt betrokken is bij de ontwikkeling van de games.
Sony laat een potentiële overname kandidaat eerst een spel maken met financiële hulp van Sony. Als dat een succes blijkt te zijn gaan ze kijken naar een overname. Ik vind het een perfect strategie. Ik ben ook benieuwd hoeveel studio’s Microsoft open houdt na de Zenimax overname. Iedereen zeurt wel over evolution en Londen studio’s van Sony. Maar de lijst met verkochte og gesloten studio’s van ms is behoorlijk lang.