Sony’s top erkent dat er te weinig unieke en originele IP’s uitkomen in de afgelopen tijd. De eigen PlayStation divisie doet te weinig en gaat een veel geld investeren in de nabije toekomst in originele content. Dat heeft Sony CFO Hiroki Totoki gezegd via de Financial Times. “Het is een issue voor ons dat we geen originele IP’s uitbrengen in de laatste tijd. Of het nu gaat om games, films of anime, we hebben niet meer het aantal IP’s zoals we in het begin altijd hadden. We gaan hier miljarden in steken de komende tijd.”
De afgelopen jaren heeft de PlayStation 5 (PS5) een aantal indrukwekkende exclusieve games uitgebracht die de kracht van de console goed laten zien. Een van de eerste grote titels was Demon’s Souls (2020), een remake van de originele PS3-klassieker, die de grafische mogelijkheden van de PS5 benadrukte met verbluffende visuele details en verbeterde gameplay. Ratchet & Clank: Rift Apart (2021) is een ander hoogtepunt, met innovatieve dimensionale wisselingen die alleen mogelijk zijn dankzij de snelle laadtijden van de PS5’s SSD. Daarnaast bracht Returnal (2021), een roguelike sci-fi shooter, een unieke combinatie van intense actie en verhalende diepgang naar de console.
In de daaropvolgende jaren zagen we titels zoals Horizon Forbidden West (2022), een visueel indrukwekkend vervolg dat een post-apocalyptische wereld met geavanceerde robotwezens tot leven bracht, en God of War Ragnarök (2022), dat het epische verhaal van Kratos en zijn zoon voortzette met intense gevechten en emotionele diepgang. Ook recentere exclusives zoals Final Fantasy XVI (2023) benadrukken de kracht van de PS5 met epische verhaallijnen en adembenemende graphics. Deze exclusieve games hebben de PS5 gepositioneerd als een krachtig platform voor zowel blockbuster-franchises als vernieuwende nieuwe ervaringen.