Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood

thumbnail

We hebben onze blauwe vriend Sonic dit jaar al heel wat keren langs zien komen. Weliswaar was het niet altijd een succes maar op de DS heeft de egel tot dusver wel goed weten te scoren. Ook met de game Sonic Unleashed lijkt SEGA een game in huis te hebben die het imago van het karakter goed doet. Ditmaal is Sonic weer terug en wel op de Dual Screen, waar hij met z’n vrienden weer een nieuw avontuur aan gaat.

Een RPG-specialist aan het werk

Ditmaal gaat het om een wel heel speciale ontwikkelaar die hard heeft gewerkt aan de ontwikkeling van deze Dual Screen exclusive. Het gaat namelijk om de RPG-specialist Bioware, bekend van Mass Effect en Star Wars: Knights of the Old Republic, die aan het werk werd gezet de afgelopen tijd. Inmiddels zijn zij overgenomen door Electronic Arts en lopen de freelance activiteiten zo’n beetje tot hun eind maar gelukkig mochten we dit spel nog wel verwachten van SEGA. Zoals we konden verwachten van Bioware heeft ook deze game een plot. Sonic en zijn vrienden verenigen zich namelijk om een gevaarlijke vijand te verslaan. Sonic was voornamelijk vakantie aan het vieren nadat hij enige tijd terug Dr. Eggman heeft weten te verslaan. Hij krijgt echter bericht van zijn beste vriend Tails die zegt dat Knuckles ontvoert is. Daarnaast zijn de chaosdiamanten spoorloos verdwenen. Het scenario speelt zich echter af in 2 verschillende omgevingen. Je begint namelijk in de wereld van Sonic met het bevrijden van Knuckles, waarna je afreist naar een andere dimensie om daar de nieuwe bedreiging te stoppen. Uiteraard heb je diverse vrienden die aanwezig zullen zijn, waaronder Shade, Big the Cat, Tails, Amy Rose en Rouge the Bat.

Bijzonder aan deze game is de flinke dosis aan RPG-elementen die je tegen zult komen zoals we dat ook op een aparte manier in Mass Effect al konden ervaren. Echter is men ditmaal een wat andere richting opgegaan. Je kunt alle genoemde karakters, behalve die van de opponent, speelbaar mee laten doen aan de game. Zo zul je merken dat bepaalde characters de mogelijkheden hebben die andere weer niet hebben. Zo kan Tails bijvoorbeeld vliegen, en zo kan Amy Rose bepaalde objecten kapot slaan met haar hamer. Je begint in principe alleen met Sonic en ontvangt later steeds meer characters die tot je beschikking zullen komen om door de levels heen te komen. Ook zullen het aantal vijanden uiteraard toenemen naarmate je je vordert in de game. Deze vijanden zijn logischerwijs niet altijd te verslaan middels de hoeveelheid characters dat tot je beschikking staat. Zo heb je namelijk ook skills die je moet zien te verbeteren. Door te vechten kun je punten verdienen die je kunt verdelen over aspecten als snelheid, aanval, verdediging en geluk. Het spreekt voor zich dat bij gevechten geluk, en aanval vooral nuttig zullen zijn. Daarnaast heb je ook health en PP dat in stand gehouden moet worden. PP dient als een soort van moraal/power van de characters en is dan ook zeer belangrijk. Al die genoemde eigenschappen gecombineerd bepalen grotendeels het level waarin een karakter zich bevindt. Maar dat is zeker nog niet alles. Zo kun je namelijk ook gebruik maken van de Chao garden. Je vindt tijdens het spelen van de game allerlei eieren waarin een Chao zich verstopt kan hebben. Door deze Chao’s te linken aan een karakter in de game is het mogelijk om gebruik te maken van hun krachten. Dit kunnen zowel defensieve als aanvallende impulsen zijn, maar ook in teamverband extra voordelen met zich meebrengen. Deze Chao’s hebben ook weer hun krachteigenschappen en dus eigen level. Verder heb je ook nog equipement waren die je kunt koppelen aan een character en zijn er de consumables die zorgen voor een regeneratie van health, PP, snelheid etc. Als dat volgens jouw nog niet genoeg lijkt dan heb je nog de quist items die beschikbaar zullen zijn in je inventory lijst. Of terwijl: Veel aspecten waar je veelal rekening mee zult moeten houden.

Weet wat je doet…

Al die genoemde waarden, mogelijkheden en graadmeters zullen van invloed zijn bij bepaalde, vooral grootse gevechten. Je moet dan ook zuinig omspringen met je equipement en characters die in principe zoveel en zo snel mogelijk zichzelf omhoog moeten werken bij gevechten. Aangezien niet elke persoonlijkheid dezelfde aanvallen kan verwezelijken is het vaak een strategische strijd die je voert met de tegenstanders. Ook het aankoopbeleid van de POW moves heeft hier dan ook invloed bij. Zo kun je bepaalde, extra krachtige aanvallen aankopen tijdens het levellen van je karakter die je helpen om sneller van een tegenstander verlost te zijn. Tijdens de aanval moet je bepaalde acties uitvoeren die dan wel te maken hebben met timing, dan wel met slepen, dan wel met tiksnelheid, welke vervolgens bepalen hoe krachtig jouw POW move uit de verf komt. Elk karakter in de game kan individueel gekoppeld worden aan een bepaalde actie tijdens een gevecht, maar je kunt er ook voor kiezen om te ontsnappen, waarbij weer een andere minigame om de hoek komt kijken. Tijdens de platform actie zal echter slechts één karakter individueel bestuurbaar zijn, al kun je hierin zeer makkelijk switchen.

Sonic lijkt dus een zeer uitgebreide gameplay te hebben met vooral veel RPG-elementen die van pas zullen komen en die je constant moet gebruiken om je karakters krachtiger te laten worden. Dat maakt de game dan ook uitdagend en en speciaal in vergelijking met eerdere Sonic titels op welk platform dan ook. De wisseling van ontdekken en vechten en het volgen van het interessante verhaal maken het spel dan ook erg gevarieerd. Tevens kun je side-quests doen bij mensen die naast de kant wachten op jouw diensten, al ben je volledig vrij wat de keuzes betreft en kun je de mini-quests ook laten varen als je dat zou willen. Daarnaast kun je conversaties van je karakters zelf afstemmen op jouw wensen en dat maakt het dan ook erg interactief voor de speler. In feite ben je continu bezig, zelfs bij het volgen van de storyline, die tevens interessant is.

Schitterende vormgeving vult de gameplay perfect aan

Als je nagaat dat de gameplay al bijna het niveau van perfectie weet te behalen dan zul je misschien niet raar opkijken als ik je vertel dat Bioware ook wat betreft graphics hard heeft gewerkt aan deze game. Het spel ziet er dan ook meer dan uitstekend uit en de schermen zijn uitermate goed en nuttig ingevuld. Zo zie je in het bovenste scherm de karakters die je tot je beschikking hebt met daaraan gekoppeld de individuele indicators die onder andere de health-status aangeven. Verder zul je het aantal verdiende ringen zien en kun je de gehele layout van de map bekijken die je helpt met navigeren indien nodig. Bij gevechten wordt dit scherm gevuld door de karakters met daarbij de health- en PP-statussen. In het touchscreen zul je het gekozen karakter zien en kun je rondlopen in de omgeving die vanuit een iets wat schuin topview perspectief te zien is. Het spel oogt zeer 3 dimensionaal door gebergte, dieptes, water en andere omgevingsfactoren die het spel erg gedetailleerd maken. Het lopen in het spel gaat via het gebruik van de stylus en werkt perfect. In principe heb je dus geen knop nodig in de game en kan alles met de stylus toegepast worden.

De muziek tijdens het spelen past erg bij de sfeer van Sonic en vaak ook bij de omgeving waar je je op dat moment bevindt. Meestal is het wel vrij eentonige muziek die inhoudelijk wat herhaaldelijk overkomt maar veelal irriteert deze niet .De geluidseffecten van bijvoorbeeld de Wild Boars zijn leuk vormgegeven net als die in gevechten. Op zich valt daar dan ook weinig op aan te merken, zij het niet hoogstaand.

Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood is een erg verzorgde game die tot in detail is uitgewerkt, zowel grafisch als wat betreft gameplay. De RPG-elementen maken het tot een zeer verslavende game die je weken achtereen kunt spelen. De game is weliswaar singleplayer only maar is zeker lang genoeg om je de nodige uurtjes bezig te houden, zeker gezien de kleine geheimpjes die je vaak zelf zult moeten ontdekken en toegang verschaffen tot extra stukjes level. Er zijn dan ook genoeg chapters aanwezig. De mogelijkheid om daarnaast de Chao’s te traden via een DS wireless connectie maken het spel een beetje Pokémon-achtig, wat weer laat zien dat men vrijwel overal aan heeft gedacht bij Bioware. Op dit moment is deze titel dan ook zonder twijfel de beste Sonic game van dit jaar van SEGA en een must-have voor elke liefhebber van platform, gecombineerd met een goede interactieve verhaallijn en uitstekende RPG-elementen.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: RPG/Actie | Release: 23-09-2008 | Uitgever: SEGA | Ontwikkelaar: Bioware
    Graphics: 9.0 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 9.5 | Besturing: 9.5 | Replay: 8.5
    9.0

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx