Somber

thumbnail

Besomber kort

Metroidvania is een gaaf genre. Ondertussen is het wat overbevolkt in Metroidville en Vaniametropolis, maar de meeste spellen in het genre zijn op zijn minst vermakelijk. Somber is er zo eentje in het genre die door de handgetekende omgevingen en de soundtrack prachtig is. Kan het zich scharen tot de grootheden zoals Hollow Knight? Nee, al hoef je je daar absoluut niet voor te schamen. Ik had alleen graag gezien dat de game iets langer is dan een gemiddelde aflevering van Better Call Saul.

In Somber speel je met een klein zwart… pluisje? Men noemt je The Hero en meer hoef je niet te weten. Waar kom je vandaan, hoezo ben je de held, wie ben je überhaupt? Niet belangrijk, het land heeft je nodig, want een vreemd personage heeft een vreemde machine geactiveerd die de inwoners van het land veranderd in slaven.

Gameplay verloopt als een redelijke standaard Metroidvania. Je begint als een personage dat niet veel meer kan dan rondrennen en springen. Naarmate de game vordert vind je steeds meer opties om je op andere manieren te bewegen. Een dash om verre sprongen te maken, een walljump, een duik naar de grond om ijs te breken en een soort katapult om je van specifieke punten te lanceren. De game kent beperkte combat met behulp van een lange homing afstandsaanval. Deze dood vijanden niet direct, maar zorgt ervoor dat ze voor een korte tijd uitgeschakeld zijn, zodat je rustig je ding kan doen.

Combat is niet het belangrijkste van de game. De meeste tijd ben je bezig met omgevingspuzzels om zo snel mogelijk bij je doel te komen. Dat zijn een aantal machines die kapot gemaakt moeten worden om het volk te redden. Dit wordt nooit echt heel moeilijk. De wereld van Somber is namelijk vrij lineair, verdwalen is bijna onmogelijk en bijna alle puzzels zijn na één keer kijken wel op te lossen. Ondanks dat alles zat ik wel tijdens het volledige verhaal vast aan mijn scherm. De graphics en de muziek zetten een sfeer neer die je vrij eenvoudig vast pakt en niet loslaat tot je de game weer neerlegt. De titel is niet voor niets Somber. Audiovisueel gezien wordt dat perfect neergezet.

Het enige wat nogal jammer is is dat de game maar een klein uur lang is. Voor een game met een vast verhaal en vrijwel geen alternatieve routes is dat behoorlijk mager. Er zijn wat collectibles om het wezentje wat sterker te maken, maar meer dan dat is er niet. De prijs lijkt daar op afgestemd te zijn, want zo duur is de game gelukkig niet.

Mocht je ooit een uur over hebben en zin hebben in een rustgevende game die niet al te veel van je vraagt dan is Somber een prima keuze. Verwacht er alleen niet te veel van.


  • Auteur: Peter Derks | Genre: Action/platformer | Release: 12-10-2022 | Uitgever: You Will Get There | Ontwikkelaar: David Söderström, Mikaela Marti, Evelyn Petterson
    Graphics: 8.5 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 6.0 | Besturing: 7.7 | Replay: 1.0
    6.0
    + Prachtige handgetekende omgevingen.
    + Soundtrack helpt erg mee aan de uitstekende sfeer.
    +
    - Wel erg kort.
    - Puzzels zijn te simpel.
    -

    5 1 stem
    Artikelbeoordeling
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    1 Reactie
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties
    Punker
    Gast
    Anoniem
    1 maand geleden

    Word hier een beetje somber van 🙁


    Naar boven
    1
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx