Sniper Elite

thumbnail

Campen mag in deze game wel degelijk!

Toch opvallend dat het aanbod van Sniper games, maar dan bedoel ik ook echte sniper games, betrekkelijk laag te noemen valt. In welke game krijg je nu de mogelijkheid om echt continu rond te lopen met een sniper? Tuurlijk weet ik dat er genoeg gebruik gemaakt wordt van de AWP in Counter-Strike maar echt tactische games die je het gevoel geven in het lijf van Thomas Beckett (voor de filmkenners) te zijn gekropen missen we nog op deze wereld. Misschien kan Sniper Elite iets aan deze wanhoop doen veranderen.

Je wordt direct in het diepe gegooid, als we het hebben over de singleplayer mode, en beland in de 2e wereldoorlog in de lente van 1945. De Russen en de Duitsers raken verstrikt in een groots conflict om de oorlog te kunnen beëindigen, uiteraard is dit niet de gedachten die de Duitsers gerealiseerd willen hebben. Aangezien de Russische NKVD de nucleaire wapens van de Duitsers in handen willen hebben wordt jij op pad gestuurd in deze koude oorlog door een geheime Amerikaanse eenheid (OSS) om ze voor te zijn.
Sniper Elite baseert zich op een fictief verhaal dat zich wel op echte gebeurtenissen, we zien trouwens ook nog onze befaamde George Patton in de storyline voorbij komen, iets wat vooral aan mijn kant erg veel interesse opwekt.

Je zou hopen op een lekker uitgestrekt spel waarin je alle ruimte hebt om urenlang op een zelfde plek je kunsten te vertonen met je gun en scope. Helaas, om te beginnen met gelijk iets negatiefs van het spel: Je hebt vrijwel geen ruimte om ook maar plekken op te zoeken waar je je even rustig kunt gaan afreageren op voorbij lopende soldaten. Je manoeuvreert jezelf voornamelijk door grootse steden waarin je je geregeld achter virtuele dekmantels kunt afschermen. Ook jammer is het realismegehalte dat betrekkelijk laag is. Het is meer een (3rd person) shooter dan een echt tactical shooter waarin je je tactische vaardigheden de vrije loop kunt laten gaan. Snipers wijken vaak uit in tijden waar dit niet het geval zou moeten zijn. Je zult bijvoorbeeld rekening moeten houden met de ademhaling van jezelf. Een echte sniper houdt toch ten alle tijden zijn adem in tijdens het campen? Ook de wind blijkt een belangrijke tegenpool te vormen, deze kan soms wel zorgen voor uitwijkingen van tot een halve meter, daar waar zoiets in het echte leven echt niet zal voorkomen, enkele millimeters misschien, waar praten we over bij zoiets? Ook de tergende bewegingen van de handen/armen die in level 2 opgewekt worden, toch iets wat een getrainde sniper in mindere mate zou mogen doen. Normaal gesproken stouwen zij zichzelf ook veelal vol met hoge doseringen aan kalmeringsmiddelen om zo een zo strak mogelijke arm te kunnen creëren. In deze game komen zo’n specifieke aspecten wel overdreven duidelijk naar voren, hiermee moet dus veel rekening gehouden worden. Natuurlijk kan het ontbreken van zulke dingen zorgen voor minder uitdaging, maar als dan ook nog de crosshair lijkt uit te wijken, dan wordt het soms een nogal moedeloze speelsessie.

Om nog wat dieper in te gaan op de gameplay. Alles wordt weergegeven in een 3rd person view, met de rechtermuisknop kan ingezoomd worden en met buttons als de X kunnen speciale inventory items gebruikt worden (TNT, Health packages etc). De eerste indruk die ik kreeg was die van Conflict Desertstorm. Je hebt geen springmogelijkheden, iets wat tegenwoordig toch wel zeldzaam genoemd mag worden en je gebruikt veel toetsen voor één luttele simpele actie. Ook het navigeren door het inventory systeem is in het begin nogal wennen en kost soms te veel tijd waardoor het zelfs je leven kan kosten. Het is wel aardig dat je tanken op kan blazen met TNT en de fuel dump eventueel kunt laten ontploffen, het ‘echt’ sniperen is iets dat in de game toch ontbreekt, hoe opmerkelijk het ook klinkt. De missies zijn ook niet echt uitdagend valt te concluderen, zo moet je wat mensen elimineren, meet-points bereiken, dergelijke verdedigingen (pillboxes bv) uitschakelen en veel loopwerk verrichten, weinig bijzonders dat echt uit de ring springt.

Het resultaat in een andere view

Wel leuk zijn de details die per schot tevoorschijn schieten. Bij een headshot wordt bijvoorbeeld de range nader bekeken en getoond. Hierdoor kunnen weer punten verdient worden en kunnen je statistieken (die ook online bijgehouden kunnen worden) weer wat opgekrikt worden. Deze score kan echter wel weer omlaag gehaald worden door te vaak te saven.

Het spel kan online ook gespeeld worden in 3 modes. De Deathmatch mode, de Team-Deathmatch mode en de Assassination mode. Echt boeiend of druk is het echter niet op de servers en veelal zijn deze of ‘zogenaamd vol’ of ‘password protected’.

Om dan maar snel over te gaan op de grafische eigenschappen van de game. Die is ook niet van een al te hoge kwaliteit. Op 1280×960 met Anti Aliasing op 2x en Anisotropic samples op 2 bleek het een nogal schamele bedoeling te zijn (na veel onbekende geheugenfouten te hebben gekregen). De omgeving ziet er wel aardig uit maar is verre van hoogstaand. Ook characters zien er vrij matig uit en het inboren van een kogel in de slowmotion feature (die verschijnt als je een headshot oid maakt) wordt vrij matig weer gegeven al weet het wel iets leuks mee te geven aan de gameplay. Wel mooi zijn de reflecties in het water op de grond. Zelfde geld voor ontploffingen en rook die je zicht weer wat kunnen verslechteren en de overvliegende vogels en vliegtuigen die aardig goed zijn bewerkt. Al met al lijkt het ’n beetje op Medal of Honor Allied Assault maar dan allemaal wat platter (minder 3D), dan houd ik me alleen nog maar op het grafische vlak bezig.

Geluid, ja, wat moet je hier dan voor positiefs uit zien te persen? De main menu soundtrack! Die was schitterend, lekkere WW2 muziek die een heerlijke sfeer brengt. De ingame soundtracks zijn ook van een belangrijke waarde en zorgen voor wat meer spanning, iets dat de game zeker nodig heeft. De geluiden die afkomstig zijn van de snipers zijn helaas wel wat matig. Geen echo’s, geen helse geluiden die je 100 meter verder nog hoort, een matige knal en dat was het dan… Ook het voortdurende gekrijs om hulp en het uiten van angst wekt tot wat meer eentonigheid en saaiheid.

Elite Sniper is wat mij betreft een andere game dan de titel doet laten vermoeden. Het is geen kwestie van veel wachten en dan toe happen. Je zult gewoon wat rond moeten lopen en wat mensen moeten elimineren die je tegemoet stormen. De AI is slecht en kan dan ook makkelijk omzeild worden. Weinig uitdaging, weinig interactie en weinig mikwerk maken deze game tot een vrij matige shooter. Download Enemy Territory maar weer of haal Counter-Strike maar weer uit de kast, daar zul je ga ik vanuit heel wat meer sniper plezier mee beleven, ik wel tenminste. Het is zeker geen uitermate grote ramp, maar alles is te bekropt uitgewerkt en komt ietwat slordig over wat zorgt voor een wat matige uitwerking. Tom Berenger (de man achter de snipers) zal lichtelijk teleurgesteld zijn bij het spelen van deze game…


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: 3D Action | Release: 01-11-2005 | Uitgever: Namco/Ubi | Ontwikkelaar: Rebellion
    Graphics: 5.5 | Geluid: 5.0 | Gameplay: 5.0 | Besturing: 4.5 | Replay: 5.0
    5.0

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx