SEGA Europe Ltd. en SEGA of America, Inc. hebben vandaag de ontwikkeling aangekondigd van Stormrise, een innovatieve real-time strategy-titel voor de console, die specifiek wordt gemaakt voor het Xbox 360 video game and entertainment systeem van Microsoft en het PLAYSTATION 3 computer entertainment systeem. Stormrise is het eerste uitstapje van The Creative Assembly naar een speciale RTS-titel voor de console. Het spel wordt uitgebracht in 2009.
Stormrise biedt fans van het klassieke RTS-genre een fascinerend en dramatisch verhaal, waarin het geweten van de speler op de proef wordt gesteld. In het spel leid je de troepen direct vanaf de frontlinie naar het intense slagveld, in plaats van dat je de eenheden vanaf een geïsoleerd gezichtspunt bestuurt, zoals in traditionele games. In Stormrise kun je eenheden tevens aansturen vanuit de lucht, vanaf daken, vanaf de grond en zelfs ondergronds. Dit unieke idee van ‘hoogte’ zorgt voor meerdere speellagen die je strategisch moet leren uitbuiten. Je gaat nog meer in het spel op dan anders door het eenvoudige maar effectieve besturingssysteem dat speciaal is afgestemd op consoles. Hiermee kun je eenheden eenvoudig selecteren, snel navigeren en troepen nauwkeurig inzetten.
“The Creative Assembly heeft met de bekroonde serie ‘Total War’ op de pc bewezen dat ze een toonaangevende ontwikkelaar is van RTS-games”, aldus Gary Knight, European Marketing Director, SEGA Europe. “Stormrise is echter van begin af aan bedoeld geweest voor high-defconsoles. Het spel is intenser en jachtiger en verandert in combinatie met de gloednieuwe besturingsmechanica radicaal de manier waarop RTS-games worden gespeeld.”
Stormrise speelt zich af op een kale, dorre aarde die eeuwen geleden is verwoest door een catastrofale gebeurtenis. In het spel vechten de Echelon en de Sai om te overleven in een vijandige en onbewoonbare woestenij. De Echelon, nazaten van een superieur technologisch ras, hebben de gebeurtenis overleefd door een zelf opgewekte winterslaap.
De Sai, die meer in stammenverband opereren, hebben hun bestaan te danken aan het feit dat ze zich hebben aangepast aan hun nieuwe omgeving. De twee facties hebben zich op een totaal andere wijze ontwikkeld, en deze verschillen hebben geleid tot veel vijandigheid en haat tussen de twee rassen. Hierdoor hangt de toekomst van de planeet aan een zijden draadje…
Stormrise wordt ontwikkeld in de Australische studio van The Creative Assembly. Het spel bereidt haar strijdmacht voor op een release in 2009.