GSC Game World is nog verre van klaar voor de launch van S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl. Het spel draait namelijk nog maar op 25 frames per seconde, daar waar een stabiele 30 frames per seconde vaak de minimale standaard is. Het concern heeft vooral issues met de tragere Xbox Series S. Daar worden nog diverse optimalisaties toegevoegd, met hulp van Microsoft. De WccfTech laat weten dat er nog een weg te gaan is op de Xbox Series S.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl is een aankomende first-person survival-horror en shooter game, ontwikkeld door de Oekraïense studio GSC Game World. Het is het vierde deel in de S.T.A.L.K.E.R.-serie en dient als een directe opvolger van S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl (2007). De game speelt zich af in een alternatieve versie van de “Zone” rond de Tsjernobyl-kerncentrale, een gebied vol mutanten, anomaliën en vijandige facties. Deze versie van de Zone is sterk geïnspireerd door het werk van de schrijver Arkadi en Boris Stroegatski’s boek Roadside Picnic en de gelijknamige film Stalker van Andrei Tarkovsky.
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl speelt zich af in een dystopisch gebied dat bekend staat als “De Zone”, rondom de Tsjernobyl-kerncentrale. Dit gebied is niet alleen gevaarlijk vanwege de radioactieve straling, maar ook door bovennatuurlijke verschijnselen zoals anomaliën en gemuteerde wezens. Na een tweede ramp in de Zone ontstaan er mysterieuze verschijnselen en vreemde natuurwetten. Als speler kruip je in de huid van een zogenaamde S.T.A.L.K.E.R., een avonturier die de Zone betreedt op zoek naar schatten, geheimen en overleving. Het verhaal biedt een non-lineaire verhaallijn, waarbij keuzes invloed hebben op de uitkomst.
Dit wordt net als het eerste deel weer een average shooter die vooral geweldig is qua open wereld, maar qua performance en gameplay tegen gaat vallen. Het zal wel een zeventje worden verwacht ik, vooral gezien de struggles die de developer in Oekraine heeft gehad. Al gun ik ze het allerbeste.