Climax Studios komt met Riftstar Raiders op de platformen PC (Steam), PS4 en Xbox One: Er is oorlog in het universum, de federatie ligt in chaos en wordt aangevallen door vloten aan aliens. Het is aan ruimtebandieten (Raiders) om het universum en de mensheid te redden, en om ondertussen zoveel mogelijk de zakken te vullen en alles leeg te plunderen. De gilden van bandieten en moordenaars zijn gevestigd in het centrum van het universum, de stad Arcadia. Van daaruit worden zoektochten naar plunder en uitschakeling van de vijand uitgezet. De game bestaat uit een aantal missies, tien single player missies en negen vier-player co-op missies.
Shoot’em up
De makers betitelen de game als een 2.5D top-down, fast paced shoot’em up. Denk dat daarmee de spijker op de kop wordt geslagen, met name het deel ‘shoot’em up’. De game begint met een wat rustige missies waarin je de facetten van het spel leert kennen. Je hebt de normale vliegmodus met een korte turbo en een aanvalsmodus (waarin je langzamer beweegt en beter kunt focussen op de vijand) met een mogelijkheid om snel aanvallen te vermijden. Je werkt met twee soorten vuurwapens, gedurende de game kun je andere varianten aan vuurwapens kopen. Vliegen gaat redelijk vloeiend, hoewel sommige delen, met name rondom mijnenvelden, zeer frustrerend zijn. De flexibiliteit van muisbewegingen in je aanvalsmodus laat nogal eens de wensen over, maar je hebt dusdanig health en armor (en herstelt ook snel) dat dit het spelplezier niet bederft. Je verdient credit, perks, armor en health door het neerknallen van vijanden en opentrekken van depots. Dit doe je door een grijparm uit te gooien en van het depot weg te vliegen. Deze grijparm gebruik je ook voor missies en kan ook gebruikt worden voor het hacken van deuren en andere zaken. De game loopt vrij vloeiend en de missies zijn goed in balans qua actie en het uitvoeren van opdrachten (in de demo-missies). Je mag enorm veel neerknallen en de maker is zo lief geweest dat je geen ammo hoeft te vinden, je wapen heeft om de zoveel schoten alleen even een cooldown. Wees gerust, je kunt voldoende kapotschieten voordat het zover is.
Customize
Je hebt heel wat credit te verdienen in de game. Dit kun je gebruiken om je schip met wapens aan te passen en te upgraden. Daarnaast vind je perks waarmee je het schip een andere look kunt geven. In de demo was dit nog zeer beperkt, maar de maker kan dit ver doortrekken. Over impact van upgrades kan op basis van de demo niet echt geoordeeld worden. Bij upgraden gaat het met name over wapenupgrades (andere wapens, sneller herladen, meer range, meer firepower) en shieldupgrades (andere schilden, sneller herladen, meer defence), gravity pulse, wat de tijdelijke versnellingen van je schip beïnvloed, andere rompen voor schepen, wat ook andere mogelijkheden wat betreft looks lijkt te geven.
Riftstar universum
Ik heb geen cutscenes of echte storyline kunnen ontdekken in de game, de focus ligt op gameplay. Ook grafisch gezien is het beperkt, het oogt matig en is voor lang niet alle schermresoluties ingericht. Je vliegt vooral langs rotsformaties en gigantische constructies in de ruimte waar je doorheen vliegt en waarvan de logica van inrichting en bestaan vaak ontbreekt. De missies zijn verder lineair opgezet en gebieden zijn begrensd. Geluidstechnisch in orde maar niet bijzonder, geluiden en muzikale ondersteuning past bij het genre en de game. De game gebruikt geen gesproken woord. Met het spelen van de missies kan worden opgemaakt dat de game aardig in elkaar zit qua besturing, gameplay en levelbalans. Lekker veel knallen en tussendoor ook wat manoeuvreren en kleine puzzels oplossen, veel verdienen en je schip upgraden. Aan overige zaken lijkt beperkt aandacht te zijn besteed. Het is een eenvoudige en kleine game die lekker weg speelt, mooi om tussendoor even te spelen. Mogelijk dat de multiplayer variant wat meer dynamiek geeft en dat de game in de toekomst verder wordt uitgebreid.