Review The Incredible Adventures of Van Helsing: veelbelovend, maar wel met wat schoonheidsfoutjes

Met geweldige, gedetailleerde graphics, veelzijdige mogelijkheden, indrukwekkende visuele effecten en een unieke look is de nieuwe actie-RPG van Neocore Studios erg veelbelovend. Jammer genoeg zitten er wel een paar teleurstellende foutjes in het game-design.

Als je denkt dat je in het spel The Incredible Adventures of Van Helsing de beroemde Nederlandse (!) dokter/monsterdoder zelf bent, heb je het mis. In plaats daarvan kruip je in de huid van diens zoon, die in zijn vaders voetsporen treedt. Het spel begint met een indrukwekkend stukje film waarin wordt uitgelegd wie je bent. Daarnaast maak je kort kennis met je metgezel, de spookachtige Katarina.

Katarina volgt je tijdens het gehele avontuur en zij is waarschijnlijk een van de best ontworpen metgezellen die we ooit in een actie-RPG hebben gezien. Haar AI biedt niet alleen geweldige dialogen, maar kan ook volledig aangepast worden. Zo kan de speler bepalen welke tactieken Katarina gebruikt en wat ze verder allemaal doet, zoals schatten voor je incasseren na een gevecht.

Je hebt ook toegang tot een aanpasbare ‘skill tree’, waarmee je je kunt specialiseren in zwaarden, pistolen of een aantal magische vaardigheden. Iedere vaardigheid heeft een reeks aanvullende opties die je kunt ontsluiten, waardoor je de beschikking krijgt over een aantal ongelofelijk indrukwekkende gevechtscombinaties die er niet alleen spectaculair uitzien, maar ook heel veel schade kunnen aanrichten!

Iets anders wat er echt uit springt is het omgevingsontwerp. De gothic-zwarte gamewereld ziet er ongelofelijk mooi uit, vol met vreemde en prachtige beesten en mechanische monsters. Je wordt heel gemakkelijk meegezogen in deze mooi ontworpen sfeervolle wereld.

Maar er valt ook wel het een en ander op de game aan te merken. Zo is hij extreem rechtlijnig, met slechts een paar zijpaadjes om de boel een beetje op te peppen en de replay factor te vergroten. Daarnaast lijken de moeilijkheidsniveaus van het spel niet erg goed uitgedacht, aangezien je het grootste gedeelte van het spel dankzij je enorme verzameling superkrachten met gemak doorkomt.

Er is ook een storend probleem in de gevechten dat heeft te maken met het aanvallen van monsters. Wanneer je een monster met kracht raakt, beïnvloedt dit hun acties totaal niet, wat betekent dat ze onophoudelijk blijven aanvallen totdat ze dood gaan. Dit is iets wat je kunt verwachten van een heel oude actie-RPG, maar vergeleken met recente titels komt het nogal ouderwets over.

Maar toch, ondanks de kleine missers biedt The Incredible Adventures of Van Helsing een geweldige speelervaring en we zijn benieuwd waarmee Neocore Studios hierna komt. De middelgrote gamedeveloper is na zijn recente successen van plan om uit te breiden en werft momenteel voor allerlei posities, waaronder ontwerp, gametesting, mobile developer en php vacatures.

Van deze developerstudio gaan we in de toekomst zeker meer horen.

The Incredible Adventures of Van Helsing is nu beschikbaar voor pc en Xbox 360.