Red Faction: Guerrilla

thumbnail

Destructie, dat is iets waar je als gamer continu van houdt. Sommige mensen zullen zeggen van niet, maar denk er maar eens over na. In bijna elk spel maak je dingen kapot. Bij Tetris blaas je blokjes op, bij Mario spring je schildpadden kapot, bij racespellen rijd je auto’s in de prak en bij Counterstrike schiet je in een flinke shootout alle spelers in een ruimte aan gort.

Naast dit soort vernietiging in spellen zijn er ook nog spellen waarvan de ontwikkelaars beweren dat er echt alles kapot kan. Het wordt maar al te vaak belooft, denk hierbij aan Black, Battlefield: Bad Company en Crysis. Bij deze spellen kan ook veel kapot, maar niet alles. Zo valt bij Black al snel op dat er een heleboel dingen zijn die overeind blijven staan, bij Battlefield Bad Company gaat alles op dezelfde manier stuk en bij Crysis valt alles als een kaartenhuis in elkaar. En waarom zeg ik dit nu allemaal? Nou, dat komt omdat dit volgens Volition allemaal verleden tijd is, hun nieuwe Red Faction game laat je namelijk echt alles met de grond gelijk maken!

Voor het eerst kan echt alles kapot

Oke, ergens zal dit misschien ongeloofwaardig klinken, aangezien ik eerst zeg dat een heleboel ontwikkelaars het beweren, maar in Guerilla kan ook echt alles verwoest worden. Ieder gebouw is namelijk opgebouwd zoals een echt gebouw dat ook is. Dat betekent dus dat ieder huis steentje voor steentje en balk voor balk opgebouwd is, en zo dus (minstens zo belangrijk) ook met de grond gelijk gemaakt kan worden. En hoe je de gebouwen met de grond gelijk maakt, dat is ook nogal speciaal.

Het vernietigen van alles op je pad gebeurt namelijk niet met een stel granaten of flinke geweren, nee, in Guerilla mag je aan de slag met een moker. Die flinke geweren zijn er nog wel, maar als je een muur vakkundig wilt mollen moet je toch echt aan de slag met de moker. Een voorbeeld: Je moet in een huis zijn, maar bij de ingang staan echter een paar zwaar bewapende mannen. Wat doe je dan? Je gaat naar de achterkant van het huis en slaat een muurtje in. Zo zul je dus om de haverklap je moker tevoorschijn halen om een muurtje uit zijn lijden te verlossen, maar dat weerhoudt je er natuurlijk niet van om die moker ook eens op iemand z’n gezicht neer te laten komen.

Opstand

Ook zit er een soort grote mech-achtige robot in het spel waar je in kunt gaan zitten en overal mee doorheen kunt walsen. Die robot is eigenlijk bedoelt om mee een de mijn te werken, maar het werkt hiervoor dus net zo goed. Dit brengt me dan ook op het verhaal van het spel. Je bevindt je namelijk op Mars en je bent daar een mijnwerker. Jij en je maten zijn de slavenarbeid echter beu en besluiten in opstand te komen. Zo zul je dan steeds bepaalde opdrachten moeten uitvoeren en zullen er meer mijnwerkers bij je aansluiten, waardoor jij uiteindelijk tot leider van de opstand uit zult groeien.

Die opstand zal jouw alle uithoeken van de rode planeet laten bezoeken en het bevat daardoor ook veel grote open gebieden. Deze gebieden zullen dan grotendeels volstaan met gebouwen en rotsen, en dat brengt mij dan op de vraag of het niet allemaal een beetje eentonig gaat worden. De graphics zelf zien er niet oogverblindend uit, dit kan misschien zijn omdat het platwalsen van alle gebouwen zoveel rekenkracht opeist, maar het is wel jammer. De physics daarentegen zijn wel weer uniek te noemen. Zo kun je door gehele basissen heen vliegen met je buggy met daarbij de leukste effecten van dien. Het spel laat hiermee zien dat het een serieuze kant heeft, maar kan ook erg comisch zijn door de goede fysieke mogelijkheden van de omgevingen en voertuigen.

Al om al lijkt Guerilla de eerste echte game te worden die totale vernietiging mogelijk maakt. De kans is dan ook groot dat dit grote invloed zal hebben op vele andere games, want die kunnen dan natuurlijk niet meer achterblijven. De graphics lieten op de Games Convention 2008 al zien dat deze er zeker mee door kunnen en dat maakt deze game tot een van de meest belovende toppers van THQ voor dit jaar.


  • Joost Verplak / Third Person Shooter / 09-06-2009 / THQ / Volition Inc.
    Graphics: 8.5 Audio: 8.4 Gameplay: 9.5 Controls: 8.2 Replay: 9.4
    9.3
    + Baanbrekent schademodel
    + Lompe actie in een open wereld
    + Biedt veel variatie…
    - …maar dan wel als je het zelf aanbrengt
    - Soms lange laadtijden
    -

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx