Real Heroes: Firefighter

thumbnail

Het first person genre is groot geworden met grote geweren en duizenden kogels rondslingerend richting vijanden. In Real Heroes: Firefighter wordt het geweer met een brandslang vervangen, de kogels met liters water en de vijanden met vuur. Zoals de naam al suggereert stap je in de laarzen van een brandweerman. Firefighter is een Wii titel uit 2010 en wordt nu ietsjes opgepoetst naar de PC gebracht. Het resultaat is, hoe kan het ook anders, niet geweldig.

Hilarische situaties

Real Heroes: Firefighter is een budget titel en ligt dus ook voor het magere bedrag van 10 euro in de winkels. Op het eerste gezicht (en met name het eerste level) geeft de indruk dat we te maken hebben met een serieuze simulatie van wat de brandweer in videogame vorm allemaal tegen zou kunnen komen. Je bent een rookie en je komt net van de academie. Het eerste level leer je de basisbeginselen van de game. Je kunt branden blussen door een brandblusser of een slang te gebruiken. Maar je kunt ook kratten en muren kapot hakken met een bijl en een koevoet tussen deuren zetten. Je kunt roepen, zodat je mensen kunt vinden. En de extra gereedschappen een zaag en een uitdruktang komen ook een paar keer voorbij. Het is dan ook enorm duidelijk dat we met een Wii titel te maken op pc, want al deze onderdelen lenen zich uitstekend voor een Wiimote. Ik dacht eerst dat de Wii titel beter zou zijn, maar een paar levels later had ik de hoop al opgegeven. Het begint al met het verhaal en de gehele aankleding die na het eerste level steeds vreemder wordt. Het eerste level is dan ook in een fabriek, waar je een brand moet blussen en diverse mensen moet redden. Het is enorm rechtlijnig, maar het is best leuk als je bedenkt dat we te maken hebben met een game die de realiteit probeert te benaderen. Maar het volgende level lopen we ineens door een winkelcentrum, vervolgens door een museum en de meest slechte one-liners vliegen voorbij. Het lijkt erop dat de thema’s van de levels alleen maar zijn gekozen met slechte grappen in gedachte. Hoe verder je komt in de game, hoe raarder en vreemder het wordt. Met negen levels die totaal 5 uur duren, is het een minimaal gebeuren. Dit is helaas verder ook te merken aan de gameplay.

De verschillende acties die ik zonet noemde, zijn de enige dingen die je de gehele game zult doen. Hiermee is de game enorm repetitief. De eerste paar minuten zien er hetzelfde uit als de laatste paar minuten van de game. Het is dan ook zo jammer dat de game sterk begint. Wanneer je bezig bent met een reddingsactie van een CEO, breekt de pleuris uit. Je komt vast te zitten, het dak stort in. De muziek begint spannender te worden, je moet het vuur van je afhouden totdat er een ladder bij het raam komt. Dit was zo’n moment waarvan je dacht dit kan nog wel eens grappig zijn voor een paar uur. Maar naar dit moment toe hebben we alles al gezien wat de game heeft te bieden. De omgevingen veranderen gelukkig flink, maar het blussen van branden is gewoon niet zo spannend. Het gaat bovendien ook flink langzaam waardoor je minuten lang water staat te spuiten. Helaas zijn ook veel acties alleen maar point en click. Op de Wii had je tenminste nog moeten zwaaien om de acties uit te voeren. Er wordt nog wanhopig geprobeerd om de gameduur te verlengen door collectibles te verstoppen in de levels, maar wie maakt zich daar nou druk om?

Nu met shell shading

Grafisch gezien valt de game ook zwaar tegen. Ten eerste draait de game maar op drie verschillende resoluties en de hogere resoluties worden dus niet ondersteunt. De game heeft ditmaal ook een grafische update gekregen, waardoor alles nu shell shaded is. Maar het lijkt er wel op alsof we naar een acht jaar oude game zitten te kijken. De animaties zijn enorm houterig en er zijn ook heel weinig animaties aanwezig. Een visueel verschil tussen lopen en rennen is er dus niet. Technisch hebben we ook met een mindere game te maken. Een AI ontbreekt, want ze blijven maar voor je voeten lopen en onzichtbare muren zijn aanwezig om ervoor te zorgen dat je er niet te snel vandoor gaat. Het is dan ook een wonder dat de stemmen door bekende mensen zijn gedaan. James Marsters van Buffy en Jamie Kennedy uit Scream verzorgen onder andere de stemmen en ik vraag me af of ze er iets van hadden kunnen maken met een dergelijk script.

Real Heroes: Firefighter is een budget titel en dat is te zien op alle vlakken. Een twee jaar oude matige game naar de PC brengen daar zitten weinig mensen op te wachten. Grafisch loopt de game nog steeds enorm achter, technisch is de uitwerking slecht en de gameplay is enorm herhalend. Mits een brandweergame je enorm interessant lijkt en ik het toch waardeer dat er iets anders geprobeerd wordt door de ontwikkelaar. Is dit niet het beste resultaat.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: FPS | Release: 25-11-2012 | Uitgever: Iceberg Interactive | Ontwikkelaar: Epicenter Studios
    Graphics: 4.0 | Geluid: 5.0 | Gameplay: 5.0 | Besturing: 5.0 | Replay: 4.0
    4.5
    + Er wordt iets nieuws geprobeerd
    + De eerste paar minuten zijn spannend
    +
    - Maar dit verandert al snel
    - Enorm repititief
    - Grafisch en technisch achterhaald

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx