Ratchet & Clank: Tools of Destruction

thumbnail

In het enorme aanbod van de Playstation 2 zitten een aantal games die echt de ultieme pareltjes waren op dat moment. En meestal zelfs nu nog goed mee kunnen doen met de klasse A games. Als ik platform actie, humor en een Lombax in één zin gebruik weten de meeste wel over welke game, oftewel franchise, ik het heb. Ratchet & Clank was de platform game die alles goed deed. Enorm veel actie, geweldige puzzels en platformactie. Zelfs de latere delen die vele andere aspecten meekregen, zoals racen en schietelementen, waren gewoon briljant. Ook de nieuwere aspecten. Een nieuwe console, een nieuwe periode vraagt gewoon om een nieuw deel in deze franchise en Ratchet & Clank: Tools of Destruction voor de Playstation 3 is geboren. Hoewel alles op een keigoede game duidt, is het altijd goed om de game eens goed onder de loep te nemen, zeker bij een preview.

Lombax, Lombax en Lombax

Deze game zal meer onthullingen dan ooit te voren bevatten, want er wordt nu veel meer gedoken in de achtergrond en geschiedenis van onze held Ratchet, de roodharige Lombax. Want terwijl Ratchet en Clank genieten van hun welverdiende rustperiode, na het redden van talloze werelden, begint er toch weer iets te kriebelen. Maar toch blijft het verleden van onze wees Ratchet zo goed als onduidelijk, zelfs voor Clank. Maar gelukkig of helaas is er een ander persoon wel heel erg nieuwsgierig naar het verleden van de Lombax. Keizer Percival Tachyon, heerser over een gewelddadig insectachtig ras Cragmites genaamd, is uit op wraak. Een oude haat voor de Lombaxes leidt hem naar de laatste Lombax, Ratchet. Ratchet en Clank komen uiteindelijk in de val te zitten op hun thuiswereld. Zij zien in dat ze snel zullen moeten vluchten voordat hun hele thuiswereld met de grond gelijk gemaakt wordt. In een wanhoopsdaad stelen ze het oorlogsruimteschip van onze gevreesde keizer en komen hier net mee weg. Een actie die zal leiden tot een joekel van een avontuur waar bij ze meer te weten komen over de Lombaxes en hun vriendschap tot het uiterste getest wordt.

Het verhaal is dus zeker goed aanwezig. Ik kan gerust zeggen dat dit deel één van de meest spannende verhaallijnen heeft. Ook het feit dat er veel meer over Ratchet bekend wordt gemaakt, maakt het voor de fans alsmaar spannender. Natuurlijk zal dit verhaal flink worden ondersteund door humor en vage situaties, zoals we al gewend waren uit de vorige delen.

Een groovatron?

Naast de platform actie spelen de wapens in deze franchise een erg belangrijke, maar ook leuke rol. Er zaten de meest wrede wapens in, zoals mitrailleurs, raketwerpers, en nog extremere wapens. Het wapenarsenaal uit het vorige deel is compleet over boord gegooid en moet plaats maken voor de nieuwste en meest rare wapens. We zullen de meest uiteenlopende wapens kunnen verwachten met de stijl die wel al van Insomniac Games gewend zijn.

Een erg leuk en grappig wapen wat bekend werd gemaakt, moet toch wel de ‘groovatron’ zijn. Dit is niet een enorme magnetron waarmee je funky gerechten kan klaarmaken, maar een kick ass geweer. Dit geweer zal je vijanden wanneer ze geraakt zijn een disco-aanval geven. Al je vijanden zullen dus gaan dansen op de muziek van de jaren zeventig. Ik weet niet wat ze daar bij Insomniac Games roken, maar de resultaten zijn wel heel erg leuk. Als we het over een Playstation 3 game hebben, dan hebben we ook te maken met de SIXAXIS. Dit lijkt een van de eerste games te worden die de SIXAXIS wel flink zal gaan gebruiken. Niet alleen zul je raketten kunnen besturen die je afschiet, maar ook een Visicopter. Een losstaand klein helikoptertje volgeladen met wapens om zo de vijanden een kopje kleiner te maken. Aan de originele wapens zal het niet gaan liggen.

Nu is alles weer aanwezig, maar dan nu in HD

Deze game heeft nu natuurlijk ook de mogelijkheid over de power van de Playstation 3. Insomniac Games heeft de engine van Resistance: Fall of man gebruikt, maar niet alleen gebruikt, zelfs verbeterd. Want er bleken toch nog wat foutjes aanwezig te zijn. Er is beloofd dat al deze foutjes eruit gehaald worden en we een geweldige graphics belevenis kunnen meemaken. We kunnen dus verbeterde animaties, een grotere draw distance en betere schaduw- en lichteffecten verwachten. De game ziet er dus erg mooi en vrolijk uit en dit natuurlijk allemaal in HD. Wat wil je nog meer!

Qua platform actie wordt er weer verder geborduurd op wat we al kennen. Springen, vliegen, racen, klimmen, puzzelen en ga zo maar door, het zit er wederom allemaal in. Natuurlijk zul je weer met Clank aan de slag kunnen gaan met wederom nieuwe aanvallen. Ook zullen er oude bekenden in de game opduiken, waarmee het totaalplaatje zeker compleet word.

De vraag is volgens velen niet hoe goed de game zal worden, maar hoeveel mensen hun leven nu weer verliezen aan deze game. Ik kan me hier zeker in vinden, maar ben toch nog een beetje kritisch. Want het vorige deel was gewoon fenomenaal en of deze game hier over heen zal kunnen gaan is nog de vraag. Dat deze game erg goed zal worden staat natuurlijk wel vast. Maar of dit de beste Ratchet & Clank zal gaan worden, wordt afwachten tot de release in de herfst.


  • Auteur: Christiaan Ribbens | Genre: Platform/Actie | Release: 16-07-2007 | Uitgever: SCEE | Ontwikkelaar: Insomniac
    Graphics: | Geluid: | Gameplay: | Besturing: | Replay:

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx