Filmgame op de PS4
Nu er een nieuwe film uit is gekomen van Ratchet & Clank lijkt het ook weer eens tijd voor een nieuwe game. De franchise kent nog geen game op de PlayStation 4 en dit is dan ook de eerste titel op de nieuwe console van Sony. De verwachtingen zijn hoog, de cinematics moeten filmwaardig zijn en het avontuur moet ook weer uniek zijn om te kunnen slagen. Insomniac Games heeft dan ook heel wat hooi op de vork genomen.
Ratchet & Clank laat je nieuwe planeten verkennen en ontdekken. Je keert terug naar Solona Galaxy en je gaat met Ratchet, Clank Captain Qwark en Chairman Drek op veel avonturen. Met knotsgekke wapens ga je vijanden te lijf in vette platformomgevingen. En juist om die platformgameplay is Ratchet & Clank ooit groot geworden op de eerste PlayStation consoles. Het komt niet vaak voor dat de games in de reeks teleurstellen en dat is nu ook niet het geval. Al bij de eerste stappen voel je dat de platforming gameplay meer dan vloeiend aanvoelt. Het springen, lopen, het interactief omgaan met objecten en het schieten met wapens voelt beter aan dan ooit, en dat met een 100% vloeiende framerate die niet teleurstelt. Ratchet & Clank is en blijft waarschijnlijk altijd voor de ervaren platformers en de beginnende spelers. De verhaallijn is nooit echt bijzonder geweest en dat is in deze game ook niet echt het geval. Meer bijzonder is de gameplay, waarbij Ratchet vooral van het echte werk is, en Clank van het kleinere werk. Clank heb je dan ook nodig in schachten en heeft niet de hoeveelheid wapens die Ratchet heeft. Hij kan echter kleinere robots inschakelen als zijnde een brug, power source of springkussen. Ratchet heeft diverse wapens waarmee hij aan de slag kan. De pixeleerder, waarmee je vijanden schade doet met grote pixels, en de magmaknaller, waarmee je simpelweg snel en veel kunt knallen, zijn mijn persoonlijke favoriet. De plasma-gun is dan weer ’n soort van sniper waarmee je meer damage kunt doen, en zo heb je nog veel meer wapens waaronder een soort van flamethrower. De raketwerper is een wapen dat waarschijnlijk geen verdere uitleg nodig heeft. De wapens kunnen stuk voor stuk ook weer geüpgrade worden waardoor ze krachtiger worden, meer ammo kunnen herbergen of een groter bereik kunnen krijgen. Dit werkt erg intuïtief en simpel, waarmee het spel toch bij haar basiselementen blijft. Daarnaast kunnen wapens ook nog eens levelen, waarmee ze extra damage doen bij vijanden en eindbazen.
Zeer solide
Qua platforming heb je diverse gadgets/goodies, waarmee je onder andere kunt vliegen, gliden of hacken. Het hacken werkt middels het goed stellen van lasers, wat een uitdagend aspect is aan de game en ook deels puzzelelementen naar het spel brengt. Elk level bestaat uit een aantal objectives, variërend van ongeveer 3 missies tot rond de 5. Je hoeft ze niet allemaal uit te voeren om het level af te ronden en je kunt ze later nogmaals spelen om niet ontdekte gebieden te ontdekken of om de gouden bouten te kunnen vinden. Vijanden zijn er in alle soorten en maten, van vliegend tot verschuilend achter turrets. De eindbazen zijn erg uitdagend en vormen diverse struikelblokken waartegen je moet vechten. Zo heeft de een schilden die eerst vernietigd moeten worden en kan een ander vuur op je afsturen om je zo te vernietigen. De gameplay is niet zeer bijzonder maar blijft wel gevarieerd door de constant nieuwe omgevingen. Daarnaast zorgt het wisselen van karakters ervoor dat je te maken hebt met andere manieren van spelen en beperkte of juist uitgebreidere mogelijkheden hebt als karakter. Het is knap dat een toch vrij simpele, standaard gameplay toch zo gevarieerd kan blijven aanvoelen gedurende de 10 uren die je ongeveer bezig bent met de campaign. Of de game te kort is? Tja, als je alle doelen wilt voltooien niet, maar het spel zal ook niet interessant genoeg zijn om nogmaals helemaal door te spelen. Daarvoor zijn de missies en omgevingen te lineair. Alles is scripted, waarmee je nooit echt nieuwe situaties zult meemaken.
Qua gameplay zit het als vanouds weer goed, maar grafisch heeft het spel de grootste stap gemaakt. De cinematics zijn bioscoopwaardig en zijn zo scherp dat je zeker onder de indruk zult geraken van de tussenfilmpjes die voorbij komen. Maar wanneer je switcht tussen cinematic en ingame gameplay zul je niet teleurgesteld worden met veel mindere graphics. Natuurlijk, ingame ziet het er wat minder strak uit, maar objecten, omgevingen en vooral characters zijn er schitterend uit, wat maar weer het generatieverschil blootstelt waarmee we te maken hebben ten opzichte van de PS3, iets wat velen nog niet echt is opgevallen. De omgevingen zijn verder redelijk gevarieerd, maar voelen op de een of andere manier toch redelijk identiek aan elkaar aan. Dat komt vooral doordat je niet echt interactief met de omgevingen bezig bent, op het springen, vliegen en gliden na. Alles voelt wat futuristisch en buitenaards aan met veel mechanische objecten die overal wel weer terug komen. De voice-acting is daarnaast redelijk goed, vooral in het Engels dan wanneer je de PS4 op de Engelse taal zet. De Nederlandse voice-acting is echter niet teleurstellend slecht, wat vaak wel het geval is. Het woordgebruik is soms wat kinderachtig en speels, maar buiten dat om stoorde ik me niet aan de stemmen van de karakters.
Ratchet & Clank bevat geen verdere modi naast de singleplayer, en dat is eigenlijk altijd al het geval geweest. Je moet het alleen doen, in één verhaalmodus, maar dat maakt niet uit, zolang deze maar perfect is. Dat is gelukkig bijna het geval. Ratchet & Clank valt op geen enkel gebied tegen, maar blinkt ook niet echt uit op veel gebieden, met uitzondering van de graphics. De gameplay is bovengemiddeld solide, stabiel, en doet wat je als speler wilt. Geen rare bewegingen, ongewenste mechanics of interactie, geen moeilijke interfaces en gecompliceerde upgrade-systemen, gewoon een uitstekende gameplay gecombineerd met goede, lichte RPG-elementen die hun eigen positieve effect hebben op het spel. Daarmee is Ratchet & Clank weer een succes, ditmaal op de PS4, en zet de franchise het succes voort, waarmee het al lange tijd geassocieerd wordt.