Quad damage!
De Railgun en BFG van Quake III zitten nog vers in ons geheugen gegrift en versie 4 komt alweer om de hoek kijken. In principe niet eens zo verwonderlijk aangezien Quake III alweer heel wat jaartjes bekijks heeft. De klassieker stamt namelijk alweer uit het jaar 1999 en wekte veel ophef in de gameswereld. Grafisch was het allemaal magistraal, chaos (en bloed) all over the place, het spel was origineel en de mannen van Epic Games hadden eindelijk een waardige concurrent gevonden. Of zij daar zo blij mee waren is een ander verhaal, maar voor de gamer biedt het natuurlijk nieuwe perspectieven.
Dit jaar is het dan weer zover, Quake IV komt eraan, eind van dit jaar komt de Xbox 360 versie eraan en de PC versie zal ook in de aankomende kwartalen gaan verschijnen. Helaas is een exacte releasedatum nog niet vastgesteld en bekend gemaakt door developer Raven Software.
Quake IV the story
Om te beginnen zal Quake IV totaal geen vergelijkbare game gaan worden als je gaat kijken naar versie 3 uit de reeks. Quake IV zal namelijk een origineel script gaan bevatten en dus ook een verhaallijn krijgen. Daarnaast zal de grafische rendering worden uitgevoerd op de Doom III engine, bereid je dus maar vast voor en koop snel een nieuwe Nvidia chipset. Ik noem dit handelsmerk voornamelijk vanwege de verscheidene optimalisaties die destijds voor Nvidia kaarten werden gecreëerd bij Doom III.
De verhaallijn houdt kortgezegd het volgende in en heeft veel weg van een Doom III structuur maar is in feite een vervolg op Quake II. De aarde wordt namelijk aangevallen door (hoe kan het ook anders): aliens. Om te kunnen overleven en de andere civilisatie te kunnen verslaan wordt jij, samen met een marine corps, ingezet om onder andere de wereld te beschermen maar ook de tegenstander defensief proberen te nekken. Met het modernste arsenaal aan wapens en de nodige transportmiddelen word je op pad gestuurd om zo jezelf nuttig proberen te maken en de wereld te redden tegen het kwaad. Inderdaad, je las het goed, in versie 4 zullen namelijk ook transportmiddelen aanwezig zijn, enkele voorbeelden zijn de Walker en de Hovertank.
Naast al dat loop- en racewerk is het natuurlijk ook belangrijk je team te beschermen en helpen. Je zult namelijk ook afhankelijk zijn van je groepje en samen moeten werken om dergelijke missies te kunnen voltooien. Je bent echter ook niet, zoals in de meeste games wel het geval is, de squadleader van je team.
Je bent een gewoon lid dat doet wat van hem verwacht wordt, orders opdragen is dus een order op zich. In je squad zitten ook verschillende soorten mensen. De een is een gewone marinier die je af en toe aan wat munitie kan helpen en de ander is medic en kan je weer oppeppen met wat health. Uiteraard zul je de nodige standaard problemen ondervinden zoals het verliezen van je squad, deze zul je dan zoals gewoonlijk weer in je uppie terug moeten vinden.
Waar bestaat het arsenaal van wapens nu precies uit? Iedereen hoopt natuurlijk op een terugkeer van de fabuleuze Railgun. Goed nieuws, de Railgun komt zoals verwacht weer terug in de game samen met de Minigun, de Hyperblaster en de welbekende Rocket Launcher die weer heel wat bloedsporen zullen veroorzaken.
Nu denkt iedereen, dit wordt een soort van opvolger van Doom III, het Quake III gebeuren is helemaal verleden tijd. Gelukkig heeft men toch wat aspecten bewaard laten blijven in Quake IV die betrekking hebben op diens vorige versie. De multiplayermodus zal namelijk helemaal in de trant van Quake III zijn. Lekkere compacte arena’s die zich indoor en outdoor bevinden en alle wapens die voor het oprapen liggen.
Samen met F.E.A.R, Serious Sam 2 zal Quake IV toch wel het paradepaardje gaan worden van dit afsluitende jaar.
Grafisch verwachten we weer heel wat, maar ook wat betreft de multiplayer modus zal het weer een waar spektakel gaan worden. Ik kijk in ieder geval uit naar de release en zal weer verheugd zijn na lange tijd die Railgun weer eens vast te kunnen houden.