Psychonauts

thumbnail

Psychonauts is de nieuwe game van Tim Schafer, de man achter de games Grim Fandango en Day of the Tentacle, die allebei keigoed waren. Wordt dit Schafer’s nieuwe meesterwerk of is het afgelopen met zijn succes?

Paranormale Acrobaat

De jonge Raz heeft het niet makkelijk. Hij is opgegroeid in het circus, waar zijn vader hem de hele dag kunstjes wil laten doen. Daarbij komt ook nog dat Raz niet zomaar een tien jarige snotneus is, hij heeft namelijk psychische krachten die hij reuze interessant vindt. Helaas voor hem vindt zijn vader die krachten maar niks, en laat hij Raz dag in dag uit acrobatische trucjes oefenen zodat hij misschien zijn psychic powers vergeet. Natuurlijk doet Raz dit niet en ontsnapt hij op een dag uit het circus om naar een zomerkamp voor kinderen met paranormale krachten te gaan. Hier leert hij allemaal nieuwe magische powers, waarmee hij later het hele zomerkamp moet redden van de gestoorde coach Oleander. Klinkt maf? Is het ook. Tim Schafer is heel goed in het bedenken van idiote figuren. Zo speelde je in Grim Fandango een lijk, en in Day of the Tentacle was je een echte nerd (Compleet met bril en outfit). Ook in Psychonauts lopen er weer een heleboel maffe figuren rond. Zo krijg je te maken met een verre achterneef van Napoleon Bonaparte, een actrice met plankenkoorts en een enorme angst voor kritische recensenten en een lerares die het leven als een enorm feest ziet. Dit zijn enkele van de tientallen figuren die je tijdens je belevenissen op het kamp ontmoet, en ik kan je verzekeren dat deze drie toch drie van de normaalste figuren zijn.

In je hoofd

In het zomerkamp is het de bedoeling om opgeleid te worden tot een Psychonaut: Iemand met speciale krachten die zijn powers gebruikt om andere mensen te redden. Uiteraard wil Raz dit ook worden, maar om Psychonaut te worden moet je eerst allemaal magische krachten leren. Deze krachten heeft hij nodig om het zomerkamp te redden van Coach Oleander, die alle kinderen uit het kamp wil veranderen in hersenloze tv kijkers zodat hij de wereld over kan nemen. Raz kan de kinderen alleen redden door de strijd aan te gaan met Coach Oleander, maar voordat het zover is moet hij eerst een heleboel mensen helpen hun mentale strijd te winnen. Klinkt ingewikkeld, maar het is ontzettend leuk. In de wereld van Psychonauts kun je door middel van een psychic portal de hersens van mensen in. De portal is een klein deurtje dat op het hoofd van de persoon bij wie je naar binnen wilt terecht komt zodat je kunt binnenstappen in de wereld in diegene zijn hoofd. Bij Coach Oleander is dit een slagveld in de oorlog, bij het familielid van Napoleon is dit een bord spel om een land te veroveren. Elk personage heeft een eigen wereld, en dat zorgt ervoor dat ieder level uniek is. Hierdoor blijft het spel fris en leuk, en vooral ook erg sfeervol. De graphics in Psychonauts zijn van een goed niveau. De tussen filmpjes zijn mooi en de beelden als je speelt zien er ook erg gelikt uit. Ook de muziek en sound effects passen altijd bij de omgeving waar je in rondloopt. Nergens doet dit afbreuk aan de sfeer, en dat is een knappe prestatie.

The magic within

Psychonauts is een echte platformer. Dit betekent dat bijna alle platform elementen die je in dit spel tegenkomt in een ander platformspel ook al zijn voor gekomen. Raz klimt, klautert, slingert en springt er als vanouds op los. Gelukkig is dit niet zo erg want de psychic powers en de mentale werelden zorgen ervoor dat deze game toch op geen enkele manier op een andere game lijkt. Raz heeft enorm veel krachten waarmee hij op weg naar Coach Oleander de vele hindernissen te lijf kan gaan. Zo kan hij ontzichtbaar worden, gebruik maken van telekinesis om voorwerpen of personen weg te slingeren of omhoog te tillen, kan hij dingen in de fik steken en laserstralen afschieten. Op het begin van het spel bezit je bijna geen krachten, maar na een paar trainingen heb je je eerste krachten binnen. De powers die je daarna kunt krijgen moet je verdienen door een soort doorzichtig gekleurde klonen van echte voorwerpen te verzamelen. Als je hier genoeg van hebt kun je terug naar je leermeester om je nieuwe powers te leren. Af en toe krijg je gewoon in het spel een speciale kracht voor niets, maar dit komt niet zo heel vaak voor.

Magische minpuntjes

Zijn er dan geen minpunten te bekennen in dit spel? Helaas wel. Zo krijg je soms te maken met vreemde bugs. Bij mij is het twee keer voor gekomen dat Raz opeens verdween en je hem pas terugzag als je naar een andere locatie loopt. Maar als je van locatie verwisseld krijg je eerst een laadscherm voor je kiezen, en aangezien Raz nogal vaak van hot naar her gaat krijg je vaker dan je wilt een laadscherm te zien. Voor een filmpje komt ook een laadscherm, en voordat je überhaupt met het spel kan beginnen heb je al drie van die irritante loadingbeelden gezien. Dit betekent dat je meerdere malen geïrriteerd voor het beeld zit als er plotseling weer zo’n scherm opduikt. Dit haalt de zin in het spelen soms wel wat weg, maar als je de game dan hebt uitgedaan wil je vijf minuten later toch weer spelen. En omdat de game zo verslavend is, heb je hem ook heel snel uitgespeeld: In nog geen 17 uur had ik het einde gezien, en aangezien het spel met een open einde stopt wil je gewoon verder spelen. Maar dit betekent dat je het spel volledig hebt uitgespeeld want er zijn helaas in geen velden of wegen extra’s te bekennen. Dit is wel jammer, en dit verminderd de houdbaarheidsdatum van de game aanzienlijk.

Zeer geslaagd

Toch is Psychonauts een meer dan geslaagde game geworden. Het is leuk om te spelen, het verhaal, de personages en de mentale werelden zijn te grappig voor woorden en de sfeer is goed. Het geheel voegt niet enorme verbazingwekkende grote dingen toe aan het platform genre, maar is desondanks toch een super leuke game om te spelen. Tim Schafer kan weer een succes aan zijn lijstje toe voegen, en THQ mag blij zijn dat ze besloten hebben gamers in Nederland kennis te laten maken door Psychonauts toch in dit land uit te geven, want als dit niet gebeurd was hadden we niet kunnen genieten van dit grappige en enorm leuke spel. Iedereen die zichzelf een echte gamer noemt moet op zijn minst dit spel eventjes proberen, want dit is een game waar iedereen van kan gaan houden.


  • Auteur: Tim Dijkstra | Genre: 3D Adventure | Release: 24-05-2006 | Uitgever: Majesco | Ontwikkelaar: Double Fine Productions
    Graphics: 8.8 | Geluid: 9.0 | Gameplay: 9.0 | Besturing: 9.0 | Replay: 6.7
    9.0

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx