Even relaxen?
Je zit in een bar een beetje met je vriendin te kletsen en probeert haar over te halen samen met jou eropuit te gaan. Het is bijna 2 uur ‘s nachts als er opeens een nooduitzending op de radio en tv komt. Mensen in Noord-Amerika beweren allemaal lichten in de lucht te zien, opdat moment verschijnen er bij jou groenen stralen vanuit de lucht, een auto die recht naast het café staat wordt omhoog gezogen, het dak breekt open en barkrukken stijgen de hemel in, jij volgt en verliest je bewustzijn.
Zoals altijd
Om gelijk met de deur in huis te vallen. De besturing van dit spel is eigenlijk heel normaal, niks geks aan, gewoon de 4 toetsen W A S D simpelweg gebruiken om te lopen, spatie is springen, C is bukken etc. Er is echter wel 1 dingetje anders, de E toets, als je op deze toets drukt ga je namelijk naar de zogeheten ‘Spirit Walk’ mode, hierbij zal je geest uit je lichaam treden en kun je ongezien door bijvoorbeeld schilden heen lopen om aan de andere kant de knop uit te zetten zodat het schild wegvalt en je lichaam er doorheen kan. Als je dood gaat kom je op een soort donker eilandje in de lucht terecht waar rare wezens om je heen vliegen die jij moet neerschieten met je boog terwijl je langzaam een diep gat in gezogen wordt wat je weer terug brengt naar de echte wereld. Als je een rood beestje aan flarden schiet komt er weer meer leven in je lichaam en bij een blauw beestje gaat de energie naar je geest die je nodig hebt voor de ‘Spirit Walk’.
Goor
Als je weer bij bewust zijn komt zit je in een reusachtig ruimteschip en word je met een complex transportstelsel door het schip vervoert terwijl je de aarde langzaam ziet verdwijnen. Door een ontploffing weet je vrij te komen, maar je vriendin die daarnet nog naast je hing raast verder door het gigantische schip. Je moet vervolgens je weg zien te vinden door het schip dat half organisch en half mechanisch is, hier en daar zitten een soort van monden in de muur die je zo nu en dan onder zullen kotsen met bloed, darmsappen en restanten van enkele ledenmaten, als je niet oppast zal zelfs ook je eigen toetsenbord binnen notime onderzitten, hopelijk wel met andere sappen. Er lopen grote buizen met dik druipend bloed door het schip wat lichtelijk glimt in het licht. De organische delen van het schip zijn stuk voor stuk allemaal even vies, slijmerig en hebben een vieze kleur groen, al dan niet bruin, je hoort het slijm letterlijk van de muren af druipen.
Je toetsenbord onderkosten
Zoals ik al zei moest je er voor oppassen dat je je toetsenbord niet onderkotst, maar dit geld echter alleen voor de mensen die snel last hebben van bewegingsziekte, mensen die dus bijvoorbeeld snel wagenziek of zeeziek worden dus. Door de levels heen zullen er dingen zijn waardoor je een muur op kunt lopen of de richting van de zwaartekracht kunt veranderen. Soms zul je je tegenstanders dan ook tegenkomen op de muren of het plafond of zou jij er zelf overheen moeten lopen om verder te komen. Zeker als dit veel achter elkaar verandert kun je wel eens gedesoriënteerd raken of zelfs misselijk worden door bewegingsziekte. Vooral in de multiplayer-mode die het spel bevat zal je hier te maken mee krijgen, want daar zit de meeste actie in. Iedereen weet dat je snel voort moet bewegen als je wilt overleven in multiplayer modes, maar de combinatie van snel rondrennen en dat je in elke kamer en om elke hoek de andere kant op zal vallen, stimuleert je bewegingsziekte natuurlijk wel, al zal dit voor de meeste wat overdreven klinken.
Het overige gedoe
De kleinere details van de games zijn goed uitgewerkt, in het café staat bijvoorbeeld een jukebox waar leuke muziek op wordt gedraaid, bevalt het nummer je niet, zet je gewoon de volgende op. Ook staan in het café een soort van minigames die je kunt gaan spelen zoals een gewonnen fruitautomaat of pac-men. Deze automaten worden ook opgezogen mee het ruimteschip in en die dingen zal je dus ook, net zoals de jukebox, her en der verspreid vinden.
De bewegingen van de karakters zijn goed en realistisch uitgewerkt net zoals de organische wapens die je onderweg kunt vinden. De handgranaten zijn bijvoorbeeld kleine groene driepotige beestjes die door het hele level heen lopen. Trek z’n benen eraf en gooi ze naar een gewenste tegenstander. Snipers heb je natuurlijk ook, als je op je rechtermuisknop klikt schiet er een soort armpje vanaf je geweer naar je oog en gaat over je oog heen zitten, dat is zeg maar je scope waar je ook mee kunt inzoomen. Terwijl je je wapens vast hebt zullen ze ook kronkelen in je handen. De geluiden die het spel bevat zijn ook goed uitgewerkt en komen realistisch over in verhouding met de wapens die je gebruikt en hoe de omgeving er uit ziet.
Prey is een erg mooi spel met een wat apart verhaal. De ruimtes en de geluiden geven een mooie sfeer weer. De AI van de tegenstanders is niet bijzonder goed, maar het kan er mee door. Er zitten mooie unieke wapens in die er af en toe toch best onsmakelijk uitzien. Het is een top game voor mensen die echt van de gore dingen en van verschrikking houden, het spel is echter een afrader voor de mensen die weinig heil zien in snelle en misselijke actie, het is sowieso af te raden om de game urenlang en vol geconcentreerd in een donkere kamer te spelen wat mij betreft aangezien dat eventueel voor wat onsmakelijke bijwerkingen zou kunnen zorgen. Voor welke leeftijd deze game is? Daar zijn wat meningsverschillen over, sommige zeggen 15+, weer een ander 17+ of zelfs 18+. Maar over het algemeen: Je moet hem zeker een kans geven! Prey wordt een game van de bovenste plank, met enkele kleine negatieve kanten die de meeste niet zullen zien als een minpunt.