Het is even schrikken als je bedenkt dat Overwatch alweer zes jaar oud is. In 2016 kwam Blizzard met een nieuwe voltreffer op de markt in de vorm van een teambased hero shooter. Zoals Blizzard dat het beste kan hebben ze een heel universum gebouwd rondom Overwatch, waarin je de meest opvallende en interessante heroes had om mee te spelen. Ondanks het enorme succes waren de afgelopen zes jaar zeker niet zonder kritiek. In de loop van de tijd heeft Blizzard voor een deel naar de kritiek geluisterd en een hoop veranderd maar de spelersaantallen waren al een tijd behoorlijk aan het zakken. In 2019 kondigde de ontwikkelaar deel twee aan waarmee ze de fans weer terug willen halen naar het universum. Met dit nieuwe tweede deel zou een nieuw PvE gedeelte uitkomen waardoor het echt moest aanvoelen als een opvolger. Precies een week geleden kwam eigenlijk een early access versie uit van Overwatch 2, zonder echt grote veranderingen. Het PvE gedeelte zal pas ergens in 2023 moeten uitkomen en intussen is het eerste deel ook offline gehaald en vervangen voor deel twee. Een behoorlijk risico want het origineel had al problemen om de spelers binnen te houden en nu moeten ze met deze opvolger de interesse vasthouden van de spelers tot de rest van de content klaar is.
Wel erg karig
Wanneer je voor je de eerste keer een potje opstart merk je meteen dat, op het moment, Overwatch 2 niet meer is dan een update. Grotendeel van de maps zijn hetzelfde en zijn er een handjevol nieuwe maps toegevoegd. Grafisch gezien is het spel ook weinig veranderd, wat niet negatief opgevat hoeft te worden. De aanstekelijke cartoony stijl is tijdloos en bovendien loopt het spel enorm soepel op PC. Verder zijn er drie nieuwe heroes toegevoegd in de vorm van Sojourn (damage), Junker Queen (tank) en Kiriko (support). Ook is er een erg leuke nieuwe game mode toegevoegd: Push. In deze mode heb je één robot waar je als team bij moet staan en deze zal vervolgens jullie object richting de eindstreep duwen. Zodra het andere team het voor elkaar krijgt om de robot over te nemen zal deze juist hun object richting de eindstreep duwen. Uiteindelijk wint dus diegene die de eindstreep behaalt of waarvan het object de meeste meters heeft afgelegd. Deze potjes zijn snel, chaotisch en heerlijk om te spelen. De grootste verandering is misschien wel dat de potjes nu 5 tegen 5 zijn in plaats van 6 tegen 6. Dit lijkt vooraf helemaal niet zoveel impact te maken maar de potje zijn beduidend sneller en veel minder passief geworden dan in deel één. Dit komt ook mede door de aanpassing dat mensen niet zomaar een rol kunnen kiezen wat ze graag willen spelen. De teams zijn nu verplicht verdeeld over 1 tank, 2 damage dealers en 2 supports. Je kan dus niet meer zoals in het origineel een team maken van bijvoorbeeld 5 damage dealers. Dit gebeurde toen vooral op het begin heel veel omdat de meeste spelers het belangrijkste vonden om zoveel mogelijk kills te maken in plaats van als een team te spelen en daadwerkelijk de opdrachten uitvoeren. Deze verandering zorgt er dan wel soms voor dat je niet je favoriete hero kan spelen maar wel dat er veel meer als een team gespeeld wordt. Nog steeds is het de bedoeling dat je met je team een bepaald punt aanvalt of juist gaat verdedigen. Met behulp van de speciale krachten van de heroes en goed samenspel dien je uiteindelijk het andere team op zijn knieën te krijgen en er met de winst vandoor te gaan. In de uren waarin ik heb gespeeld merkte ik duidelijk dat het samenspel automatisch veel beter ging door de verplichte rolverdeling. Natuurlijk zijn er nog steeds potjes bij waarin het ene team de andere compleet wegvaagt maar aanzienlijk minder dan bij het origineel.
Tot zover de essentie van Overwatch 2, waarin er eigenlijk niet zo heel veel mis is met de gameplay. De gameplay staat nog als een huis en je kan met gemak een hoop plezier halen uit deze hero shooter. Het was al een vreemde keuze van Blizzard om nu alvast dit tweede deel uit te brengen terwijl grotendeels van de content nog helemaal niet af is. Maar ook om nu al deel 1 helemaal offline te gooien en te vervangen ging er ook niet goed in bij de fans. Gelukkig is het wel mogelijk om jouw account van het origineel samen te laten smelten met het nieuwe deel, zodat al je vrijgespeelde skins en andere items wel gewoon mee worden genomen. Doordat je nu één battle.net account moet hebben is het wel mogelijk om op verschillende consoles te spelen met hetzelfde account. Ik heb grotendeels van de tijd gespeeld op PC maar je kan ook zonder problemen verder op de Switch of Playstation 5. Het grote probleem was dat bij launch de servers bijna niet werkten. Op dag één was er een ddos aanval van buitenaf waardoor de servers zo goed als onbereikbaar waren. Toen dat eenmaal was opgelost werd het weer zo druk dat de servers wéér overbelast waren en mensen foutmeldingen kregen, lange wachtrijen of zelfs beide. Er zijn een hoop mensen geweest die gewoon een aantal dagen niet konden inloggen of hun account niet konden samensmelten. Want ook die optie had problemen waardoor deze functie ook niet werkte en je dus geen toegang had tot jouw Overwatch 1 items. Intussen zijn de server problemen grotendeels wel weg maar deze hebben plaatsgemaakt voor andere problemen. Er zijn zoveel bugs bij een aantal heroes dat deze zelfs tijdelijk zijn uitgeschakeld. Nu zijn er wel in totaal 34 heroes zodat je uiteraard nog wel genoeg te kiezen hebt, maar het voegt toch wel weer een hoop extra irritatie toe aan de toch al slechte launch. Helaas heeft Blizzard er wel voor gekozen dat een groot deel van deze heroes nog niet te spelen zijn voor nieuwe spelers. Het kost je ongeveer 100 potjes voordat je daadwerkelijk toegang hebt tot alle 34 heroes en dat slaat natuurlijk nergens op. Overwatch draait om samenspel en waarom zou je dat beperken voor nieuwe spelers? In het origineel had je direct toegang tot alles en speelde je alleen maar cosmetische items vrij. Deze verandering heeft uiteraard direct te maken met het feit dat Overwatch 2 free-to-play is. Waarbij je bij deel 1 wel eenmalig €40 kwijt was en met ingame munten skins kon vrijspelen is het nu een agressieve battlepass geworden van €10 per seizoen. Voor het vrijspelen van de heroes is geen battlepass nodig maar het krijgen van genoeg ervaring gaat zó tergend traag dat Blizzard er wel op rekent dat iedereen toch de portemonnee trekt. Het grote voordeel van het munten systeem uit deel 1 was dat je zelf kon bepalen waar je deze aan wilde uitgeven. Had je bijvoorbeeld een skin die je echt heel graag wilde dan kon je daar voor sparen. Nu ben je afhankelijk van de battlepass en speel je zaken vrij op volgorde. De munten zitten er nog wel in maar je raad het al, deze kan je alleen kopen met echt geld.
Blizzard gaat weer de fout in
In een tijd waar Blizzard echt wel toe is een aan beetje goodwill lijken ze met Overwatch 2 wéér de fout in te gaan. Met de mobiele game Diablo Immortal was er al enorm veel kritiek op het verdienmodel en dit lijkt niet heel veel beter te zijn. Natuurlijk is het niet noodzakelijk om er geld aan te spenderen maar de battlepass is expres zo tergend traag gemaakt dat het wel een mobiele game lijkt. Dan helpt het ook niet dat de bekritiseerde ontwikkelaar voor de zoveelste keer een erg slechte launch heeft met veel (server) problemen. Met de matige hoeveelheid nieuwe content kan je op het moment eigenlijk amper van een nieuw deel spreken waardoor de grote vraag is waarom dit nú is uitgebracht. De grote redding is eigenlijk de uitstekende gameplay en dat het spel verder wel gratis is om uit te proberen. Ik kan niet ontkennen dat ik wel weer enorm veel plezier heb gehad met het spelen van Overwatch 2 en dat is natuurlijk wel een belangrijk pluspunt. Maar de vele problemen duwen het cijfer aardig naar beneden. Je kan met een gerust hart de game zelf gaan uitproberen maar dit heeft bij lange na niet dezelfde impact als het origineel in 2016. Misschien dat volgend jaar de PvE modus Overwatch 2 wél naar grote hoogtes kan duwen.