De 1up heeft gesproken met de heer David Cage van Quantic Dream, developer van Heavy Rain voor de PlayStation 3. Er is meer informatie bekend geworden rondom de titel. Zo zal het spel zoals verwacht trophies gaan ondersteunen. Volgens de woordvoerder heeft men veel fora en tests afgezocht om zo erachter te kunnen komen wat de reacties van fans waren rondom het project. Naast de reacties en dergelijke heeft men uiteraard ook eigen aspecten in het spel verder in de game verwerkt. De screenplay en de emotionele waarde van het spel zouden nu flink omhoog zijn gekrikt waardoor we een meeslependere belevenis mogen verwachten.
Alle acties van de speler zullen daarnaast verdere consequenties hebben verder in de game. Quantic Dream heeft de actie sequences in zoverre gereed, echter is men nog niet geheel tevreden over het functioneren ervan. Ook hier wordt dan ook aan gewerkt. De quick time events zijn verder vergelijkbaar met die van Tomb Raider en God of War en daar is men erg tevreden over. De tilt-mogelijkheden (motion sensor) zal verder worden gebruikt bij gewelddadige actie scenes waar de speler geweld terug zal kunnen gebruiken. Daarnaast zullen bewegingen hiermee in verband gebracht worden. De keys op de controller worden voor action sequences gebruikt, maar verder zouden ze niet gebruikt hoeven worden zoals het er nu naar uit ziet. Tot slot kunnen we vertellen dat de game online waarschijnlijk toevoegende content zal gaan krijgen. De game draait volledig om de singleplayer ervaring, en dus zal de titel geen multiplayer krijgen.