Al te veel is nog niet duidelijk over het verhaal van Gears of War maar wat men precies wil bereiken is duidelijk. Een aparte game die ook goede physics moet hebben. Daar waar Black, welke voor de PS2/Xbox zal gaan verschijnen al liet zien (op EA World) een erg levendige en meespelende omgeving te hebben zou dit spel ook een soortgelijke hoeveelheid aan levendige omgevingen bezitten. Alles om je heen kan kapot gerost worden, moet vervolgens mooi instorten en daarna realistisch van een berg af rollen bij wijze van spreken. Ook aan de monsters heeft men de nodige aandacht besteedt. De gruwelijke gezichten welke een beetje weg hebben van een stel aliens met lepra (met alle respect) maken het een eng schouwspel. Gezien de verschillende groottes van de beesten, welke langzaam oploopt, zal het soms een helse klus betekenen om alles aan gort te kunnen schieten. De tegenstander probeert dit op allerlei manieren natuurlijk te voorkomen, zo zullen ze geregeld proberen te groeperen en hun eigen wapens nuttig in volle glorie gebruiken. De domheid van de opponent mag in Gears of War zeker niet onderschat worden, Epic heeft namelijk zijn best gedaan dit zoveel mogelijk te voorkomen.
Vandaag zijn er weer de nodige screens en is er het nodige artwork verschenen van Gears of War. Deze kun je hieronder bekijken.