Tijdens het PlayStation Premiere 2007 evenement, dat in Tokyo gehouden werd, liet Hideo Kojima weer het een en ander van Metal Gear Solid 4 in speelbare vorm zien. Hij speelde een demo die ongeveer 20 minuten duurde en hieruit zijn weer enkele details gehaald. Zo is de interface van het spel hetzelfde gebleven als de interface die we uit het verleden kennen. Aan de linkerkant zijn dan ook vakjes met items te vinden en aan de rechterkant vind je de wapens. Als je met Snake in first person view om je heen kijkt, zal je opvallen dat er geen verpixelingen optreden in de omgeving. Het detailniveau is dan ook verbluffend te noemen en je kunt het gehele spel in de first person view uitspelen.
CQC is verder ook weer terug. Deze vorm van close quarter combat zagen we voor het eerst in Snake Eater en kan gebruikt worden om wapens van opponenten af te pakken. In de demo zagen we verschillende wapens waaronder een sniper rifle onder de naam Mosin Nagant Stun Rifle, een mes, handgranaten en een AK-102 assault rifle. De RPG-7 rocket launcher is daarnaast voor het wat grotere werk.
Naast deze details zal het ook mogelijk zijn om je te verschuilen achter dozen. Je kunt ook in tonnen klimmen of ze als wapen gebruiken door ze van een berg af te gooien. Opvallend is ook dat je jezelf kunt verstoppen in containers. Snake zal hierdoor makkelijker op te sporen zijn door de stank die je achterlaat. Sommige PCM soldaten zijn gecamoufleert. Je kunt ze zien door je thermal vision in te schakelen. Ook kun je jezelf camoufleren. Ditmaal via de Octo-cam. Deze zal automatisch de beste camouflage kiezen in combinatie met de omgeving. Door met de SixAxis te schudden zal je de Octo-cam uitschakelen.