Nog vernieuwender op de Wii?
Need for Speed Carbon ligt al een hele tijd achter ons, maar de Wii versie was een game die pas bij de launch geïntroduceerd kon worden. Het spel is inmiddels al erg populair en op diverse platforms gelanceerd, maar hoe scoort de Wii versie? EA liet het ons weten door het versturen van een reviewexemplaar.
Het gevecht om de stand wordt in het ravijn beslist. NFS Carbon neemt je namelijk mee naar de meest gevaarlijke en meest opwindende vorm van straatracen. Voor het eerst in een Need for Speed-game kun je een team samenstellen waarmee je de strijd tegen de andere bendes en concurrerende autoklassen aan gaat. Elk teamlid heeft z’n eigen unieke vaardigheden die je tijdens de race net dat beslissende voordeel kunnen geven. Met een Blocker (afstopper) kun je bijvoorbeeld een omleiding plaatsen om andere racers te vertragen. Of gebruik gewoon een Scout (verkenner) om te kijken of er kortere routes zijn. Het kan allemaal in deze game. Maar de opvallende kenmerken die deze game met zich meeneemt moeten nog gaan komen. De politie zal je in dit spel voortdurend op de hielen zitten en je wordt uiteindelijk gedwongen om de races buiten de stad voort te zetten. De strijd verplaatst zich in dit deel naar de Carbon Canyon, daar waar je in elke gevaarlijke bocht terrein en reputatie kunt verliezen, of juist winnen. Gebruik je creativiteit bij het ontwerpen en tunen van je bolides met de revolutionaire, nieuwe Autoscuplt en tover je auto om in een jongensdroom. Het kan allemaal in dit deel, maar komt natuurlijk voor de meeste iet wat bekend voor.
De belangrijkste kenmerken van deze game zijn eigenlijk de punten waar ik het nu over ga hebben. De straten zijn in dit deel namelijk vervangen door ravijnen buiten de stad. In de nieuwe racetypen Canyon Duel (race in de ravijnen) en Drift (slippen) worden je vaardigheden en zenuwen tot het uiterste op de proef gesteld. Eén verkeerde bocht kan je de race, en nog meer kosten. Speciaal is dat je ditmaal de stad moet gaan veroveren op een iets andere manier. Je moet namelijk je rivalen verslaan in hun eigen gebied, daar waar zij weten wat ze kunnen verwachten. Versla de rivalen en reken vervolgens af met de leiders tijdens de dodelijke races in Carbon Canyon om zo de stad te kunnen veroveren.
Echt heel veel is er in de game in feite niet verandert. Je kunt een team vormen en op strategische wijze je team samenstellen en de individuele teamleden zowel tijdens als na de race in de garage te helpen om te winnen. Je kunt teamleden promoveren tot assisten en allen kunnen speciale vaardigheden ontwikkelen of toegewezen krijgen. Met tientallen bestaande wgens kun je de race gewoon uitrijden, maar natuurlijk zullen de meeste direct met de tuningsmogelijkheden aan de slag gaan, die wederom wat uitgebreid zijn. Je kunt zelf bepalen in welke klasse je wilt uitkomen, de Tuner, American Muscle (Amerikaanse musclecar) of de Exotic.
Wat stroefjes
Als je de game speelt zul je vooral merken dat het spel wat stroef lijkt te lopen. Direct de sensitivity veranderen of gewoon flink wat meer draaien helpen hierbij vooral. De WiiMote reageert namelijk te laat in de game zo lijkt het. Soms is het dan ook moeilijk, vooral in het begin, om het juiste pad te vinden, al wordt je wel goed geholpen na een crash. Je wordt namelijk weer deels recht gezet en kunt al snel weer verder rijden. Opvallend hierbij zijn de toch verbeterde physics die gerealiseerd zijn. Helaas beschadigen de bolides nog steeds niet visueel in beeld, maar de borden en dergelijke zien er gewoon goed uit en reageren realistisch. Negatief is wel het gevoel dat je krijgt bij het spel. Je denkt en ziet ook echt dat je in een baan zit te rijden en weinig vrijheid hebt. Als je tegen de rand aan knalt, lijkt het meer alsof je tegen een muur op rijdt, in plaats van over een stoep heen scheurt. Het is nogal een statisch gevoel zonder al te veel vrijheid. Natuurlijk zijn er diverse afkortingen en omwegen die je kunt berijden, maar dat maakt de wereld er niet veel groter op. Wel moet ik zeggen dat de banen lekker variërend zijn, zoals altijd eigenlijk al het geval was.
Grafisch valt Need for Speed Carbon me misschien nog wel het meeste tegen. Je mag dan wel niet te veel verwachten van een supersnelle racegame, maar ik had toch wel iets meer verwacht. De tussenfilmpjes daarentegen zijn wel indrukwekkend te noemen en zien er gewoon smooth en realistisch uit. Ingame zijn het vooral de vliegende objecten die er leuk uit zien, maar de bolide en de omgevingen zijn toch iet wat aan de matige kant. Het geluid is overigens ook niet al te indrukwekkend te noemen. De soundtracks zijn uiteraard altijd even sfeervol, maar de ingame geluidseffecten zijn gewoon normaal en zeker niet indrukwekkend te noemen. Wat dat betreft dus voldoende, maar had beter gekund.
Need for Speed Carbon voor de Wii moet het simpelweg hebben van de gameplay (welke game op de Wii niet?). Het speelt na een tijdje erg lekker en ook de bediening (WiiMote horizontaal gehouden) is op zich goed. Het zelf kunnen schakelen en het bedienen van de knopjes kan soms verwarrend werken in de omschakeling naar de grafisch strakke menu’s, maar ingame is het gewoon uitermate goed opgezet. Need for Speed Carbon is een game voor de echte scheurfreaks, en zal dan ook ongetwijfeld volstaan bij de fans van de reeks. Voor de overige mensen die twijfelen over een aankoop: bedenk goed dat het er grafisch niet al te indrukwekkend uit ziet (totaal niet vergelijkbaar met de Next-Gen/PC versie), en dat de gameplay niet ver boven de voldoende uitsteekt en de verborgen racers direct zal aanspreken. Een game voor de Need for Speed fanaten dus.