Met haar laatste publicatie, The Raintime genaamd, illustreert gamestudio S.O.C.A.H. de psychologische gevolgen van klimaatverandering. The Raintime vertelt het verhaal van Willem, een jonge student die langzaam vervreemd raakt van de wereld om hem heen. Onnatuurlijke klimaatverschijnselen en de opwarming van de aarde spelen hierbij een belangrijke rol.
“Steeds meer jongeren gaan mentaal gebukt onder de gevolgen van klimaatverandering,” legt developer Ian uit. “Ze zijn onzeker over de toekomst, worden slachtoffer van depressieve gedachten, of voelen zich lusteloos. In The Raintime hebben we geprobeerd hier uiting aan te geven.”
Klimaatverandering past goed binnen de bredere context van vervreemding, die een belangrijk motief vormt in de The Raintime. Willem woont in de Flevopolder, aan het IJsselmeer, een volledig kunstmatige leefomgeving. Na verloop van tijd bemerkt hij, onder andere aan het milde klimaat en het gedrag van de insecten, dat ook het weer niet meer natuurlijk is, maar door de mens gestuurd.
Creative-lead Janne licht het verder toe: “Het gebruik van weer als metafoor komt oorspronkelijk uit de traditie van de negentiende-eeuwse Gothic Novel. Daarin speelden weersverschijnselen, zoals dreigende donderwolken of vrolijke zonneschijn, een grote rol. Bij klimaatverandering krijgt zoiets natuurlijk een extra dimensie, omdat het veranderende weer uit zichzelf een soort van druk uitoefent. Hoewel het natuurlijk leuk is dat het door klimaatverandering eerder lente wordt, sluimert er toch altijd een onnatuurlijk gevoel.”
The Raintime is nu gratis te downloaden op gameplatform Steam.