Naruto Shippuden Kizuna Drive

thumbnail

Toen ik deze game voor het eerst in mijn handen kreeg, dacht ik, nee, niet weer een 2d anime fighting game. Sinds ik alle budokai’s heb gespeeld ben ik het 2d anime fighting game genre een beetje moe. Maar tot mijn verbazing en opluchting is dit gewoon een kneiterharde brawler.

Elke fan van Naruto weet dat de Japanners ervan houden een hoop verhalen uit te zenden die totaal niets te maken hebben met het hoofdverhaal. Deze game is niet anders. Het verhaal begint met de verdwijning van een aantal ninja’s uit ‘Hidden Leaf’ village’. Vanaf hier gaat het verhaal twee kanten op. Je volgt Naruto, die natuurlijk als good guy gaat uitzoeken waar die ninja’s zijn gebleven. Als tweede verhaallijn volg je Sasuke, de anti held van de anime. Hij is meer uit voor eigen gewin. De verhaallijn stelt vrij weinig voor, maar het sterke punt is hoe het verteld wordt. Door prachtige cutscenes in de stijl van de anime word je gedwongen om door te spelen en meer cutscenes te unlocken.

Het spel is opgedeeld in hoofdstukken. Na elk hoofdstuk krijg je een stuk van het verhaal te zien en unlock je een nieuw hoofdstuk. Elk hoofdstuk heeft dezelfde indeling en is daardoor de hele tijd hetzelfde. Je begint elk hoofdstuk met een doel, bijvoorbeeld het onderzoeken waarom de ninja’s zijn verdwenen. Maar daar houdt het verhaal dan ook op, je komt meteen tegenstanders tegen die je moet verslaan. Na de makkelijke tegenstanders komt de eindbaas en dan is de missie voorbij. Na elke missie krijg je waardering voor je prestatie en unlock je scrolls. Deze helpen bij het versterken van je team, bijvoorbeeld door een scroll dat je niet vergiftigd kunt worden.

Lamme duim

Na een korte introductie zal iedereen makkelijk uit de voeten kunnen met de controls. Het vechten is erg laagdrempelig. Rondje is mêlee aanval en driehoekje is een jutsu aanval. Dit zijn de enige twee knoppen die benodigd zijn in de aanval, en daar zit het probleem ook. De jutsu’s kun je niet uit jezelf doen maar moet je in combinatie doen met een mêlee. Bijvoorbeeld één keer rondje en dan jutsu is de minst schadelijke jutsu, terwijl als je drie keer rondje drukt voordat je de jutsu doet er veel meer schade is. Tijdens het spelen zit je eigenlijk continu op rondje te drukken en dan op driehoekje en dat maakt het vechten wel erg saai. Eindbazen vergen iets meer genuanceerdere aanpak, maar die zijn ook redelijk snel tegen de grond. En als ze te dichtbij komen heb je nog altijd genoeg tijd om weg te springen.

De gevechten spelen zich af in groepen van vier. Je speelt als Naruto of Sasuke en drie characters uit de anime. Je kunt in principe alleen met het hoofdcharacter beslissen wat je gaat doen, de 3 vrienden die als back up fungeren, zijn ronduit waardeloos. Je hebt een character die kan healen, en dat is dan ook wel je belangrijkste kompaan. Ze kunnen alle drie wel aanvallen maar zij slaan nog geen deuk in een pakje boter. De AI is ook vrij dramatisch, of ik heb niet eens kunnen ontdekken wat voor gedachtegang er achter hun moves zitten. Er is wel een leuk element aan toegevoegd en dat houdt in dat als een vijand verward is door een paar rake klappen je hem in een team afslacht modus kunt zetten. Dan staat je team in een kruis, en sla je de tegenstander naar elkaar. Een beetje zoals balletje hooghouden met vier man. Het doel is om de combo zo hoog mogelijk te krijgen en dan op x drukken om een verwoestende aanval uit te voeren. Dit is vrij effectief bij eindbazen, maar hoe hoger de combo, hoe moeilijker het wordt om de combo nog hoger te krijgen.

Coöp. pur sang

Een heel leuk element wat in deze game zit is de coöp. mode. Je kunt met 4 spelers adhoc met elkaar vijanden verslaan, en aangezien de AI waardeloos is zal dit zorgen voor een vele malen leukere spelervaring. Echter is het probleem natuurlijk om andere mensen te vinden die dit spel ook in hun bezit hebben.

Ik kan niet zeggen dat dit spel is tegengevallen, zelf waren mijn verwachtingen niet hoog, maar helaas is het verhaal niet al te denderend en is de actie gewoon de hele tijd hetzelfde waardoor je snel bent verveeld. De actie is te simpel en de camera kan soms nog wel eens vervelend zijn zoals in meerdere PSP-games. De prachtige cutscenes maken wel wat goed maar kunnen het spel niet redden. Alleen als je echt groot fan bent van Naruto en deze game wilt ontdekken zul je jezelf erdoor heen kunnen worstelen.


  • Auteur: Merijn Adriaanssen | Genre: Fight | Release: 16-03-2011 | Uitgever: Namco Bandai | Ontwikkelaar: Namco Bandai
    Graphics: 7.5 | Geluid: 7.0 | Gameplay: 5.0 | Besturing: 6.0 | Replay: 5.0
    5.8
    + Cutscenes zijn prachtig
    + 4 player coöp
    +
    - Filler verhaal
    - Repetitieve actie
    - Camera kan soms irritant zijn

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx