Onverwachte verrassing?
Square-Enix kwam begin dit jaar plots met de aankondiging van Murdered: Soul Suspect. Het spel werd vaag omschreven als een bovennatuurlijke detectivethriller. Inmiddels is het juni en is de game gelanceerd voor diverse platformen. En hoewel het spel niet overmatig is gepromoot, zagen de trailers er toch erg interessant uit.
De trailers van de game gaven namelijk een gevoel dat wat weg heeft van bijvoorbeeld Heavy Rain. Echt heel veel gameplay komt er niet bij kijken, maar het is wel veel onderzoek dat je moet plegen in de game. En dat onderzoeken, dat zul je veel moeten doen in deze game. In Murdered: Soul Suspect kruip je in de huid van Ronan O’Connor, een detective die op brute wijze uit het raam wordt gegooid en gedood. Echter leeft Ronan door in het hiernamaals en kan hij een en ander recht zetten. Je gaat op onderzoek uit en gaat precies na wat er is gebeurd…
Heavy Rain-killer
Hiermee lijkt direct een interessant plot opgezet te zijn. In het begin ga je dan ook op de crime-scene op onderzoek uit om te kijken hoe en wat er allemaal is gebeurd. Je komt al snel in aanraking met de dader, al heb je nog geen idee waarom alles is voorgevallen en jij nu het slachtoffer bent geworden. Het verhaal krijgt zo nu en dan interessante details gevoed, maar echte plotwendingen en bizarre ontrafelingen kom je niet echt tegen. De gameplay valt ‘apart’ te noemen. Hoewel men innovatief heeft gedacht, werkt het allemaal niet geweldig. Het is mogelijk om interactief om te gaan met de omgeving. Je zult dat ook met mensen moeten doen. Zo kun je over de schouder kijken van politieagenten om zo bijvoorbeeld aantekeningen te bekijken. Je kunt ze echter ook overtuigen met zelf gevonden hints, die je in de omgevingen vindt. Zo nu en dan moet je onderzoek doen in een beperkte omgeving, maar veelal zul je overal en nergens allerlei gegevens vinden die naderen tot een conclusie van een onderzoek. Je kunt verder communiceren met karakters die te maken hebben met een case. Hierbij zul je ze soms moeten confronteren met vragen, of juist gevonden aanwijzingen voorleggen om zo weer nieuwe informatie los te kunnen krijgen. Keuzes hierbij zijn helaas niet heel erg belangrijk. Bij fouten wordt je beoordeling weliswaar ondergewaardeerd, maar invloed heeft dat verder niet.
Als karakter heb je de mogelijkheid om onder andere door objecten heen te lopen, maar je kunt uiteraard niet overal doorheen, aangezien locaties veelal beperkt worden. Daarnaast krijg je gedurende het spel nieuwe mogelijkheden, waaronder teleport-mogelijkheden en kun je ‘kwade geesten’ doden. Dit werkt middels het van achteren benaderen van deze geesten, en ze middels een quick-time-event weg te vagen. Zien ze je toch, of mislukt de knoppencombinatie, dan zul je je snel moeten verbergen in andere geesten en gaan ze kortstondig naar je op zoek. Qua combat hoef je niet veel te verwachten van de game. Ook het verhaal stelt eigenlijk best wel teleur. Vele verhalen en conversaties zijn vrij levenloos en saai, waardoor je al snel gebruik wilt maken van de ‘skip-functie’. Wat dat betreft kan het spel verre van aanboksen tegen bijvoorbeeld Heavy Rain. De interactie met objecten, omgeving en karakters werkt gewoon niet goed genoeg. Het is veelal wat rond lopen, interactieve objecten verzamelen, en eigenlijk gewoon alles aangrijpen wat interactief is. Veel keuzes hoef je hier niet bij te maken, hoewel de game op het einde wel verschillende paden kan nemen. De keuzevrijheid en tolerantie van fouten blijft zeer beperkt, waardoor je eigenlijk weinig in de melk te brokkelen hebt. Het onderzoeken is eigenlijk geen onderzoeken, maar meer het zoeken van aanwijzingen, die je eigenlijk niet kunt missen. Van echt onderzoek komt het er dus eigenlijk niet. Wat je eigenlijk dus doet, is simpelweg rond zwerven, interactieve objecten oppakken of daarmee communiceren, en zo nu en dan ’n geest wegjagen. De enige echte voldoening is de overload aan trophies die je al snel zult verdienen.
In alles onder de maat
Murdered: Soul Suspect wil ik daarmee zeker niet gelijk afslachten. Je zult je best wel vermaken met de game, maar de drang om het spel echt uit te spelen en het gehele onderzoek af te sluiten is er veelal niet. De potentie die de game heeft mag er best wel wezen, maar de uitvoering is onder de maat. Dat valt ook te zien aan de graphics, die verre van haarscherp zijn. Het spel bestaat hoofdzakelijk uit tussenfilmpjes en het wandelen door de omgevingen, maar echt hoogstaand is dit niet uitgewerkt. De vaak donkere omgevingen zijn grauw zoals het hoort, maar als daarbij de scherpte mist in de omgevingen, en details als water er zelfs erg matig uit zien, dan kun je wel verwachten hoe simplistisch de rest is uitgewerkt. Hetzelfde geldt voor de audio, die op momenten angstaanjagend moet zijn op maar daar niet in slaagt. De geesten die je in het begin nog tegen komt zullen je misschien nog even doen schrikken, maar wanneer je door krijgt dat je door muren heen kunt kijken om ze op te sporen, zul je op alles wel aardig voorbereid zijn. De spanning mist dus grotendeels, iets waarvan het spel het toch wel moet hebben.
Het zal doorbijten zijn als je Murdered: Soul Suspect wilt uitspelen. Dat komt niet door een eventuele forse lengte van de game, want erg lang is hij zeker niet, maar vooral door de beperkte gameplay, het te weinig boeiende verhaal en de lage mate van echt onderzoeken van de cases. Daardoor is de game niet uitdagend genoeg. Daar komt nog bij dat de audiovisuele kwaliteit van de game ook ondermaats is, waarmee je toch wordt getrakteerd op een vrij matige game. Komt nog eens bij dat je het spel na ’n keer uitspelen ongetwijfeld niet nogmaals zult spelen, waarmee de replay-waarde laag is. In potentie is de game zeker geen slechte game, maar de uitwerking is helaas alles behalve goed. Had men er nog een jaartje keihard aan gewerkt om alles net wat beter uit te werken, dan had dit zeker een interessante game kunnen zijn. Nu is een succes helaas ten dode opgeschreven.