Chris Satchell, XNA group manager bij Microsoft, heeft duidelijk gemaakt dat Sony, Nintendo en Apple het zichzelf moeilijk maken en de problemen op zichzelf afroepen met het mogelijk maken van user generated content op hun apparatuur. Hij gelooft dat XNA-style beveiligheid en maatregelen van Microsoft helepn bij het in de hand houden van content. Satchell zegt dat de in theorie als een peer-review systeem werkende architectuur van Microsoft gebruik kan maken van een filter, maar men hoeft hier voorlopig nog niet gebruik van te maken. De woordvoerder zegt verder dat XNA games het in de toekomst ook mogelijk kunnen maken om achievements verwerkt te krijgen in de user-generated games. Eerst wil Microsoft echter kijken hoe de community reageert op de XNA-mogelijkheden door het bekijken naar de van de van gebruikers afkomstige geleverde software. Het gehele verhaal kun je hier nalezen.
“Any platform that let’s you do that, and doesn’t have the right security measures in place – whether it’s Sony, whether it’s Nintendo, whether it’s Apple, whether it’s anyone – you’re inviting trouble, because sooner or later someone will want to prove they can do it,”