MotorStorm

thumbnail

Stof, zand en bergen

Het moest er eens van komen en meer dan krappe 2 maanden voor de release van de PlayStation 3 heb ik ook maar besloten om mijn stukje te schrijven over de game MotorStorm. Het spel zagen we al op de GamePlay in Utrecht het afgelopen jaar, en zag er dan ook gebeamed schitterend uit, en mochten we tevens ook zelf eens proberen. Maar er zijn wat haken en ogen gedurende de opwachting van deze titel ontstaan, daar wil ik het vandaag graag even over hebben, maar natuurlijk niet zonder de details van deze game wat meer te benadrukken.

Iedereen zal bij de PS3 vooral denken aan hoogstaand grafisch geweld, daar waar de PS3 uiteraard meer in haar mars heeft, maar dat willen mensen wel eens vergeten. In ieder geval is het wel een groot voordeel dat de High Definition TV steeds sneller gentegreerd wordt in de huiskamers van de mens. De visuele aspecten kunnen hierdoor dan ook naar een geheel nieuw niveau gebracht worden. Met 7.1 geluid als toevoeging en natuurlijk het Blu-Ray mediaformaat moet het dan ook geen probleem zijn om een topper te maken op het platform, MotorStorm moet dat vormen binnenkort, en zal dan ook bij de launch van de PlayStation 3 aanwezig zijn. De developer gaf al eerder aan dat men zich zorgen maakte bij de current-gen systemen of de processor en de kracht van de console wel zou passen bij het hoogstaande wat men zou willen produceren. Met de PS3 hoeft men daar in ieder geval geen rekening meer mee te houden.

Wat is MotorStorm, laten we daar eens mee beginnen. Het gaat hier om een uitgebreide racegame waarin je met diverse racewagens kunt gaan racen door het zand van uitgebreide parcours. Hierbij is het belangrijk om natuurlijk zo goed mogelijk op de baan te blijven en de bochten zo mooi mogelijk te nemen, maar soms komt er ook een beetje raffinaderij bij kijken. Je moet namelijk sluw zijn en soms flink de beuk erin zetten en je tegenstanders aan de kant zetten. In bochten kun je bijvoorbeeld opponenten flink het ravijn in rammen, maar je kunt ook beschaaft de kortere wegen nemen om zo wat tijd te winnen op de rest. Het kan in feite gespeeld worden zoals jij wilt, maar een beetje brutaliteit is zeker op zijn plaats. Met de ondersteunende Havok engine die gebruikt wordt voor het spel zijn natuurlijk de physics van groot belang. De omgeving bepaalt hoe jouw bolide reageert en het kan dus zo zijn dat een bepaalde ondergrond het moeilijker maakt om op de track te blijven. Enkele features dan maar MotorStorm zou in totaal 77 races met zich meenemen verdeeld over 7 verschillende omgevingen en 7 types voertuigen.

Met de singleplayer ervaring ben je er natuurlijk nog niet. In Japan mag het dan wel een gemis zijn, wij krijgen gewoon ook online een ervaring die we nog nooit eerder meegemaakt hebben. Niet alleen omdat dit een van de eerste games zal zijn die online speelbaar is, maar ook omdat het spel vrij lineair blijkt te zijn met de singleplayer mogelijkheden. Het is in de races belangrijk om je voertuig uit te kiezen. Zo zul je bijvoorbeeld in de Rock Hopper moeten kiezen voor een voertuig dat wat jouw betreft goed weg kan met grote bobbels in het oppervlak en bergachtige gebieden. Mooi aan dit spel zou het feit zijn dat het spel makkelijk aan andere te leren valt. Je kunt in feite de controller aan een ander iemand geven die het spel nog nooit gespeeld heeft en je raakt al snel wegwijs met deze titel. De simpele besturing maakt het dan ook niet minder uitdagend om de races tot een goed einde te kunnen brengen. Ook online wordt het natuurlijk geweldig om je tegenstanders flink uit de bocht te kunnen rammen en dat zal ongetwijfeld geweldig gaan worden. Ontwikkel een lobby game, chat met andere en creer zelfs toernooien met deze titel. Ik ben benieuwd. Uiteindelijk zou het spel met zo’n 16 spelers speelbaar moeten zijn per sessie, wat dus vrij behoorlijk is. Een splitscreen voor de retro guys onder ons is niet aanwezig. Men zou echter wel kijken naar een eventuele toevoeging voor de toekomst in die trant als daar behoefte naar zou zijn.

720P

Waar developer Evolution vooral naar heeft gekeken zijn de details in de tracks van de game. De tracks zijn allemaal zo gemaakt dat de keuze voor een voertuig belangrijk is. Het is dan ook zeker niet makkelijk om bepaalde keuzes te maken, maar waar men ook hard naar op zoek was is natuurlijk het grafische aspect. De game moest er gelikt uit zien, en de stoffige screens lieten dan ook zien hoe mooi je een game kunt maken. Het beloofde 1080p werd helaas niet gehaald, maar op een respectabele resolutie van 720p mogen we zeker niet ontevreden zijn over de huidige footage en de screens die we hebben gezien van het spel, al zien veel mensen dit als een kritiek punt. De stof, de reacties van de bolide en al het andere zal de eerste generatie vormen voor de PS3, wat natuurlijk al heel wat belooft voor de toekomst.

Ja, al te veel kun je nog niet benadrukken met deze game maar gezien de huidige verwachtingen kun je wel stellen dat MotorStorm ongetwijfeld een game van formaat zal gaan worden. De titel zal bij de Europese PS3 launch aanwezig zijn en de developer belooft ook in de toekomst heel wat nieuwe content voor het spel. De vele verborgen opties die de speler offline en online te wachten staan zullen het allemaal nog een stuk aantrekkelijker maken dan het al is. Voor de racefans zal dit in ieder geval zeker voor de PS3 een must-have titel worden. We zullen het binnenkort dan ook echt gaan ervaren.


  • Jeroen Janssen / Race / 01-02-2007 / SCEE / Evolution
    Graphics: 9.0 Audio: 9.0 Gameplay: 9.0 Controls: 8.0 Replay: 7.0
    8.4

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    oudste
    nieuwste meest gestemd
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx