Van bruut geweld naar speelse gevechten
Je hebt wel eens van die ontwikkelaars die na ‘n reeks geweld overgaan op wat milders. IO Interactive is zo’n developer. Hen kennen we natuurlijk van de Hitman franchise, daar waar Freedom Fighters er plots tussendoor kwam. Echter wil men nu een wat andere kant op, zo lijkt het tenminste. Het concern is namelijk gekomen met een nieuwe titel genaamd Mini Ninjas, een titel voor de PC, Xbox 360, PlayStation 3, Wii en Dual Screen. Of die nieuwe weg die ingeslagen is de goede is gebleken lees je in deze review.
De mensen die het spel al eens via het internet voorbij hebben zien komen zullen al gauw denken aan een verhaallijn vergelijkbaar met die van een animatieserie. Dit is echter geen Shrek, of Wall-E, maar dit is een geheel ander genre dat het aspect geweld heel lichtelijk en speels opvat. De verhaallijn speelt daarbij eigenlijk een zeer kleine rol. Terwijl de boosaardige samoerai Warlord met behulp van zijn toverkunsten de dieren in het bos verandert in een groots leger dat het tegen je zal opnemen, leidt de jonge Ninja Hiro, de speler, een stuk kleiner team van Ninja’s, dat een einde moet maken aan de naderende dominantie van het kwaad. Zoals je al kunt horen stelt het niet veel voor. Bijzonder is de verhaallijn dan ook niet, en echt meeslepend is het ook zeker niet. In Mini Ninjas draait het namelijk alleen maar om vechten en progressie boeken binnen de levels.
Casual, maar ook voor de core
Dat deze game voor elke gamer, zowel casual als (hard)core, bedoeld is mogen duidelijk zijn uit de eenvoudige gameplay, waarbij je kunt kiezen voor de makkelijke, of moeilijkere en effectievere weg. Je hebt de mogelijkheid om met je zwaard rond te zwaaien, en je kunt natuurlijk ook rondspringen en de sprint inzetten. De gameplay bezit echter ook enkele complexere mogelijkheden die je kunt gebruiken, of welke je gewoon achter de hand kunt houden. Het is namelijk mogelijk om gebruik te maken van magie. Magie kun je gebruiken om je health weer op peil te houden, of om jezelf te veranderen in een klein diertje, waaronder een konijn of kikker. Op die manier is het mogelijk om opponenten te benaderen zonder dat ook maar iemand door heeft dat jij in dat dierenlijf verborgen zit. Het toeslaan is vervolgens des te verassend. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om jezelf te verstoppen in het hoge gras om vervolgens al sluipend je tegenstanders neer te hakken. Het gebruik van magie is echter niet ten alle tijden nodig, en blijkt zelfs veelal overbodig. Meestal kun je het dan ook simpelweg winnen door het gebruik van je zwaard. Zo af en toe dwingt het spel je uiteraard wel om gebruik te maken van de speciale abilities die je kunt aanmaken en gebruiken, maar veelal komt het aan op simpelweg de aanval kiezen. Het gebruik van de speciale aanvallen is een pluspunt. Zo is het mogelijk het luchtruim te kiezen, waarna je een bepaalde hoeveelheid opponenten kunt targetten, wat opgevolgd wordt door een razendsnelle actie waarmee men veelal het loodje legt. Naast de genoemde componenten kun je ook gebruik maken van je hoed, welke je kunt gebruiken als schild, maar ook in het water kunt gooien om vervolgens ter water verder te roeien.
Natuurlijk is Mini Ninjas geen hack ‘n slasher maar af en toe heeft het daar wel wat van weg. De hoeveelheden tegenstanders kan soms hoog oplopen, en dat zorgt dan ook voor de nodige combinaties aan slagen die je realiseert, echter zijn deze niet diepgaand. Je zult al snel merken dat de eindbazen die zo nu en dan voorkomen kunnen zorgen voor wat meer variatie. Hierbij zul je vooral voorzichtiger te werk moeten gaan, en zijn de quick-time events van belang. Tevens is er de mogelijkheid om je eigen karakter om te wisselen in één van de 5 andere Ninja’s, die je gedurende het spel stuk voor stuk zult binnenhalen. Zo heb je bijvoorbeeld Futo, die niet al te snel is, maar wel veel kracht uit weet te oefenen met z’n hamer. Hem heb je af en toe nodig voor het verslaan van gemiddeld grotere opponenten. Wat het spel verder leuker maakt dan een normale adventure game zijn de verdere RPG-elementen. Zo upgrade je constant gedurende het spel (hoe meer je vecht, hoe hoger je level wordt), wat zorgt voor uitbreidingen voor je superaanval, of hartjes aan je healthbar toevoegt. Daarnaast heb je een forse inventory en kun je kiezen welke magische krachten je wilt assignen aan je keuzeklok. Mini Ninjas is wat dat betreft dus aardig uitgebreid, maar verdient helaas niet de hoofdprijs, simpelweg omdat je niet echt verplicht bent gebruik te maken van de mogelijkheden, en omdat veel vaak vanzelf verloopt zonder dat je er echt rekening mee hoeft te houden of daar veel invloed op moet hebben.
Perfect stijltje
Inhoudelijk is de game dus zeker niet onaardig, vooral gezien het feit dat het uitermate lekker loopt. Het uitstappen uit je bootje kan soms met enige moeite gepaard gaan maar verder loopt het spel als een trein. Gecombineerd met het grafische aspect is de gameplay 100% in contrast. De stijl lijkt veel op die van bijvoorbeeld Shrek, en oogt speels, en vooral kwalitatief hoogstaand. De scherpte is ten alle tijden aanwezig en ook de omgevingen zijn goed gevarieerd. In het ene level is het donkerblauw, en in weer een ander level zul je zien dat rood de boventoon voert. Dan ben je in een bos vol met dieren, en vervolgens loop je op een kerkhof dat op een humoristische wijze angst bij de speler probeert in te boezemen. Een klein kritiekpunt is echter wel de eenzijdigheid van het leger waar je oorlog mee voert. Ze zijn vrijwel allemaal hetzelfde en zijn veelal enkel anders door het kleurtje van hun kleding of het wapen dat ze dragen. Echt onlogisch is dit echter niet, om zo de herkenbaarheid duidelijk te houden voor de speler.
Net zo bijpassend als de grafische stijl zijn wel de geluidseffecten en de soundtracks. Het trommelgeroffel luidt vaak alweer de nodige strijd die gaat komen in en dat zorgt voor een bijpassende sfeer. De geluidseffecten en de monologen naar jou als speler toe zijn duidelijk, helder en zelfs in het Nederlands zeer acceptabel. Wat dat betreft valt er dus zeer weinig op te merken, en daarover hoor je mij dan ook zeker niet klagen.
Het enige echt concrete minpunt van de game is de levensduur, die wat aan de korte kant is. Mini Ninjas is zeker geen game die je aan één stuk door uitspeelt, maar kan in minder dan 10 uur makkelijk uitgespeeld worden. De toevoeging van een multiplayer zou overbodig zijn, maar een langer singleplayerverhaal zou niet misstaan. Toch mag Mini Ninjas kwalitatief zeker niet de kop ingedrukt worden want het spel is wat dat betreft meer dan in orde. Een kleine vergelijking met Ratchet & Clank wil ik nog net niet maken, maar met dit spel komt men zeker in de buurt. Een goed initiatief dus van IO Interactive, waarvan ik ongetwijfeld meer wil zien in de toekomst.