Als er één manier is om ons aandacht te trekken dan is het wel om een spel te maken dat doet denken aan de films van Studio Ghibli en The Legend of Zelda: The Wind Waker en Super Mario Sunshine spellen. Mika and the Witch’s Mountain bevat cut-scenes die zo uit een Studio Ghibli hadden kunnen komen, heeft een cel-shaded look vergelijkbaar met The Wind Waker en zul je verschillende opdrachten doen op een zonnig eiland net als in Super Mario Sunshine met een verfrissend stukje transport. Maar waarin in Super Mario Sunshine je met een waterspuit rondgaat, zul je hier als een klein heksje op een bezem verschillende pakketjes moeten bezorgen. Genoeg redenen om de game eens aan de tand te voelen.
Een heks in training
In Mika and the Witch’s Mountain volg je de jonge heks Mika die nu eindelijk oud genoeg is om zich in te schrijven voor een heksenschool op de top van een berg op een zonnig eiland. Maar het moment dat je de school bereikt geeft de docent aan dat je nog niet klaar bent om je opleiding te starten. Je wordt van de berg afgeschopt en je zult nu genoeg geld moeten verdienen om een bezem aan te schaffen die je weer terug kan brengen op de top van de berg. Gelukkig is het postkantoor op zoek naar extra personeel en kun jij verschillende pakketjes bij de juiste mensen bezorgen. De game bestaat dan ook voornamelijk uit bezorgopdrachten en de game probeert erg hard genoeg extra’s toe te voegen om dit een toffe ervaring te maken.
De game bestaat uit drie verschillende hoofdstukken die elk met een eigen bezorgkaart samengaan. Deze kaarten bevatten een aantal bezorgopdrachten die je moet voltooien. De eerste kaart bevat er zes en met elke nieuwe kaart gaat het aantal omhoog. Het oppakken en afgeven van een pakket is simpel en de uitdaging zit hier dan ook in het besturen van je bezem. En dit is dan ook de grootste verrassing: je bezem vliegt niet, het is meer een bezem die zweeft en je af en toe een boost kunt geven. Het is dan ook meer een platformer met een twist dan een vlieggame. Dit zorgt voor meer interessante platform-achtige obstakels die de speler moet overwinnen. Je zult van windvlaag naar windvlaag zweven, water en een kartonnen pakket gaan in veel gevallen niet goed samen dus zul je hier verstandig mee om moeten gaat. In het eerste hoofdstuk kun je maar een enkel pakket met je meedragen, waardoor je vaker heen en weer moet vliegen en je dus flink veel platformacties moet uitvoeren.
Een groot maar klein eiland
Het eiland waar dit alles op speelt lijkt op het eerste gezicht flink groot. Je kunt niet overal meteen terecht, waardoor je in het eerste hoofdstuk voornamelijk de buitenste ring bewandelt. Hoe verder je komt en met elke bezorging je meer geld verdient en een betere bezem vrijspeelt, zul je meer naar de hogere gebieden bewegen om uiteindelijk bij de berg uit te komen. Het eiland had een saai gebeuren kunnen zijn, maar elk deel van het eiland heeft een eigen thema en uitstraling. Van zonnige stranden tot aan fabrieken, ruïnes en dorre landen. Je zult dit allemaal vinden op het eilandje. Er zijn ook diverse bewoners te vinden waar je kort mee kunt praten of een pakketje kunt bezorgen. Goed rondkijken wordt hier flink beloond. Je zult extra tokens verdienen om nieuwe outfits vrij te spelen, maar ook extra voorwerpen die je bij hun oorspronkelijke eigenaren moet terugbrengen.
Het bezorgen van een pakket is niet totaal zonder zorgen. Bij elke opdracht staat er of een pakket nat mag worden en hoeveel hartjes het heeft. Als het nat wordt of ergens tegenaan botst verliest het een hartje. Als alle hartjes op zijn zul je het pakketje opnieuw bij het begin moeten ophalen. Ook zijn er voorwerpen met een timer (zoals een ijsje) of kun je water scheppen met een vissenkom. Deze variaties op de standaard bezorgopdrachten zijn erg welkom en ik had hier graag veel meer variatie en extra missies van gezien. Snelheid wordt ook beloond, hoewel je hier veel ruimte hebt, want anders zal het minder geld opleveren.
Geen muziek, voice-acting of wegwijzers
De paar cutscenes zijn erg vet (en kort), maar de afwerking op andere vlakken had wel wat beter gekund. Zo zijn er veel momenten waar je gewoon in stilte rondzweeft op je bezem, zeggen en bewegen de bewoners weinig en is de interface zo goed als afwezig. Een duidelijke punt op de kaart ontbreekt regelmatig waardoor je meer moet ontdekken. Dit zou geen probleem zijn als je een hint krijgt in dialoog of tekst. Maar het resultaat is vaak dat je alle bewoners afloopt om te kijken of één van deze de juiste is. Een klein pijltje of snelle toegang tot een mini-map had hier erg handig geweest. De game bevat tientallen missies, flink wat extra’s om te ontdekken en te verzamelen, maar de speelduur hang erg af van het soort speler dat je bent. Vlieg je snel door hoofdmissies dan kun je de game in een paar uur uitspelen. Probeer je alles rustig te verkennen en alle extra missies te voltooien dan kun je dit getal wel verdubbelen.
Mika and the Witch’s Mountain is een game die ik tof zou moeten vinden. De cut-scenes zijn toffe beloningen, de gameplay is snel op te pakken en bevat een kleine twist. Het ziet er allemaal kleurrijk uit en draait allemaal zonder problemen. Maar toch vervalt de game snel in een sleur. De opdrachten verschillen minimaal en je bezem verandert weinig in hoe jij het eiland verkent. Het gebrek aan muziek op veel momenten, voice-acting en een handige interface maakt het een ruwe ervaring. Het weet de verwachtingen van de eerste minuten niet waar te maken en laat zien dat soms het creëren van te hoge verwachtingen alleen maar in een teleurstelling kunnen uitlopen.