Midnight Club: Los Angeles

thumbnail

Rockstar’s nieuwe pareltje?

Het spel was op de Games Convention eigenlijk de enige echte game die speelbaar was voor het publiek bij de Rockstar stand. Games als Grand Theft Auto IV en Manhunt waren niet voor publiek beschikbaar, al dan niet waren ze verboden in het strenge Duitsland. In ieder geval heeft Rockstar de laatste maanden hard door gewerkt om hun nieuwe telg op de lopende band te krijgen. Dat resulteert dan ook in Midnight Club: Los Angeles.

Iedereen droomt er ongetwijfeld wel eens van om zijn of haar eigen volledig gepimpte auto voor de voordeur te zetten. Dit is virtueel mogelijk in deze game. Je begint met een reputatie beneden de 0 en moet jezelf zien te bewijzen in de meest grootse races in Amerika. Los Angeles is de Hometown waar het nodige valt te beleven en daar moet je ook je geld zien te verdienen. Dat geld verdienen kun je door te beginnen met een startbolide, waarbij je de keuze hebt tussen 3 standaard auto’s. Deze kun je na het winnen van enkele races uiteraard uitbouwen tot een droomwagen en upgraden om zo sneller, soepeler en met meer performance over de wegen te glijden. Uiteraard kun je na verloop van tijd ook je eigen bolide naar keuze aankopen indien het geld beschikbaar is. Voorbeelden zijn de Aston Martin V8 Vantage Roadster, de Ford GT en de peperdure Saleen S7. In de forse stad die je tot je beschikking hebt kun je natuurlijk ook een garage vinden waar je het nodige werk kunt laten verrichten. Zo is het mogelijk om in de performance shop je motor te upgraden, kun je de elektronica vernieuwen en kunnen verbeterde remmen geplaatst worden. Je kunt het zo gek niet verzinnen of het is mogelijk in de garage. Ook het geven van een paintjob, het veranderen van de bumper en het geven van speciale abilities behoort tot de features.

Midnight Club toont daarmee direct aan zeer compleet te zijn voor de liefhebbers en dat is zeker een pre aangezien het spel zich ook vooral op de zeer fanatieke mensen richt. Dat is ook direct te zien aan de gameplay. Je zult namelijk geen minuut stil hoeven te staan aangezien er genoeg uitdagingen zijn in de stad waarin je rondrijdt. In Westwood, Hollywood Hills, Santa Monica, Downtown, overal zul je wel uitdagingen tegen het lijf lopen, al dan niet word je wel opgebeld door ‘n homie in de buurt om te racen. De races die je rijdt zijn op zich vrij standaard zoals je verwacht en het draait dan ook simpelweg om de snelheid. Echter heb je wel verschillende type races. De ene keer moet je door rookgordijnen rijden en simpelweg de uitgezette baan volgen, de andere keer mag je zelf de weg zien te bepalen om zo een locatie zo snel mogelijk te bereiken. Het maakt het niet zoals Need for Speed, waarbij je constant maar weer door ‘n statische gang rijdt zonder zijwegen, afkortingen etc. Tevens zijn er politie patrouillewagens in de buurt om een eventuele achtervolging in te zetten, en zij zullen niet zo makkelijk opgeven als in GTA IV bijvoorbeeld. Je bent dus gewaarschuwd.

Probeer maar eens een voetganger te raken!

Het rijden zelf is wel ‘n beetje vergelijkbaar met de net genoemde titel van EA, maar voelt toch ‘n stuk natuurlijker. Soms zou je zelfs nijgen naar overdreven gevoeligheid waarmee je handelt. Je kunt de gameplay dan ook absoluut niet vergelijken met games als Race Driver: GRID. Door de overgevoeligheid van de game is het echter wel mogelijk om snel te reageren op situaties. Aan tegenzijden rijdend verkeer komt binnen no-time langs geflitst en dat zorgt soms voor actieve reflexen van de speler. Door de soms ook haarscherpe bochten met rijdend verkeer is het dan ook noodzakelijk dat je veel corrigeert. Op zich zorgt het gevoelige rijden wel voor een goede gameplay, maar het maakt de game wel wat minder realistisch. Echter kun je dat nog vrij verwaarlozen aangezien het vooral de physics zijn die het spel minder ‘echt’ doen aanvoelen. Het is natuurlijk niet de bedoeling om andere medespelers van de baan te scheuren maar als je dit toch probeert zul je zien dat je vaak zelf ook de pineut zult zijn, daar waar je dit niet verwacht. De physics passen zich namelijk deels aan aan jouw rijgedrag en soms knal je dan ook onverwacht tegen een object aan dat eigenlijk net ontweken leek te worden. Wees vooral niet bang dat je een voetganger per ongeluk van de sokken rijdt, want die ontwijken je vliegensvlug. In vele gevallen werken de physics echter ook in het voordeel. Denk je bijvoorbeeld net die stenen rand vol te raken met je voorkant, daar glijd je er vaak net langs om je race te kunnen vervolgen. Dit zorgt ervoor dat de vaart erin gehouden wordt en laat je niet te ver achterlopen op de rest. Jammer is echter wel dat de races veelal aankomen op de laatste kilometers. In het begin kun je dan ook veelal de nodige schade aanrichten en alsnog inlopen op je opponenten en winnen, zij het met behulp van de nitrous boost, om maar ’n voorbeeld te noemen. Schade aanrichten moet je echter niet zien als een gewoonte want dit spel bevat in tegenstelling tot Need for Speed een goed schademodel. Gebarsten ruiten, beschadigde zijkanten, het zorgt ervoor dat je de garage flink aan de gang houdt.

Als de singleplayer nog niet genoeg is

Aan de gang kun je ook online en dat is niet al te mild uitgewerkt. Je hebt namelijk de beschikking over diverse game modi, waartoe de Free For All CTF, Basewar CTF, Splitbase CTF, Keepaway, Unordered Races, Stockpile en de Splitbase Stockpile modi behoren. Vooral de Keepaway mode sprak mij erg aan. Hierbij is het de bedoeling om zo lang mogelijk een vlag in bezit te houden. Elke speler die meedoet moet zo lang mogelijk de vlag zien vast te houden indien in bezit. De speler met de langste tijd de vlag tot zijn of haar bezit wint. Tevens is het mogelijk om jouw gemodificeerde bak online zetten en deze door de gebruikers te laten waarderen. Ook een online fotoalbum behoort tot de creatiemogelijkheden net als een custom playlist, waarmee je muziek kunt afspelen tijdens het racen. Je komt dan ook ogen tekort met deze game, welke wat betreft toepassingen en mogelijkheden uitermate uitgebreid is, en dan heb ik het nog niet eens gehad over de leuke EMP en 2 Wheel Driving puntjes, die het racen nog attractiever maken, net als de trophies, die ook behaald kunnen worden op de PS3.

Dat alles is daarnaast ook nog eens vormgegeven in een schitterende interface, ’n beetje vergelijkbaar met die van Grand Theft Auto IV. Je komt namelijk niet in een simpel menu’tje terecht, waar je kunt kiezen voor alle opties, maar blijft ingame en kunt van daaruit optionele features bereiken en aansturen, zoals de multiplayer bijvoorbeeld. Daarbij komt een uitstekend en grafisch hoogstaande GPS kijken die je wegwijs maakt in de stad, en tevens laat zien via een kleur of races relatief makkelijk of moeilijk zijn. Ook schitterend zien de omgevingen in het spel er uit. Je moet uitgaan van een gehele stad die constant gestreamd moet worden en dat zonder installatie. De beelden die daaruit voortvloeien zijn hoogstaand, net als de rondrijdende auto’s, de wegen en de objecten. Ook is gedacht aan variatie, en zul je dus niet constant het gevoel hebben dat elke binnenweg of highway identiek is aan een eerder bereden weg.

De stad is erg levendig, realistisch en bevat een mooi contrast

Net als de graphics zijn ook de soundtracks en de geluidseffecten van een keurig niveau. Tijdens het rijden hoef je je niet hinderlijk te storen aan de muziek die op de achtergrond haar weg vindt, en de muziek die je te horen krijgt past goed bij de sfeer van de game. Het is dan ook echt zo’n typisch Amerikaanse hiphop stijl die van de ene kant veel ritme, maar toch ook rust met zich meebrengt. Wel iets minder enthousiast werd ik van die constant herhalende tips, uitspraken en klachten die mederijders geven tijdens het rijden. Alsof ze bepaalde dingen bewust erin wrijven om je te tergen…

We hebben het hier niet over een perfecte game maar Midnight Club: Los Angeles komt wel aardig in de buurt. Het spel is vooral bedoeld voor de wat meer ervaren rijders die de Need for Speed school wel zo’n beetje doorstaan hebben. De game bevat een goede singleplayer mode waarin op z’n Limburgs zat te beleven valt, zij het dat de verhaallijn wat minder boeiend over zal komen dan in menig andere game. Het customizen van je bolide kan tot in de puntjes verfijnd worden net als het racen zelf, wat uitermate exact zal aanvoelen. Of dat laatste een voor- of een nadeel is valt moeilijk te zeggen, maar voor de mensen die van snel corrigeren houden en iets minder voor het realisme kiezen zal het een lust zijn. Het spel oogt daarnaast ook nog eens uitermate goed en sfeervol en met de uitgebreide multiplayer mogelijkheden kun je dan ook concluderen dat je met deze titel een racegame van formaat binnen haalt.


  • Auteur: Jeroen Janssen | Genre: Race | Release: 24-10-2008 | Uitgever: Rockstar | Ontwikkelaar: Rockstar
    Graphics: 8.8 | Geluid: 8.5 | Gameplay: 8.5 | Besturing: 8.0 | Replay: 8.5
    8.2
    + Grafisch dik in orde
    + Gameplay voelt erg natuurlijk aan
    + Veel mogelijkheden en features
    - Physics maken het wat onrealistischer
    - Wordt snel lastig voor beginnende racers
    - Besturing soms misschien iets TE overgevoelig

    0 0 stemmen
    Artikelbeoordeling
    Abonneer
    Abonneren op
    guest
    Vul je email-adres in. Dit veld is niet verplicht voor het plaatsen van een reactie.
    Vul hier een naam of nickname naar keuze in. Hiermee kun je zonder registratie reageren op Evilgamerz.

    0 Reacties
    Inline feedback
    Bekijk alle reacties

    Naar boven
    0
    Klik hier om anoniem of als lid te reagerenx